اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط زیست:

روی سلامتی مردم با هیچ دستگاهی معامله نمی‌کنیم

خبرگزاری فارس: قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای سلامت مردم هیچ معامله و هماهنگی با هیچ دستگاهی پسندیده نیست.

روی سلامتی مردم با هیچ دستگاهی معامله نمی‌کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، علی‌محمد شاعری ‌در آیین پایان دفن پسماند در کلان‌شهر اصفهان که برای نخستین بار در کشور انجام می‌شود، با اشاره به اینکه اصفهان از جمله شهرهای پاک است، اظهار داشت: زمین ناپاک زمینی است که روح ندارد و تمام جهانیان آرزوی این را دارند که در کنار شهرنشینی و توسعه صنعتی و ماشینیزم به زمین و طبیعتی دست پیدا کنند تا به آن پناه ببرند.

وی به جمعیت 8 میلیونی شهر تهران اشاره کرد و افزود: مردم تهران در یک روز تعطیل به دنبال فرصتی برای استفاده از هوای پاک هستند و این به دلیل الگوهای نادرست شهری گذشته است که مردم این چنین به دنبال فرصت به هوای پاک و فضای سبز پناه می‌برند.

قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط زیست به ضرورت ایجاد اشتغال و تولید اشاره کرد و افزود: بنا به ضرورت است که در مراکز جمعیتی هم‌چون تهران، 30 درصد صنعت کشور متمرکز است و این در حالی است که 80 درصد صنایع آلاینده کشور نیز در چهار شهر کلان کشور متمرکز شده است.

وی به آغاز اقدام جهادی مدیریت پسماند در تمام سطوح کشور اشاره کرد و گفت: پایلوت این امر از شهرهای مشهد و قزوین بوده و در ادامه آن اکنون در استان اصفهان شاهد مراسم پایان دفن پسماند هستیم.

شاعری ضمن تأکید به اینکه با تلاش‌های تمامی مسئولان استان، 30 درصد باقی مانده پسماند اصفهان باید مدیریت شود، تصریح کرد: اداره حفاظت محیط زیست استان اصفهان قول داده که با همکاری مدیریت شهری، این مهم را تا پایان سال به انجام برساند.

وی به هدف‌گذاری مهم استان اصفهان در آستانه سال جدید اشاره کرد و گفت: همین بنا در کشور گذاشته شده است که طی دو تا سه سال آینده تمام پسماندهای خانگی روزانه را مدیریت کنیم.

قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: روزانه 12 هزار تن پسماند روستایی و 36 هزار تن پسماند شهری در کشور تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه در تمام حرفه‌ها باید مدیریت پسماند کنترل و هزینه‌ها کاهش یابد، بیان داشت: شهرداران مناطق باید با مدیریت شهری در حوزه پسماند همکاری داشته باشند تا سه سال آینده در کشور این امر محقق شود.

شاعری در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: از سوی وزارت کشور به یک‌ هزار و 100 شهر کشور مدیریت پسماند اعلام شده و نیز از سوی وزارت بهداشت هم نهایی شده است که بیمارستان‌های کشور تا پایان سال مجهز به سیستم بی‌خطر‌سازی زباله بیمارستانی می‌شوند به نحوی که دیگر زباله‌های بیمارستانی موجب آلودگی محیط بیرونی شهر نشوند.

وی حوزه کشاورزی را از اقدامات مهم دیگر مدیریت پسماند عنوان کرد و افزود: تا پایان برنامه پنجم توسعه در کشاورزی باید کمپوست صنعتی با قیمت مناسب در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

قائم‌مقام سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه کود شیمیایی حدود 2.5 تن در سال مصرف می‌شود، اظهار داشت: در حال حاضر با وجود بحث یارانه‌ها و هزینه‌ها و تأثیرات قیمتی کود کمپوست، باید انقلاب سبز بر مبنای بذر پر محصول ارگانیک در کل فرایند را جایگزین کرد.

وی در ادامه، استان اصفهان را به پیشتازی و الگو بودن برای سایر استان‌ها در زمینه حفظ محیط زیست معروف دانست و گفت: استان اصفهان صنایع آلاینده بسیاری دارد که باید صراحتاً یا آنها را تعطیل و یا مجبور به تغییر روند کرد.

شاعری صنایع آلاینده استان اصفهان را یک‌ هزار و 25 صنعت دانست و افزود: سیستم‌های آلاینده باید کنترل شوند.

وی به دود سمی ناشی از آلاینده‌ها در هوای اصفهان اشاره کرد و گفت: برای سلامت مردم هیچ معامله و هماهنگی با هیچ دستگاهی پسندیده نیست.

قائم‌مقام سازمان محیط زیست از عزم جدی مدیریت پسماند ویژه خبر داد و افزود: ژنراتورهای سرطان‌زا را باید کنترل کرد، چرا که 200 تن سموم آلوده در انبارها داریم که باید امحا شوند.

وی با تأکید بر اینکه در این‌باره مماشات جرم است، بیان داشت: با کم‌ترین بی‌توجهی مردم متضرر مرگ و میر می‌شوند و این در حالی است که در تمام کشور این آلودگی‌ها ظرف مدت سه سال و در استان اصفهان باید با مدیریت حفاظت محیط زیست این امر طبق زمان‌بندی اعلامی از سوی این مدیریت در دو سال، تمام شود.

شاعری در ادامه گفت: ذوب‌آهن اصفهان با وجود اینکه تشویقیه هم داشته است اما هنوز یک صنعت ‌آلوده است.

وی نیروگاه شهید منتظری را با 16 درصد آلودگی بخشی از برنامه‌های قابل تأمل در اصفهان دانست و گفت: این نیروگاه 10 میلیون لیتر مازوت را می‌سوزاند و این در حالی است که این نیروگاه اذعان دارد که استفاده از سوخت دیگر برای آن مقرون به صرفه نیست.

قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط زیست افزود: استان اصفهان در فروردین‌ماه جاری هوای آلوده نداشته و این در حالی است که در سال گذشته در فرودین‌ماه 12 روز هوای اصفهان پاک نبوده است.

انتهای پیام/‌ش10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول