اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه روز ملی خلیج فارس

خلیج فارس؛ پاره تن سرزمین پارس

خبرگزاری فارس: خلیج فارس از دریاهای مهم کشور ایران است که به عنوان قلب تپنده کشور همواره مورد توجه بوده و تا ابد به عنوان خلیج فارس در جنوب کشور ایران باقی می‌ماند.

خلیج فارس؛ پاره تن سرزمین پارس

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، خلیج فارس، آبراهی است که در امتداد دریای عمان و در میان ایران و شبه جزیره عربستان قرار دارد.

کشورهای ایران، عمان، عراق، عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، قطر و بحرین در جوار خلیج فارس قرار دارند، ولی این خلیج در سواحل شمالی با کشور ایران همسایه است.

خلیج فارس در همه متون تاریخی و جغرافیایی عربی خلیج فارس و بحر فارس نامیده شده‌ است.

از قدیمی‌ترین منابع در همه زبان‌ها در زمینه خلیج فارس واژگانی مانند پارس، فارس و عجم استخراج می‌شود که این عبارات با کشور ایران آمیخته است.

به دلیل وجود منابع سرشار نفت و گاز در خلیج فارس و سواحل آن، این آبراهه در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای مهم و راهبردی به شمار می‌آید.

برخی ناسیونالیست‌های عربی از دهه 30 نام خلیج فارس را دستخوش چالش قرار داده و نام خلیج عربی را برای آن استفاده می‌کنند به طوری که متن بخشنامه‌ای از سوی اتحادیه عرب به همه کشورهای عربی به طور رسمی ابلاغ شده، ولی کشورهای دیگر و حتی سازمان‌های بین‌المللی همچنان نام تاریخی و کهن خلیج فارس را به صورت رسمی به کار می‌برند.

در سال‌های اخیر منابع پشتیبانی‌کننده از دولت‌های عربی به رواج نام جعلی خلیج عربی پرداختند و این مسئله موجب شده است که ملت ایران هرچه بیشتر به کار بردن نام «خلیج فارس» را مورد توجه قرار داده‌اند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل کارشکنی‌ها و شایعاتی که درباره تحریف نام خلیج فارس به خلیج عربی صورت گرفت، دهم اردیبهشت را به عنوان روز ملی خلیج فارس نام‌گذاری کرد و این روز به منظور پاسداشت میراث کشور و هویت فرهنگی و تاریخی در تقویم رسمی کشور به ثبت رسید.

خلیج فارس قدمگاه غرور و اقتدار پارس بوده و بزرگی آب نیلگون این بخش از کشور چشمان دشمنان را کور می‌کند.

خلیج فارس مایه اقتدار و عظمت کشور است و خون حیات‌بخش مردم ایران در آن جریان دارد و دشمنانی که به این شاهراه چشم دوخته‌اند تا این پاره تن را از ایران جدا کنند، باید بدانند خلیج فارس فرزند ایران بوده و خواهد بود.

-----------------------------------------

یادداشت: ایمن سادات موسوی‌نژاد

----------------------------------------

انتهای پیام/خ20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول