اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

روایت قهرمان المپیک از کم‌لطفی‌های مسئولان در حق ورزش کشتی

مراد محمدی: مسئولان از آوردن حتی یک شاخه گل هم ‌دریغ می‌کردند / انگیزه ا‌دامه کار نداشتم

خبرگزاری فارس: قهرمان کشتی جهان و المپیک گفت: در حقم، کم‌‌لطفی‌های زیادی شده است.

مراد محمدی: مسئولان از آوردن حتی یک شاخه گل هم ‌دریغ می‌کردند / انگیزه ا‌دامه کار نداشتم

به گزارش خبرگزاری فارس از نوشهر، با وجودی که فوتبال تقریباً همه نگاه‌ها را در سراسر دنیا به خود معطوف کرده اما در این بین ورزش کشتی در کشورمان توانسته تابوی فوتبال را در هم شکسته و هواداران و طرفداران زیادی را به خود جلب کند.

در کشتی پول وجود ندارد، اما مردی و مردانگی و روحیه پهلوانی در آن حرف اول را می‌زند و همین موجب شده تا کشتی به ورزش اول کشورمان تبدیل شود و به جرات باید گفت استان مازندران پایتخت کشتی ایران و حتی آسیا است و بخش زیادی از افتخارات بزرگ و خیره‌کننده کشتی ایران در جهان محصول دلاورمردان کشتی مازندران است.

هر چه از کشتی مازندران و پهلوانانش گفته شود باز هم کم است. در اینجا به سراغ یکی از کشتی‌گیران مازندرانی و پرافتخار ایران و جهان یعنی سید مراد محمدی که درحال حاضر سرمربی تیم ملی نوجوانان ایران است رفتیم و با او گفت‌‌وگویی دوستانه کردیم که ماحصل آن را در زیر می‌خوانید:

فارس: دنیای مربیگری سخت‌تر است یا کشتی ‌گرفتن و کسب قهرمانی؟

محمدی: هرکدام سختی‌های خاص خودش را دارد به ‌طوری که در کشتی گرفتن یک کشتی‌گیر باید همواره مراقب رژیم غذایی، وزن و آمادگی بدنی خود باشد تا بتواند در اوج باشد، اما در مربیگری شرایط کمی سخت‌تر است چرا که استرس جزو لاینفک این حرفه است؛ زیرا مسئولیت یک تیم بر دوش مربی است و انتظارات از وی بالاست، اما به هر جهت تلاش و سخت‌کوشی و توکل برخدا در هر دو حالت نباید فراموش شود.

فارس: وضعیت کشتی رده پایه کشورمان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

محمدی: شرایط کشتی پایه خوب و ایده‌آل است ولی از نظر فنی شرایط مطلوبی ندارد و باید در زمینه آموزش فنون در رده پایه بیشتر کار و تمرین شود و هر چه این ممارست‌ها بیشتر باشد قطعا بر روی تشک مسابقه نتیجه بسیار خوبی به دست می‌آید.

فارس: در کشتی ما همانند فوتبال پول وجود ندارد، اما صاحب عناوین و افتخارات بزرگ قهرمانی در سطوح مختلف بین‌المللی است، به‌نظر شما چرا کشتی موفق‌تر از فوتبال است؟

محمدی: کشتی یک ورزش انفرادی است و فرد کشتی‌گیر همه تلاش خود را می‌کند تا به موفقیت دست یابد و قهرمان شود و از طرفی نیز در ورزش کشتی معنویات بر مادیات حاکم است و کشتی‌گیران ما توقع مادی کمی دارند و بیشتر به بُعد معنوی کشتی نگاه می‌کنند و اگر کشتی‌گیر فقط به مادیات فکر کند نمی‌تواند به قهرمانی برسد.

فارس: مهم‌ترین عاملی که می‌تواند به یک کشتی‌گیر انگیزه بدهد یا انگیزه‌اش را از بین ببرد چیست؟

محمدی: اصلی‌ترین عاملی که باعث ایجاد انگیزه مضاعف در یک کشتی‌گیر می‌شود تقدیر و تشکر از وی بعد از کسب عنوان قهرمانی است و این قدرشناسی نباید حتما مالی باشد بلکه حتی با یک شاخه گل هم می‌توان از یک قهرمان کشتی تقدیر و تشکر کرد و در او ایجاد انگیزه‌ای مضاعف کرد و عکس این قضیه هم صادق است که اگر از یک کشتی‌گیر قهرمان تقدیر شایسته به‌عمل نیاید باعث تضعیف روحیه و از بین رفتن انگیزه و حتی دلسردی و کناره‌گیری وی از دنیای قهرمانی می‌شود بنابراین مسئولان باید نسبت به قهرمانان کشتی توجه خاصی داشته باشند.

فارس: آیا مراد محمدی به آرزوهایش در کشتی رسید؟

محمدی: به لطف خدا توانستم به موفقیت‌های بسیار خوبی در کشتی برسم هر چند می‌توانستم بهتر از اینها انتظارات را برآورده کنم، اما کم‌لطفی‌های زیادی از سوی مسئولان در حقم صورت گرفت در حالیکه همان طوری که گفتم با یک شاخه گل هم می‌توان از قهرمان کشتی تقدیر و تشکر به‌عمل آورد و باعث افزایش انگیزه و روحیه در او شد.

فارس: چرا برخی از جوانان ما که با شوق فراوانی به کشتی روی می‌آورند و حتی موفقیت‌های خوبی هم بدست می‌آورند، اما به یکباره از ادامه دادن به کشتی منصرف شده و کناره‌گیری می‌کنند و برای همیشه فراموش می‌شوند؟

محمدی: خب ببینید کشتی ورزش سنگینی است که در آن وزن کم کردن و ثابت نگه داشتن آن، تمرینات سخت و فشرده و... وجود دارد و فشار بسیار زیادی به یک کشتی‌گیر وارد می‌آید که در زیر این فشارها ناملایمات و بعضا حق‌کشی‌هایی که در حقش انجام می‌شود همه و همه باعث دلسردی و نهایتا کناره‌گیری وی از کشتی می‌شود، ولی به‌نظر من با وجود این مشکلات یک کشتی‌گیر نباید پشتکار خود را از دست داده و ناامید شود بلکه باید ناملایمات را تحمل و با صبر و شکیبایی بیشتری به کشتی خود ادامه دهد تا بتواند به موفقیت‌های بزرگ دست یابد.

فارس: نقش رسانه‌ها در ایجاد انگیزه و روحیه برای کشتی‌گیران جوان چیست؟

محمدی: قطعا اگر حمایت رسانه‌ها نباشد کار سخت می‌شود چرا که از کشتی حمایت مالی که نمی‌شود و معنویت و روحیه پهلوانی در آن حرف اول را می‌زند بنابراین حمایت رسانه‌ها در انعکاس موفقیت‌های کشتی‌گیران باعث افزایش روحیه و انگیزه در آنها می‌شود.

==========================

گفت‌وگو از محمدحسین ملایی کندلوسی

====================

انتهای پیام/ن10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول