اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر‌کل تعاون، کار و رفاه ‌اجتماعی قزوین خبر داد

بازنشستگی کارگران واحدهای بحرانی تا پایان امسال

خبرگزاری فارس: مدیر‌کل تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی قزوین گفت: تا پایان امسال کارگران واحدهای بحرانی بازنشسته و از این واحدها ترخیص می‌شوند.

بازنشستگی کارگران واحدهای بحرانی تا پایان امسال

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، علی ایمانی ظهر امروز در نشست خبری که در اداره کل تعاون، کار و امور اجتماعی برگزار شد، اظهار کرد: از سه هزار و 200 پروانه بهره‌برداری واحد صنعتی در استان قزوین شش واحد بحران‌زده و 19 واحد مشکل‌دار در استان قزوین وجود دارد که مشکلات این واحدها با وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است و در صورت عملیاتی شدن مصوبه دولت، کارگران واحدهای بحران‌دار تا پایان سال جاری بازنشسته و از این واحدها ترخیص می‌شوند.

وی با بیان اینکه سال گذشته توسعه بنگاه‌های زود بازده از جمله توسعه مشاغل خانگی در دستور کار دولت دهم قرار گرفته بود، ‌افزود: سال گذشته قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که بر این اساس مشاغل خانگی توسعه چشم‌گیر یافت.

ایمانی ادامه داد: بیشتر مشاغل خانگی در روستاها در قالب رشته‌هایی از جمله بافت‌های سنتی، فرش، گلیم، جاجیم و حصیربافی و در شهرها رشته‌های دوخت لباس‌های زنانه و عروس بوده است.

این مقام مسئول عنوان کرد: با تصویب این قانون برای تعدادی از اعضای خانواده به‌خصوص دختران فرصت اشتغال‌زایی ایجاد شد و همچنین هزینه‌ قیمت تمام شده کالا کاهش یافت.

وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از 14 هزار شغل در سایت اشتغال مشاغل خانگی تعریف شد، گفت: از این آمار متقاضیان فقط در 304 شغل مشاغل خانوادگی ثبت‌نام کردند که برای بیش از چهار هزار و 900 متقاضی مجوز مشاغل خانگی داده شده است.

ایمانی افزود: سال گذشته بیش از چهار هزار و 200 متقاضی مشاغل خانگی برای اخذ تسهیلات بانکی با کارمزد چهار درصد به بانک معرفی شدند که حداکثر وام دریافت شده پنج میلیون تومان بوده است.

وی با بیان اینکه تعهد اشتغال‌زایی استان قزوین در سال گذشته 38 هزار و 172 نفر بوده است که برای بیش از 55 هزار و 100 نفر اشتغال‌زایی فراهم شده است، افزود: طبق این آمار سال گذشته استان قزوین توانست بیش از تعهد اشتغال‌زایی برای جوانان استان اشتغال فراهم کند که این نشان‌دهنده ارتقا فرصت‌های شغلی در این استان است.

وی گفت: سال گذشته 160 هزار کارگر بیمه اجباری شدند.

این مقام مسئول عنوان کرد: در سال 89، 369 مورد شورای سازش تشکیل شد که این آمار در سال 90 به 449 مورد شورای سازش ارتقا یافت.

* بیش از 17 هزار نفر جویای کار در سال گذشته

وی گفت: تعداد جویندگان کار در کاریابی‌ها در سال گذشته بیش از 17 هزار و 600 نفر ثبت‌نام شده بود که از این آمار برای بیش از هفت هزار نفر اشتغال ایجاد شده است.

این مقام مسئول دیدار کارگران با مقام معظم رهبری و رئیس جمهور، برگزاری مسابقات ورزشی کارگران، برگزاری همایش کارگری با هدف معرفی کارگران نمونه و نیز دیدار با مسئولان ارشد استان قزوین را از دیگر برنامه‌ هفته کارگر این اداره عنوان کرد.

وی گفت: سرشماری در سال‌های گذشته هر 10 سال یکبار اجرا می‌شد که به دلیل فراوانی و اهمیت این سرشماری برای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی درست اقتصادی و اجتماعی در جامعه این سرشماری از هر 10 سال به هر پنج سال کاهش پیدا کرده است.

* 12/4 درصد نرخ بیکاری در استان قزوین

ایمانی با بیان اینکه طبق این سرشماری، جمعیت استان قزوین یک میلیون و 254 نفر اعلام شده است، اظهار کرد: طبق سرشماری سال گذشته 12/4 درصد نرخ بیکاری استان قزوین بوده است که مسئولان این استان با برنامه‌ریزی‌های منسجم تلاش‌می‌کنند این نرخ بیکاری را کاهش دهند.

ایمانی بیان کرد: طبق این سرشماری استان قزوین رتبه پنجم را در ایجاد اشتغال‌زایی در کشور از آن خود کرده است.

وی گفت: سال گذشته بیش از 13 هزار ساعت آموزش عمومی، بیش از چهار هزار ساعت آموزش تخصصی و بیش از هشت هزار ساعت آموزش برای کارمندان اداره تعاون برگزار شده است.

وی توزیع بروشور، توزیع سی‌دی، اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های گروهی، برگزاری مسابقات تعاونی برتر و حمایت از پایان‌نامه ارشد و دکترا با موضوع تعاون را از جمله برنامه‌های سال گذشته برای ترویج تعاون نام برد و گفت: اکنون دو هزار و 897 تعاونی در استان قزوین تشکیل شده است که از این آمار یک هزار و 550 راکد، 131 واحد منحل و یک هزار و 216 واحد فعال هستند.

وی درباره پیرامون واحدهای تعاون منحل استان قزوین توضیح داد: این واحدها به دلیل گسترش امور بانکی و محدودیت اعتباری از طرف شورای پول و بانک راکد هستند و یا به دلیل اینکه تعاونی‌های مسکن که در یک بازده زمانی برای ساخت مسکن مهر تشکیل شده که بعد از واگذاری واحدهای مسکن به متقاضیان این تعاونی‌ها منحل شده‌اند.

ایمانی با بیان اینکه سال گذشته سه وزارتخانه تعاون، رفاه و تأمین اجتماعی و کار و امور اجتماعی با هم ادغام شدند، گفت: پالایش ارتقا فعالیت تعاونی‌ها از اساسی‌ترین برنامه‌های این ادغام بوده است که بر این اساس تعاونی‌هایی که فعال هستند فعال‌تر، تعاونی‌های نیمه‌فعال، فعال‌تر و تعاونی‌های منحل تا پایان سال جاری جمع‌آوری و ساماندهی می‌شوند.

وی افزود: تعداد اعضای تحت پوشش این تعاونی‌ها بیش از 365 هزار نفر هستند که طبق این آمار بیش از یک سوم جمعیت استان قزوین تحت پوشش این تعاونی‌ها توزیعی، خدماتی و تولیدی با سرمایه‌گذاری بیش از 120 میلیارد تومان قرار گرفتند.

انتهای پیام/و10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول