اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرگروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد:

خلیج فارس یکی از بزرگ‌ترین منابع انرژی جهان است

خبرگزاری فارس: مدیرگروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد گفت: خلیج ‌فارس یکی از بزرگ‌ترین منابع انرژی جهان و انبار نفت جهان محسوب می‌شود.

خلیج فارس یکی از بزرگ‌ترین منابع انرژی جهان است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد برات‌علی خاکپور در جشنواره خلیج همیشه فارس که به مناسبت روز ملی خلیج فارس در آمفی‌تئاتر دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: خلیج فارس در موقعیت استراتژیکی قرار دارد که با علم به ارزش و موقعیت ویژه آن در جهان، ارزش هر سانتی‌متر آن نمایان می‌شود.

وی ادامه داد: موقعیت ویژه جغرافیایی خلیج‌فارس سبب شده تا این منطقه به یکی از مراکز اصلی تبادلات اقتصادی و مراودات اجتماعی بین نواحی شرق آفریقا، حوزه اقیانوس هند و جنوب‌شرق آسیا تبدیل شده و همواره در مسئله رقابت بین قدرت‌های بزرگ منطقه‌ای و جهان دارای جایگاه ویژه‌ای باشد.

خاکپور با اشاره به سابقه دست‌اندازی و طمع استکبار جهانی برای تصاحب خلیج‌ فارس افزود: حضور مستمر و کشمکش برانگیز قدرت‌های استعماری در خلیج فارس یکی از نمودهای بارز اهمیت آن در مناسبات بین‌المللی است و به سبب وجود حدوداً 56 درصد از ذخایر نفت جهان در منطقه خلیج ‌فارس، این منطقه مرکز عمده تولید و صادرات نفت خاورمیانه بوده و بر اهمیت اقتصادی ـ سیاسی آن افزوده می‌شود.

مدیرگروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد گفت: جایگاه و موقعیت استراتژیک خلیج فارس و سابقه طمع استکبار جهانی و در رأس آن آمریکا برای دست‌اندازی و بهره‌برداری از آن، نشان دهنده نقش و اهمیت این منطقه در اقتصاد و مناسبات فرهنگی- سیاسی جهان است.

وی با بیان این مطلب که انرژی خلیج فارس نقش انکارناپذیری در تحولات اقتصادی جهان به ویژه در کشورهای صنعتی دارا است، اظهار داشت: خلیج فارس از بزرگ‌ترین منابع انرژی جهان و انبار نفت جهان است و شریان‌های اقتصادی جهان همواره به این نقطه وابسته است.

خاکپور نفت حوزه خلیج فارس را دارای ویژگی‌های منحصر به فردی عنوان کرد و اظهار داشت: نفت خلیج فارس به جهات مختلف از جمله سهولت استخراج، هزینه پایین تولید، مازاد ظرفیت تولید و هم‌چنین سهولت حمل و نقل شرایط مساعد و ویژه‌ای دارد و به همین سبب منطقه خلیج فارس به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در جهان شناخته شده است.

مدیرگروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد با تأکید بر اهمیت پاسداری از خلیج فارس و حفظ موقعیت و انسجام آن، خاطرنشان کرد: از روزگاران گذشته در تمامی نقشه‌ها و اسناد تاریخی، نام خلیج فارس همواره بر این منطقه وجود داشته است و با توجه به موقعیت ویژه و اهمیت آن برای کشور باید با استفاده از تمام امکانات و توانایی‌ها و در هر موقعیتی از این خطه و سرزمین در برابر هر گونه تهدید و دست‌اندازی دفاع کرد که برگزاری چنین جشنواره‌هایی نیز از همین جمله محسوب می‌شود.

در این جشنواره ضمن رونمایی از کتاب مجموعه مقالات خلیج فارس و برگزاری مسابقه خلیج فارس در انتهای جشنواره، نمایشگاه عکس خلیج فارس که نشان دهنده سیر تاریخی اسنادی است که دال بر تعلق آن به سرزمین ایران دارد و هم‌چنین تصویر نقشه‌های مختلفی که در آنها نام "خلیج فارس" وجود دارد، برگزار شد.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول