اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسعه روابط تجاری ایران و افغانستان گسترش می‌یابد

عبدالملکی: توسعه اقتصادی 2 کشور با تسهیل مبادلات

خبرگزاری فارس: معاون استاندار خراسان‌رضوی گفت: توسعه روابط تجاری ایران و افغانستان سبب توسعه منافع 2 کشور است که تحقق این امر مستلزم همکاری طرفین برای تسهیل در انجام مبادلات اقتصادی است.

عبدالملکی: توسعه اقتصادی 2 کشور با تسهیل مبادلات

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان‌رضوی، رضا عبدالملکی در دیدار با رئیس گمرک هرات افغانستان اظهار داشت: تحقق این امر مستلزم همکاری طرفین برای تسهیل در انجام مبادلات اقتصادی است.

وی از خراسان‌رضوی به عنوان مطمئن‌‌ترین مرز برای مبادلات تجاری میان ایران و افغانستان یاد کرد و ادامه داد: ایجاد بازارچه‌های مرزی یکی از راه‌های گسترش و ساماندهی این مبادلات است.

معاون استاندار خراسان‌رضوی تصریح کرد: ایجاد این بازارچه‌ها علاوه بر فواید یاد شده سبب انتفاع اقتصادی مرزنشینان 2 کشور خواهد شد.

عبدالملکی شرط لازم برای توسعه افغانستان را حل مسئله اشتغال به ویژه مناطق مرزنشین این کشور عنوان کرد و اظهار داشت: افزایش سرانه درآمد خانوارهای افغان، مهاجرت معکوس افغان‌های مهاجر به کشورشان و رشد سرمایه‌گذاری در این کشور دیگر تبعات مثبتی است که در نتیجه ایجاد بازارچه‌های مرزی و توسعه مناسبات اقتصادی میان دو کشور حاصل می‌شود.

معاون استاندار خراسان‌رضوی ادامه داد: با بهره‌گیری مسئولان افغان از ثروت‌های خدادادی این کشور، افغانستان از کمک‌های بین‌المللی بی‌نیاز شده و استقلال و خودکفایی آن بیش از پیش تقویت شود.

وی هم‌چنین با اشاره به توافق دو کشور برای ایجاد بازارچه‌های مرزی در مرز دوغارون و هزینه 15 میلیارد ریالی ایران برای ساخت این بازارچه در محل یاد شده خواستار پای‌بندی طرف افغانی به تعهدات خود و تسریع در بازگشایی آن شد.

عبدالملکی با متعدد خواندن زمینه‌های مورد علاقه طرفین برای صادرات و واردات، افزود: واردات دام زنده و کشتار شده با نظارت مسئولان دامپزشکی و نیز واردات سنگ‌آهن از جمله مواردی است که خراسان‌رضوی آمادگی انجام آن را دارد.

احسان‌الله کامه‌وال، رئیس گمرک استان هرات، در این دیدار ضمن تأکید گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور به ویژه استان‌های هرات و خراسان‌رضوی، گفت: تجربه موفق روابط گسترده تجاری میان دو طرف را در سال جاری استمرار خواهیم بخشید.

وی تسهیل در تردد محموله‌های باری میان دو کشور را ضروری عنوان و ادامه داد: برای افزایش بیش از پیش ساعات فعالیت گمرک هرات آمادگی داریم.

رئیس گمرک استان هرات افغانستان خواستار افزایش واردات از افغانستان به ایران شد و ادامه داد: امیدواریم مسئولان ایرانی برای کاهش زمان ترخیص تاجران افغان مساعدت لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/س30/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول