اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ازنا:

کاهش 60 درصدی جمعیت سن گندم در مزارع ازنا

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ازنا گفت: جمعیت سن گندم در مزارع شهرستان ازنا 60 درصد کاهش یافته است.

کاهش 60 درصدی جمعیت سن گندم در مزارع ازنا

نبی هداوند امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس ازنا گفت: آفت سن گندم از مهم‌ترین عوامل خسارت‌زای زنده گیاهی در شهرستان ازنا محسوب می‌شود که بسته به شدت و ضعف طغیان این آفت در سال‌های زراعی مختلف در قالب یک پروژه فنی از جمله امور محوری جهاد کشاورزی شهرستان به شمار می‌رود.

وی افزود: در سال زراعی گذشته (90-89) بدترین شرایط طغیان این آفت در طول سالیان متمادی را داشتیم که در چارچوب یک برنامه تشکیلاتی منسجم و در حداقل زمان ممکن اقدامات اساسی از آموزش‌های انفرادی و گروهی گرفته تا نظارت مستمر و جدی بر مزارع و نهایتاً تأمین سم‌پاش مورد نیاز به عمل آوردیم و در نتیجه بیش‌ترین سطح مبارزه ممکن اجرا شد که با این اقدامات تمام اراضی آبی و دیم شهرستان طی دو مرحله سن مادر و سن پوره سم‌پاشی شد و جمعیت سن در حد قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت.

هداوند اظهار داشت: پس از برداشت گندم در سال زراعی گذشته که نسبت به ردیابی و هم‌چنین ارزیابی سن در کانون‌های تابستان‌گذران و زمستان‌گذران اقدام شد حاکی از این بود که حدود 60 درصد جمعیت سن کاهش یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ازنا گفت: لذا به جهت آنکه همین جمعیت کم نیز با در نظر گرفتن عملکرد تولید در واحد سطح به خصوص در اراضی دیم می‌تواند موجب بروز خسارت شود، در سال زراعی جدید با تشکیل 26 شبکه مراقبت مرکب از بخش‌های دولتی و خصوصی از اسفندماه سال گذشته اقدام به ردیابی سن کردیم و نهایتاً در تاریخ 15 فروردین ریزش سن در اراضی گندم البته با تراکم بسیار کم مشاهده شد که پس از آن مزارع به صورت روزانه و در سطح وسیع مورد بازدید کارشناسان و تکنسین‌ها واقع شده است.

وی افزود: تا این تاریخ به صورت آماری تعداد 87 روستا از مجموع 105 روستا مورد بازدید و ارزیابی قرار گرفته و 48 روستا که تراکم سن غالباً در حد بحران نیست دستور مبارزه داده شده است.

مدیر جهاد کشاورزی ازنا اظهار داشت: تا این تاریخ 800 هکتار از مزارع شهرستان سم‌پاشی شده و تعداد 17 دستگاه سم‌پاش در مناطقی که مشکل سم‌پاش دارند، توزیع شده است.

وی در ادامه افزود: یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر جهت اجرای به موقع مبارزه شیمیایی وجود سم‌پاش به تعداد کافی می‌باشد، در طول سال گذشته تاکنون اقدامات جدی جهت تهیه سم‌پاش به عمل آمده و در حال حاضر تعداد 22 دستگاه سم‌پاش توربولاینر، 420 دستگاه سم‌پاش 400 لیتری پشت تراکتوری و 65 دستگاه سم‌پاش 200 لیتری تراکتوری در سطح شهرستان موجود می‌باشد، که این تعداد سم‌پاش جهت اجرای به موقع پروژه مبارزه با سن در سطح شهرستان کافی است.

وی در ادامه گفت: براساس ارزیابی‌های به عمل آمده تراکم عمومی سن در سال زراعی جاری و در مرحله سن مادر به طور متوسط حدود سه دهم تا چهار دهم در مترمربع می‌باشد، که اجرای عملیات مبارزه در این مرحله حداکثر تا پایان هفته جاری ادامه دارد.

انتهای پیام/س20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول