اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در این روزها و شب‌ها

هرمزگان رنگ و بوی فاطمی دارد/ پیرچوگان‌ مملو از زائران جنوب‌شرقی کشور است

خبرگزاری فارس: هرمزگان یکی از استان‌هایی است که هر ساله با فرارسیدن مناسبت‌های اسلامی و به مناسبت‌های شیعی رنگ و بویی خاص به خود می‌گیرد، هرمزگان این روزها حال و هوایی دیگر دارد.

هرمزگان رنگ و بوی فاطمی دارد/ پیرچوگان‌ مملو از زائران جنوب‌شرقی کشور است

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، هرمزگان یکی از استان‌های متنوع از نظر قومیتی به واسط مهاجرپذیری است که این امر برگزاری مراسمات و آیین‌های مذهبی در این استان و به ویژه بندرعباس را به شکلی کلکسیونی از تمامی رسوم استان‌های دیگر در آورده است، به نحوی که در جای جای شهرهای این استان تکایا، مساجد و زینبیه‌ها، مهدیه‌ها و حسینیه‌هایی با نام اقوام و یا استان‌ها و یا شهرهای مختلف ایران اسلامی از کرد گرفته،‌ تا آذری و فارس و لر و عرب و ... دیده می‌شود.

از همین‌روست که به مناسبات و ایام عزاداری و سوگواری خاندان اهل‌بیت عصمت و طهارت هر بیننده‌ای با گشت و گذاری در سطح این شهر می‌تواند در کم‌ترین زمان با رسوم عزاداری ایرانیان در شهرهای هرمزگان آشنا شود.

و اما این روزها نیز هرمزگان همانند دیگر مناسبت‌ها در حاشیه خلیج فارس یک بار دیگر رنگ و بوی فاطمی به خود گرفته تا عشق و ارادت مردمان خود را به خاندان این بانوی برجسته و باعظمت اسلامی یک بار دیگر به اثبات برساند.

در شهری همانند بندرعباس از روزها پیش متولیان مردمی اماکن مذهبی اقدام به دعوت و فراخوانی مداحان و خطبای مطرح کشوری از شهرهای مختلف به ویژه شهرهای مذهبی همانند قم کرده‌اند.

اگر بخواهیم مهم‌ترین و پرقدمت‌ترین اماکن برگزاری مراسم ایام فاطمیه در بندرعباس را نام ببریم بی‌‌گمان می‌توان در قدم نخست به مسجد فاطمیه، مکتب‌الزهرا، مسجد قدس، مسجد علی‌ بن ابی‌طالب، حسینیه لاری‌ها، حسینیه جهرمی‌ها، حسینیه بختیاری‌ها مقیم بندرعباس، سیدمظفر(ع)، سیدکامل و شاه محمدتقی اشاره کرد.

هر چند که نباید فراموش کرد که در این شهر در گوشه و کنار و به ویژه در مناطق تازه‌تأسیس شهری نیز مساجد و حسینیه‌ها پذیرای دوستداران فرهنگ فاطمی طی این روزها و شب‌ها هستند.

اگر بخواهیم برگزاری مراسم فاطمی در هرمزگان را از بُعدی دیگر نیز ببینم، برگزاری این مراسم در شهرهای سنی‌نشین این استان است که در نوع خود از رونق و پویایی درخور توجهی برخوردار است، که این امر نیز علاقه‌مندی اهل سنت به دخت نبی اکرم را نشان می‌دهد.

*"پیرچوگان" مملو از زائران جنوب‌شرقی کشور است

بقعه امام‌زاده پیرچوگان یکی از اماکن مذهبی مطرح جنوب شرق کشور واقع در شهرستان رودان هرمزگان، مملو از دوست‌داران فرهنگ ناب فاطمی طی شب گذشته و امروز است.

به گزارش خبرگزاری فارس از رودان، مردم ولایت‌مدار این شهرستان با حضور پرشور در تکایا و هیئت‌های مذهبی بار دیگر عشق و ارادت خود را به خاندان نبی مکرم اسلام(ص) نشان دادند.

دیشب و امروز اوج برپایی مراسم‌های مذهبی در بقاع متبرکه، هیئت‌های مذهبی، تکایا و کانون‌های فرهنگی مساجد بود.

حضور خیل مشتاقان و دلدادگان خاندان عصمت و طهارت در شب شهادت بانوی دو عالم صدیقه‌کبری(س) در جوار آستانه امام‌زاده سیدسلطان‌محمد (پیر چوگان) در بخش رودخانه، نیز گرمای خاصی به مراسم سوگواری شهادت آن حضرت بخشیده بود.

در آیین عزاداری سالروز شهادت یگانه دخت پیامبر اکرم(ص) علاوه بر مرثیه‌سرایی و ذکر مصیبت آن حضرت روحانیان و مبلّغان به بیان احکام شرعی و تبیین نقش حضرت زهرا(س) در دفاع از حریم ولایت پرداختند.

گفتنی است بیش از 130 هیئت مذهبی در برپایی سوگواری صدیقه‌کبری(س) مشارکت دارند.

توزیع اقلام فرهنگی بین عزادارن، برگزاری مسابقه ام‌ابیها جهت آشنایی بیشتر با سیره عملی حضرت زهرا(س) و تجلیل از فعالان قرآنی توسط سازمان تبلیغات اسلامی و نیز برگزاری مسابقه یاس نبوی، قرائت خطبه فدکیه در هفت بقعه متبرکه و برپایی ایستگاه مشاوره وقف توسط اداره اوقاف و امور خیریه رودان و هم‌چنین دیدار مبلّغان و روحانیان با خانواده شهدا از دیگر برنامه‌های اجرایی در ایام فاطمیه دوم در این شهرستان است.

شهرستان رودان از شهرستان‌های شرقی هرمزگان و در همسایگی شهرستان‌های جنوبی کرمان و شهرستان میناب قرار دارد.

پیرچوگان، یکی از زیاتگاه‌های مطرح و مهم مردم استا‌ن‌های هرمزگان، کرمان و بعضاً سیستان و بلوچستان و یا حتی فارس است.

مردم شهرها و روستاهای مجاور این بقعه اعتقاد و احترامی خاصی نسبت به این امام‌زاده دارند.

پیرچوگان در ایام مختلف سال به ویژه در مناسبت‌های مذهبی و دینی پذیرای میلیون‌ها زائر و گردشگر است.

روستای زیارت واقع در بخش رودخانه رودان قرار دارد و طی سال‌های گذشته از طرف ستاد تسهیلات سفر به عنوان یکی از 10 نقطه پرگردشگر کشور طی ایام نوروز نیز معرفی شد.

این روستا که میزبان زیارتگاه امام‌زاده سیدسلطان‌محمد مشهور به پیرچوگان است در فاصله 45 کیلومتری غرب شهر رودان واقع شده است.

براساس اسناد تاریخی نسب شریف امام‌زاده سیدسلطان‌محمد، به امام موسی بن جعفر(ع) می‌رسد.

انتهای پیام/غ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول