اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه مشهد:

باید آثار و برکات پرداخت زکات در جامعه نمایان شود

خبرگزاری فارس: امام جمعه مشهد گفت: باید آثار و برکات پرداخت زکات در رفع محرومیت در جامعه و پاسخ‌گویی به نیاز محرومان نمایان شود.

باید آثار و برکات پرداخت زکات در جامعه نمایان شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی در نخستین جلسه شورای زکات استان خراسان‌رضوی اظهار داشت: نمایان شدن آثار و برکات پرداخت زکات در جامعه از عواملی است که در توسعه و ترویج فرهنگ پرداخت زکات مؤثر است.

وی گفت: با توجه به قانون جدید زکات که سال گذشته از سوی مجلس شورای اسلامی مصوب شد، باید منتظر ماند تا ببینیم اذن مقام معظم رهبری در ارتباط با نحوه هزینه‌کرد و موارد مصرف مبالغ زکات به چه ترتیب اعلام می‌شود.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه پیش از این کمیته امداد اذن کلی مقام معظم رهبری را در ارتباط با فرمول مشخص برای مصرف مبالغ زکات داشت، گفت: اما هم‌اینک با قانون جدید زکات و تشکیل شورای زکات در کشور و استان‌ها موضوع متفاوت شده است و هنوز ایشان اذنی در این زمینه نداده‌اند، بنابراین کمیته امداد صرفاً دستگاه اجرایی برای جمع‌آوری مبالغ زکات است.

وی گفت: به طور حتم نماینده ولی‌فقیه باید از نحوه هزینه کرد مبالغ زکات و اولویت‌‌ها و ضرورت‌‌ها در این زمینه آگاه باشد و آن را تأیید کند، زیرا مصرف زکات فرمول مشخص و قابل تعمیم به هر جایی را ندارد.

امام جمعه مشهد اظهار داشت: در برخی استان‌ها دیده شده است که با مبالغ زکات برای زمین ورزشی یک روستا چمن زده‌اند که به هیچ‌ وجه این نحوه هزینه‌کرد درست نیست و خوش‌بختانه در استان ما چنین مواردی گزارش نشده است.

علم‌الهدی گفت: در این مرحله این قضیه باید روشن شود که مقام معظم رهبری این اذن را که چگونه مبالغ زکات هزینه شود را به شورای زکات می‌دهند یا خیر و کم و کیف این اختیارات را برای ما روشن کنند.

رئیس شورای زکات خراسان‌رضوی افزود: مبالغ جمع‌آوری شده زکات پول ما نیست و صاحب آن امام زمان(عج) است که نماینده ایشان در این زمینه باید روشن کنند که تکلیف ما چیست.

وی در ادامه با بیان اینکه مسئله زکات در کشور ما قابل مقایسه با سایر کشورهای اسلامی نیست، گفت: سایر کشورهای اسلامی تابع فقهی هستند که براساس مبانی حکمی آنها با فقه و مبانی حکمی ما کاملاً متفاوت است، بنابراین مصادیق زکات برای ما و آنها متفاوت می‌شود.

امام جمعه مشهد اظهار داشت: باید در زمینه پرداخت زکات اقدامات لازم انجام شود و فرهنگ‌سازی در جامعه صورت پذیرد تا شاهد ترویج فرهنگ زکات و آثار مثبت ناشی از آن در جامعه باشیم.

علی‌اصغر حاجی‌نقی دبیر شورای زکات خراسان‌رضوی و مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌رضوی نیز در این جلسه گفت: کمیته امداد از منظر مسئولیت نظارتی خود و به‌ عنوان بازوی توانمند حمایتی نظام در کنار همه اقدامات برای حمایت از خانواده‌های محروم و نیازمند، در راستای انجام سنت‌‌های حسنه الهی و انجام فرایض دینی از جمله پرداخت زکات نیز اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌رضوی گفت: این نهاد برای رفع معضلات و آسیب‌های متعدد موجود در عرصه جامعه به انواع مختلف تلاش می‌کند که مدیریت مسئله زکات و جمع‌آوری زکات در قالب ستاد زکات استان از آن جمله است.

وی با اشاره به تصویب قانون زکات در مجلس شورای اسلامی گفت: در قالب این قانون شورای زکات در سطح کشور تشکیل شد و به تبع آن در استان‌‌ها نیز شورای زکات به ریاست امام جمعه، دبیری مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) هر استان و با عضویت رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی، مدیرکل بهزیستی، رئیس سازمان تبلیغات، مدیرکل جهاد کشاورزی، رئیس سازمان صدا و سیما و استاندار خراسان‌رضوی تشکیل می‌شود.

وی گفت: با توجه به مفاد قانون هم‌اینک این قانون در دفتر مقام معظم رهبری برای صدور اذن ایشان در ارتباط با نحوه انجام کار است تا ببینیم دستور ولی‌امر مسلمین در این زمینه چگونه خواهد بود.

حاجی‌نقی اظهار داشت: طبق قانون دبیرخانه شورا در کمیته امداد تشکیل شده است، آماده آغاز فعالیت در قالب جدید هستیم.

وی در ارتباط با عملکرد ستاد زکات استان خراسان‌رضوی که از سال 83 تشکیل شده است، گفت: در سال 83 مجموع زکات جمع‌آوری شده در استان معادل 38 میلیون تومان بود که این رقم در سال 88 به 3 میلیارد تومان و در سال گذشته به 5 میلیارد و 400 میلیون تومان رسیده است که از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌رضوی گفت: از مبلغ زکات جمع‌آوری شده در سال گذشته 3 میلیارد و 200 میلیون تومان سهم فقرا بود که بین آنان توزیع شد.

وی افزود: با قانونی شدن و ساختار برنامه‌ریزی در این راستا و ورود استانداری به قضیه به طور حتم شاهد نقش‌آفرینی مؤثر اعضای شورای زکات در تسهیل روند پرداخت و جمع‌آوری زکات در استان خواهیم بود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌رضوی گفت: در جمع‌آوری مبلغ زکات در سال 90 حدود 413 روحانی مقیم و 75 روحانی اعزامی ما را در این امر یاری کردند و امسال هم در نظر داریم تا با هماهنگی سازمان تبلیغات 150 روحانی دیگر را در در این زمینه به مناطق مختلف اعزام کنیم.

وی با اشاره به موانع متعدد موجود بر سر راه پرداخت زکات در استان گفت: کوتاهی در معرفی و شناساندن آثار ملموس و نتایج مثبت ناشی از پرداخت زکات در جامعه از مسائلی است که باید بیش از پیش بر روی آن کار کرد.

حاجی‌نقی افزود: باید ابعاد مختلف آثار عمرانی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به جامعه معرفی شود.

وی تصریح کرد: در این میان فعالیت دلالان، فراز و نشیب‌های فروش محصولات، تغییرات و نوسانات قیمت محصولات کشاورزی و غیره همه سبب شده است تا مشکلاتی در زمینه پرداخت زکات در استان پدید آید که باید متولیان امر این موارد را حل و رفع کنند.

انتهای پیام/س30/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول