اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست جهاد کشاورزی کاشان خبر داد

فعالیت 6 هزار خانوار کاشانی در تولید گلاب سنتی

خبرگزاری فارس: سرپرست جهاد کشاورزی کاشان گفت: 6 هزار خانوار در زمینه تولید گل محمدی و گلاب‌گیری سنتی در این شهرستان فعالیت دارند.

فعالیت 6 هزار خانوار کاشانی در تولید گلاب سنتی

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، عباس زیلایی بعد از ظهر امروز در نشست گل‌کاران و تولیدکنندگان گلاب کاشان اظهار داشت: 10 هزار نفر در شهرستان کاشان به صنعت اشتغال دارند که این تعداد اشتغال به کار، در زمان  کاشت، داشت و برداشت به بیش از 220 هزار نفر افزایش می‌یابد.

وی افزود: در حال حاضر 20 کارخانه صنعتی و نیمه صنعتی در شهرستان کاشان در زمینه فرآوری گل محمدی فعالیت دارند همچنین یک واحد صنعتی اسانس‌گیری و پژوهشکده اسانس قمصر وابسته به دانشگاه کاشان در راستای تولید و فرآوری این محصول فعال است.

به گفته وی بیش از 950 واحد گلاب‌گیری سنتی نیز در زمینه تولید گلاب در مناطق قمصر، جوشقان و کامو، برزک و نیاسر کاشان فعالیت دارند.

سرپرست جهاد کشاورزی کاشان، درآمد ناخالص گل محمدی در کاشان را 200 میلیارد ریال اعلام و  هزینه‌های تولید آن را سرسام‌آور توصیف کرد.

زیلایی، خشکسالی‌های پیاپی، کاهش بارندگی، تبخیر زیاد، افزایش دما به همراه دمای گرم موسمی، آزادسازی قیمت نهاده‌ها از جمله سوخت و بی‌توجهی به کشت مکانیزه را از جمله عوامل افزایش هزینه تولید گل محمدی در کاشان ذکر کرد.

وی همچنین عدم زیرساخت‌ها و افزایش هزینه‌های اجرا، بی‌توجهی به کاربردی کردن دستاوردهای تحقیقاتی در بخش کشاورزی، عدم تثبیت قیمت محصولات کشاورزی، افزایش بهره‌های بانکی، نبود دانش کافی و فقر نیروی جوان در بخش کشاورزی را از دیگر عوامل افزایش هزینه تولید گل محمدی در کاشان برشمرد.

سرپرست جهاد کشاورزی کاشان با اشاره به مزین شدن امسال به نام «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» توسط مقام معظم رهبری بیان داشت: محقق شدن این شعار در بخش محصولات کشاورزی، وظیفه فعالان این عرصه را نسبت به سال‌های گذشته سنگین‌تر کرده است.

زیلایی سهم دولت در پشتیبانی از تولیدات داخلی صنعتی و کشاورزی را یادآور شد و گفت: مسئولان و کارشناسان این بخش برای مشاوره و اجرایی شدن مباحث نوین کشاورزی آمادگی لازم را دارند.

وی افزود: جهاد کشاورزی کاشان برای تغییر الگوی کشت و توسعه کشت گل محمدی تسهیلات کم‌بهره و مدت‌دار به کشت‌های انفرادی و کشت‌های یک جا به متقاضیان ارائه می‌کند.

سرپرست جهاد کشاورزی کاشان تصریح کرد: در راستای حمایت از کار و سرمایه ایرانی، دولت تسهیلات کم‌بهره، مدت‌دار و بلاعوض برای کشت ارگانیک گل محمدی، احداث استخرهای ذخیره آب و استخرهای تنظیمی، لوله‌گذاری و کانال‌کشی و ایجاد آبیاری تحت فشار به متقاضیان ارائه می‌کند.

این مسئول تسهیل در فرآیند خرید محصول گل محمدی، حذف واسطه‌ها و دلالان، شناسایی واحدهای تولیدی متقلب، پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان توسط سرمایه‌گذاران، تقویت چرخه تولید و اتقان در تولید را سهم سرمایه‌گذاران و کارگران در تحقق تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی اعلام کرد.

زیلایی با اشاره به سهم مردم در استفاده از تولیدات داخلی بیان داشت: رویکرد جامعه به طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی معطر طبیعی در کشور در حال افزایش است.

سرپرست جهاد کشاورزی کاشان متذکر شد: انتظار می‌رود دولت اقدامات مؤثری را برای جلوگیری از واردات کالاهای خارجی به ویژه گیاهان دارویی و اسانس‌ گل‌ها داشته باشد.

وی با اشاره به وسعت یک‌هزار و 550 هکتاری باغات شهرستان کاشان یادآور شد: به طور میانگین از هر هکتار از این باغات 4 هزار کیلوگرم گل و سالانه بیش از 6 هزار و 200 تن گل محمدی برداشت می‌شود که با آموزش‌های ترویجی و رعایت مسائل به‌زراعی به چندین برابر قابل افزایش است.

به گفته وی، شهرستان کاشان در تولید گل و گلاب از قدمت تاریخی و شهرت جهانی برخوردار است و همه ساله بیش از 5 میلیون نفر گردشگر داخلی و خارجی از مراسم گل‌چینی و گلاب‌گیری در شهرستان کاشان بازدید می‌کنند.

در این نشست که با حضور گل‌کاران مناطق جوشقان و کامو، قمصر، برزک و نیاسر و همچنین تولیدکنندگان صنعتی و سنتی گلاب در این مناطق به همراه حضور کارشناسان جهاد کشاورزی برگزار شد، گل‌کاران، نرخ جدید خرید گل محمدی بر اساس نرخ تورم در سال جاری را پیشنهاد دادند تا پیشنهاد آنان، در نشست دیگری با حضور کارشناسان جهاد کشاورزی و فرمانداری ویژه کاشان و اداره صنعت، معدن و تجارت این شهرستان بررسی شود.

انتهای پیام/ن10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول