اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد

صادرات 238 میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از صادرات 238 میلیون دلار محصولات کشاورزی از استان خبر داد و گفت: ارزش هر کیلوگرم محصول صادراتی بخش کشاورزی تقریبا 1.27 دلار است.

صادرات 238 میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان‌شرقی

مسعود محمدیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: ارزش کالاهای کشاورزی صادراتی از گمرکات استان در سال گذشته 238 میلیون دلار است که نسبت به سال قبل آن 5.3 درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه استان آذربایجان‌شرقی در سال گذشته 13 میلیون دلار محصولات لبنی به کشورهای مختلف دنیا صادر کرده است، افزود: این میزان در سال 90 نسبت به سال قبل آن 60 درصد افزایش دارد.

صادرات 11 میلیون دلار روده و شکمبه از آذربایجان‌شرقی

محمدیان گفت: در این مدت 10 میلیون دلار روده و شکمبه از استان به خارج از کشور صادر شده که نسبت به سال 89 سه برابر شده است.

صادرات سیب از آذربایجان‌شرقی 146 درصد افزایش یافت

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: همچنین 1.1 میلیون دلار زردآلو خشک کرده و 2.6 میلیون دلار سیب درختی از استان به خارج از کشور صادر شده که صادرات سیب درختی نسبت به سال ماقبل آن 146 درصد افزایش دارد.

کشمش آذربایجان شرقی 120 میلیون دلار برای کشور ارزآوری کرد

وی  تصریح کرد: میزان صادرات کشمش 120 میلیون دلار بوده که 50 درصد صادرات محصولات کشاورزی استان را تشکیل می‌دهد و بررسی در مورد این محصول نشان می‌دهد که مقدار وزنی آن نسبت به سال قبل کاهش یافته ولی ارزش دلاری آن حدود پنج درصد افزایش داشته است.

محمدیان خاطرنشان کرد: صادرات گندم 94 درصد، گوجه فرنگی 21 درصد و جوجه یک روزه 45 درصد کاهش داشته است.

سهم بخش کشاورزی از صادرات غیرنفتی استان 11.66 درصد است

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی، سهم بخش کشاورزی از صادرات غیرنفتی استان را 11.66 درصد اعلام کرد و گفت: ارزش هر کیلوگرم محصول صادراتی بخش کشاورزی تقریبا 1.27 دلار است در حالیکه ارزش محصولات وارداتی 0.6 دلار بوده به عبارتی دیگر رابطه مبادله در بخش کشاورزی در سال 90 بیش از دو برابر است.

فرآوری 1.6 میلیون تن محصولات کشاورزی

وی با اشاره به توانمندی‌های استان در زیربخش‌های مختلف کشاورزی و وجود کارخانه‌های متعدد فرآوری محصولات، افزود: 320 کارخانه فرآوری محصولات کشاورزی در استان فعال هستند که سالانه یک میلیون و 600 هزار تن محصول را فرآوری و به بازارهای داخلی، منطقه‌ای و جهانی عرضه می‌کنند.

انتهای پیام/ح10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول