اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی وعده داد:

مشکل کارگران ایران خودرو آذربایجان بزودی حل می‌شود

خبرگزاری فارس: در حالی که مالکان زمین کارخانه ایران خودرو آذربایجان خواستار عودت زمین خود شده‌اند، سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان وعده داد: تا یک هفته دیگر مشکل این کارخانه حل شده و کارگران بر سر کار خود دعوت می‌شوند.

مشکل کارگران ایران خودرو آذربایجان بزودی حل می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احمد علیرضابیگی استاندار آذربایجان‌شرقی پنجم آذر 1390 در مراسم آغاز به کار آزمایشی تولید پژو 206  گفت: که یکی دیگر از مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان به تحقق رسید و شاهد تولید آزمایشی خودروی پژو در استان هستیم.

علیرضابیگی تحقق این طرح را از جهات مختلف در توسعه استان تاثیرگذار دانست و افزود: اکنون زیرساخت‌های موجود در استان امکان تبدیل شدن به ثروت را پیدا کرده و بهره‌برداری از این طرح، هم از جهت تحول در صنعت قطعه‌سازی و هم از نظر حجم سرمایه‌هایی که از این رهگذر به جریان می‌افتد تاثیر بسزایی در بخش‌های مختلف خواهد داشت.

وی با تاکید بر بومی‌سازی تولید قطعات محصولات کارخانه ایران خودروی آذربایجان اظهار کرد: قدمت صنعت قطعه‌سازی در آذربایجان شرقی و سرآمدی این استان در تولید قطعات خودرو ایجاب می‌کند که حلقه‌های مختلف خودروسازی در آذربایجان شرقی در خود منطقه تکمیل شود.

علیرضابیگی خاطرنشان کرد: آغاز تولید این کارخانه با تلاش همه‌جانبه دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها، سرمایه‌گذار طرح و نمایندگان مجلس محقق شد و با تلاش کسانی که در امر آموزش کارکنان تلاش زیادی انجام دادند در فاز اول قریب به 600 نفر آموزش‌های لازم را طی کرده‌اند.

وی تاکید کرد: تلاش بر این است که با ارتقای شاخصه‌های فنی و کیفی تولیدات، زمینه مهمی برای حضور مقتدرانه آذربایجان شرقی در صنعت ملی خودرو فراهم شود.

علیرضابیگی با تاکید بر ضرورت تداوم بر تسریع و اجرای پروژه‌های کلان صنعتی و تولیدی استان یادآور شد: تحقق پروژه های بزرگی مانند خودروسازی آذربایجان باید مقدمه ای بر ایجاد صنایع مادرتخصصی در حوزه تولید و اشتغال استان باشد.

استاندار آذربایجان شرقی در این مراسم با سوار شدن بر نخستین خودروی تولیدی پژو 206 صندوقدار این مجموعه ضمن تجربه رانندگی با آن، رسما از محصولات ساخت ایران خودروی آذربایجان رونمایی کرد.

پس از گذشت 5 ماه از مراسم تولید آزمایشی کارخانه تعطیل شد

پس از گذشت 5 ماه از آغاز تولید آزمایشی این مجموعه نه تنها افتتاح رسمی آن صورت نگرفت و تنها 5 دستگاه و شاید هم کمتر از این تعداد محصول در این مجموعه عظیم تولید شد بلکه از سه ماه قبل کل مجموعه تعطیل شده و کارکنان آن دیگر بر سر کار خود نیستند.

به گفته تعدادی از کارگران این کارخانه گویا تعطیلاتشان همچنان هم ادامه دار خواهد بود و به این زودی‌ها برسر کار نخواهند رفت.

این کارگران اظهار می‌دارند که بعد از طی چهارماه دوره آموزشی در کارخانه ایران خودرو در تهران که شامل آموزش تمام مراحل مونتاژ و تولید خودروی 206 بوده و سه ماه کار در خود کارخانه ایران خودروی آذربایجان از بهمن سال 90 به بهانه تکمیل سالن تولید از آنان خواسته شده تا خانه‌نشینی را هم بعد از هفت ماه کار و بدون دریافت حقوقی تجربه کنند تا دوباره دعوت به کار شوند.

بر اساس صحبت‌های این کارگران به تعطیلات رفته (زمستانی یا بهاری!) هفت ماه فعالیت بدون قرارداد و بیمه بوده و تنها در طی دوره آموزشی، آن هم صرفا بیمۀ حوادث و تنها در محل کارخانه ایران خودروی تهران بیمه شده‌اند.

کارگران در مقابل این سئوال که آیا به کارخانه برای پیگیری مراجعه کرده‌اید، اظهار کرد: بعد از چندین بار مراجعه آخرین موضوعی که به ما گفته شد این بود که شما نیرو و یا کارکن این مجموعه نیستید برای چه به این جا می‌آیید.

این افراد دلیل عدم پافشاری خود برای بستن قرارداد با کارفرما را بیکاری طولانی مدت و شوق و ذوق اندیشیدن برای داشتن کار و مستمر درآمد ابراز کردند و گفتند: بعد از مدت‌ها موفق شده بودیم تا کاری را به دست آوریم و از خانه‌نشینی و دست دراز کردن جلوی پدر و مادر رها شویم ولی باوجود کار کردن همین کار هم ادامه داشته و دارد.

تلاش خبرنگار ما برای دریافت دلایل این تعطیلی از مدیرعامل این مجموعه ‌نتیجه‌ای نداشت.

در آخرین لحظات تهیه این گزارش موفق به برقرای ارتباط با رئیس سازمان تازه تاسیس صنعت، معدن و تجارت در استان شدیم که خبرهای رضایت بخشی از این مجموعه داشت.

 چرخ تولید تا یک هفته دیگر به چرخش در می‌آید

صادق نجفی در این گفت‌وگو اظهار کرد: تا یک هفته دیگر مشکل مجموعه حل شده و کارگران آن دوباره برسر کار خود دعوت می‌شوند.

وی با رد تمام شایعات موجود در حواشی این مجموعه گفت: با پیگیری استاندار و برگزاری جلسات با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی این طرح مقرر شد که طی یک هفته آینده تمام مجموعه به یکی از سرمایه‌گذاران واگذار شود تا روند اجرای و تولید در این کارخانه شتاب گیرد.

نجفی در عین حال در پاسخ به شبهات موجود در مورد نحوه به کارگیری کارکنان در این مجموعه اضافه کرد: که با توجه به تشکیل تنها چند ماهه سازمان تحت مدیریتش در استان سعی می‌شود تا این مشکلات در این مجموعه نیز مورد بررسی و رفع قرار گیرد.

شرکت ایران خودروی آذربایجان در مهرماه 89 کلنگ‌زنی شد و قرار بود در فاز نخست این کارخانه خودروی سواری 206 و 207 با ظرفیت اسمی 200 هزار دستگاه در سال تولید و روانه بازارهای مصرفی کند که تنها خودروی تولیدی 206 مدل صندوقدار این مجموعه نیز همزمان با افتتاح آزمایش آن به موزه این کارخانه رفت که با توجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد تنها تولید این مجموعه تولیدی نیز لقب خواهد گرفت.

یادآور می شود تلاش 2 هفته‌ای خبرنگار ما تا آخرین دقایق ارسال این خبر برای کسب اطلاعات بیشتر و دلایل تعطیلی این مجموعه از مدیرعامل آن به سرانجام نرسید.

خبرگزاری فارس آمادگی خود را برای انعکاس موانع و مشکلات موجود برای از سرگیری تولید در کارخانه ایران خودروی آذربایجان اعلام می‌دارد.

شنیده شده مالکان زمین کارخانه خواستار عودت آن شده‌اند.

انتهای پیام/د10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول