اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

ورزش از پیشرفت پدیده تصلب شرائین پیش‌گیری می‌کند

خبرگزاری فارس: محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ورزش با کاهش عوامل خطر ساز از پیشرفت پدیده تصلب شرائین پیش‌گیری می‌کند.

ورزش از پیشرفت پدیده تصلب شرائین پیش‌گیری می‌کند

سوسن فدایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: ورزش منظم و مداوم سبب افزایش قطر عروق کرونر قلب، قوی شدن عضله قلب و افزایش پمپاژ و در صورت تنگی در عروق کرونر اصلی قلب، عروق فرعی افزایش می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ورزش احتمال بروز حملات قلبی را دو تا چهار برابر کاهش می‌دهد، ادامه داد: ورزش و فعالیت فیزیکی مناسب می‌تواند سبب بهبود عملکرد ریوی شود و احساس بهبود و افزایش قوا را در بیمار ایجاد کند.

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه افزایش خون‌رسانی به قلب و شریان‌های کرونری، بالا بردن قدرت عضلانی پمپ قلبی، کاهش تحریک‌پذیری الکتریکی قلب و تأخیر در ایجاد تصلب شرائین از فواید ورزش کردن است، افزود: یکی از علل اصلی و مهم مرگ و میر در جهان به ویژه در کشورهای جهان سوم و از جمله ایران، بیماری‌های قلبی و سکته قلبی است.

وی در ارتباط با تعیین اثر ورزش بر بیماری قلبی عروقی بیان داشت: سکته‌ قلبی در اثر تنگی شدید و انسداد عروق تغذیه‌کننده عضله قلب (عروق کرونر) به وجود می‌آید.

فدایی، دلیل اصلی و مهم تنگی و انسداد عروق کرونر قلب را سفت و سخت شدن جدار عروق کرونر یا تصلب شرائین دانست و اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل خطرساز برای بروز بیماری‌های قلبی عروقی، کم‌تحرکی و عدم فعالیت فیزیکی مناسب است که در قرن حاضر با پیشرفت تکنولوژی و اختراع انواع ماشین‌آلات و ابزارهای صنعتی به شدت بر گستردگی این معضل افزوده شده است.

وی گفت: مطالعات نشان داده است که فعالیت‌های بدنی و ورزش مناسب و طولانی مدت در پیش‌گیری از بیماری‌های قلبی دخالت دارد به طوری که میزان مرگ و میر در اثر سکته قلبی در میان ورزشکاران کمتر از افراد غیر ورزشکار و عادی است.

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: این مطالعه با هدف شناسایی راهکارهای پیش‌گیری از بیماری‌های قلبی عروقی انجام گرفته است.

فدایی با بیان اینکه بیماری‌های قلبی، عروقی از اساسی‌ترین علل مرگ و میر در جوامع بشری است و مبارزه با عوامل خطرساز این بیماری‌ها می‌تواند از اساسی‌ترین اقدامات سازمان‌های بهداشتی در راستای کاهش مرگ و میر تلقی شود، بیان داشت: ورزش و تحرک بدنی در تقویت قلب و جلوگیری از بیمار شدن آن اثرات بسیاری دارد که از جمله آنها می‌توان به تقویت رگ‌های فرعی و مویرگ‌هایی که خون را به بافت‌های قلب می‌رسانند، اشاره کرد.

انتهای پیام/خ20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول