اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه اردبیل:

معوقات کارگری اسباب سرشکستگی ماست

خبرگزاری فارس: نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: معوقات کارگری اسباب سرشکستگی تمام مسئولان و کارفرمایانی است که در حوزه کارگری ضعیف و ناتوان حرکت می‌کنند.

معوقات کارگری اسباب سرشکستگی ماست

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت‌الاسلام سید حسن عاملی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر اردبیل اظهار داشت: جامعه ما در رسیدن به عزت، استقلال و حاکمیت ملی در هیاهویی که دنیای غرب به پا کرده است و حق ویژه برای خود قائل هستند در سایه تولید و تلاش کارگران می‌تواند به توفیقات واقعی دست پیدا کنند.

وی با یادآوری اینکه نبی مکرم اسلام جایگاه و منزلت کارگران در کسب روزی حلال را ستوده است، تصریح کرد: نبی مکرم اسلام در عمر با برکت خود تنها دست کارگری که با روزی حلال معاش خانواده‌اش را تأمین می‌کند و دخترش فاطمه زهرا (س) را بوسید و بر این بوسه افتخار کرد.

عاملی خاطرنشان کرد: پیامبر عظیم‌الشأن اسلام از آن روز دست کارگر را بوسیده است که با تلاش و سعی وافر خود هم در عمران و آبادانی سرزمین خود و هم کسب روزی حلال تلاش خستگی‌ناپذیری دارد.

این مسئول ضرورت برطرف کردن مشکلات کارگران را از سوی کارفرمایان و مسئولان یادآور شد و اضافه کرد: خداوند صاحب سه گناه را هرگز نمی‌بخشد که یکی قاتل حیوانات، دیگری مردی که مهریه همسرش را حبس کند و سوم کارفرمایی که حقوق کارگرش را به وقت و موقعش ندهد.

وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: این ظلم بزرگی است که قشر کارگر زحمتکش ما که در عرصه کار، تولید و رونق اقتصادی نقش اساسی دارد در این شهر سه ماه حقوق دریافت نکند و اسباب شرمندگی او در بین خانواده و اهل و عیالش به وجود آید.

به گزارش فارس، امام جمعه اردبیل در ادامه گفت: خداوند حتی به خاطر ظلم چنین مسئول و کارفرمایی عذاب خود را بر شهرها و آبادی‌ها نازل می‌کند چراکه خداوند از کسانی که حق دیگران را ضایع کنند هرگز به راحتی نمی‌گذرد.

عاملی رفتار نبی مکرم اسلام را در استخدام کنیز منزل حضرت زهرا (س) که یک روز باید فاطمه و روز دیگر فضه کار کند، یادآور شد و افزود: این سیره و روش رفتار اسلام با کارگری است که شبانه‌روز زحمت می‌کشد تا کسب حلال داشته باشد.

وی در ادامه به ماجرای اخیر در کشور ایتالیا و خودکشی چند کارفرما را یادآور شد و تصریح کرد: اگر در این کشور کارفرما به دلیل پرداخت نکردن حق و حقوق کارگر خودکشی می‌کند جای بسی تأمل است که در شهر و دیار ما کارفرمایی ماه‌ها حق و حقوق کارگر را بالا می‌کشد اما آب از آب تکان نمی‌خورد.

خطیب جمعه اردبیل خاطرنشان کرد: اگر در این عصر کارفرمای بی‌مسئولیت که تنها درصدد تأمین منافع خود و کارخانه‌اش است و هر روز بر دولت در گرفتن اعتبارات فشار می‌آورد، دق کند بهتر است چراکه چنین کارفرمایی اصلاً در فکر کارگر و کارکنان خود نیست.

وی اضافه کرد: بنده ادعا نمی‌کنم که چنین کارفرمایانی خودکشی کنند اما خطاب به مسئولان می‌گویم اگر عرضه مدیریت در حوزه کارگری را ندارید، استعفا دهید و از حیطه مسئولیت سنگین کنار بروید.

کمک 50 میلیارد تومانی دولت به شهرداری‌های اردبیل مسکوت مانده است

امام جمعه اردبیل در بخش دیگری از خطبه‌های نماز به وضعیت نابسامان آسفالت شهری در اردبیل اشاره کرد و ادامه داد: هیئت دولت در سفر چهارم خود 50 میلیارد تومان را به شهرداری‌های استان اختصاص داد تا برخی تنگناها و مشکلات در حوزه عمران شهری برطرف شود.

عاملی به محدود بودن زمان کار و فعالیت در شهرهای سردسیر استان اردبیل اشاره کرد و اظهار داشت: با این تنگی وقت جای تعجب است که یک ریال از این رقم تاکنون وصول نشده و معلوم نیست چه کسی پیگیر و تعقیب‌کننده چنین موضوعی است.

وی گفت: اگر نامه‌ای نیز به وزارت کشور نوشته شده است به ارگان‌های دیگر حواله داده شده و ادعا بر این است که اعتباری در این زمینه وجود ندارد در حالی که سایر استان‌ها پول خود را از این بابت گرفته‌اند و اردبیل در این میان سرش بی‌کلاه مانده است.

عاملی افزود: به رئیس جمهور در این زمینه نامه نوشتیم و نامه دیگری را نیز به دفتر مقام معظم رهبری فرستادیم و در این نامه شماتت‌نامه برخی از دوستان و دشمنان همسایه را نیز در عقب‌ماندگی توسعه استان اردبیل یادآور شدیم.

وی در ادامه تصریح کرد: بسیاری از حقوق مسلم این استان به دلیل پیگیری نشدن از سوی مسئولان مورد غفلت واقع شده است به طوریکه پروژه دانشگاه صنعتی این استان با وجود  اینکه سال‌هاست به تصویب رسیده و دستور آن اخذ شده است هنوز راه‌اندازی آن در هاله‌ای از ابهام است.

به گزارش فارس، خطیب جمعه اردبیل خاطرنشان کرد: با مکاتباتی که با وزیر علوم داشتیم با وجود آماده بودن زمین و حتی ساختمان مورد نیاز برای تحصیل موقت دانشجویان وزیر محترم علوم نامه‌ای نوشته و اعلام کرده است که تدریس علوم و فنون جایگزین این دانشگاه می‌شود در حالی که چنین مجوزی به درد ما نمی‌خورد.

وی اضافه کرد: از منتخبان مجلس نهم انتظار داریم به جد چنین پروژه‌ها و طرح‌های بر زمین مانده را پیگیری کنند و به گونه‌ای در مجلس نهم حرکت کنند تا توزیع عادلانه ثروت و منابع در استان‌های کمتر توسعه یافته‌ای نظیر اردبیل اتفاق بیفتد.

عاملی با مقایسه دو استان آذربایجان‌شرقی با اردبیل در حوزه عمران شهری ادامه داد: بودجه سال گذشته شهرداری ما 72 میلیارد تومان بود در حالی که اعتبار شهرداری تبریز بالغ بر یک‌هزار و 400 میلیارد تومان بوده به طوریکه تبریز رتبه اول برج‌سازی کشور را دارد.

وی از اقدامات آغاز شده توسط شهرداری اردبیل در آسفالت کوچه‌ها، معابر و خیابان‌ها با کمترین رقم اعتباری بیان کرد: امیدواریم با حمایت شورای اسلامی و عموم مردم در این زمینه گشایش خوبی حاصل شود.

ابهت عشایر مغان در کتاب‌ها و نوشته‌ها مغفول مانده است

امام جمعه اردبیل در ادامه سخنان خود به زمان کوچ عشایر و توانمندی این قشر به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات لبنی در استان اردبیل و قطب تولیدات کشور اشاره کرد و گفت: عشایر استان اردبیل در تاریخ این کشور و دنیا در حد شایسته و مورد توجه معرفی نشدند و بسیاری از توانمندی‌ها و شجاعت و ایثارگری عشایر غیرت‌مند مغان مغفول مانده است.

وی افزود: عشایر غیرت‌مند این خطه با سقف تولیدی به ارزش 214 میلیارد تومان در خودکفایی و استقلال اقتصادی کشور نقش بی‌بدیلی دارند و به یقین استقلال این مملکت به اهتمام مصرف‌کننده نیست بلکه تولیدکننده‌ای است که با داشتن 1.5 میلیون واحد دامی در عرصه تولید نقش بی‌بدیلی دارد.

عاملی ضرورت بازگویی تاریخ سراسر افتخار عشایر را یادآور شد و تصریح کرد: متأسفانه در تاریخ کشور و استان اردبیل افتخارات عشایر مغان و دلاوری‌های آنها در جنگ هشت ساله به معنای واقعی بازگو نشده که جا دارد مسئولان در این زمینه با تحقیق و بررسی واقعی ادای دین کنند.

این مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: عشایر استان از امتیازات ویژه‌ای بایستی برخوردار شوند و ضرورت دارد مسئولان به احیای میان‌بندها، اصلاح و مرمت راه‌ها، مشکلات قشلاقات، وضعیت بهداشتی و درمانی، آب لوله‌کشی و تأمین نیازمندی دام‌ها در مواقع خشکسالی عنایت خاص به عشایر استان داشته باشند.

معلم خیر احیاگر نفوس است

خطیب جمعه اردبیل در ادامه خطبه‌های نماز با گرامیداشت هفته معلم به اهمیت شغل معلم با بیان حدیثی از امام سجاد (ع) اشاره کرد و گفت: 12 اردیبهشت ماه به عنوان روز معلم بایستی جایگاه و عظمت کار و شغل معلمی مورد توجه قرار گیرد چراکه در هیچ شغلی به اندازه معلمی و اهمیت و جایگاه آن شاهد احیای نفوس و تربیت نسل‌های آینده نیستیم.

عاملی افزود: ذرات عالم برای معلم دعای خیر می‌کنند و حتی پرندگان آسمانی، وحوش زمینی و جنبندگان بحرها نیز برای معلم دعای خیر کرده و از برکت وجود او مستفیض هستند.

وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: تولید معلم آجر، سنگ، سیمان نیست بلکه تولید او انسان‌های متفکر، فعال و با برکتی است که نیاز بشر را تأمین می‌کنند.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: عظمت و جایگاه نبی مکرم اسلام نیز از باب علم و عظمت آموزش تعلیم است که خداوند متعال نیز در قرآن کریم در آیات مختلف به این امر توصیه می‌کند.

عاملی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: جامعه ما و مسئولان باید نگاهشان را به قشر معلم و حوزه علم و ادب و تربیت تغییر داده و مطابق با نگاه معلم تنظیم کنند.

نظام غرب مهار امیال نفسانی را اخلاق تابو می‌داند

خطیب جمعه اردبیل در ادامه سخنان خود با بیان اینکه نفس اماره انسان را رو به سقوط می‌برد و این فطرت پاک است که انسان را از نفس و امیال شیطانی بر حذر می‌کند، اضافه کرد: در نظام غرب هر چیزی که مانع نفس و امیال شود اخلاق تابو نام گرفته به طوریکه با این نگاه و فتوا غرب ریشه به تیشه اخلاق و معنویت زده است.

وی با بیان حدیثی از بزرگان دین که مقاومت در برابر نفس و هواهای شیطانی را مورد خطاب برای مؤمنان متقی قرار دادند، ادامه داد: ذرات عالم مطیع امر الهی است و در نفوس عالیه جایگاه نبوت و ولایت نیز به مانند این امر مقدس شمرده شده است.

انتهای پیام/ آ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول