اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار اردبیل:

زباله‌های اردبیل به انرژی سازنده تبدیل می‌شوند

خبرگزاری فارس: معاون عمرانی استاندار اردبیل گفت: با همکاری سرمایه‌گذار بخش خصوصی زباله‌های اردبیل به انرژی‌های سازنده تبدیل می‌شود.

زباله‌های اردبیل به انرژی سازنده تبدیل می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، ایرج بیگدلو پیش از ظهر امروز در مراسم گرامیداشت روز زمین پاک در اردبیل اظهار داشت: استان اردبیل جزو نخستین استان‌هایی است که از زباله و پسماند شهری تولید انرژی می‌کند به طوری که در اردبیل روزانه 450 تا 500 تن زباله تولید می‌شود.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذار بخش خصوصی در قالب یک شرکت متبحر آمادگی خود را برای تبدیل زباله‌های شهری به انرژی سازنده اعلام کرده که امیدواریم با عملی شدن این کار از پسماند و زباله‌ها نیز بتوانیم بهره‌برداری مفید داشته باشیم.

این مسئول تصریح کرد: علاوه بر تزریق زباله اردبیل به کارخانه، زباله شهرهایی چون سرعین، نیر و نمین را هم می‌توان به این کارخانه منتقل کرد تا بیشترین فایده را در تولید انرژی شاهد باشیم.

بیگدلو خاطر‌نشان کرد: با این سرمایه‌گذاری علاوه بر آن که خطر آلایندگی دفن زباله‌ها به حداقل می‌رسد بلکه موفق می‌شویم بخشی از انرژی مورد نیاز استان را از این طریق تامین کنیم.

معاون عمرانی استاندار اردبیل در مورد بهره‌برداری از خاکستر کوره‌های استحصال برق نیر اظهار داشت: با استقرار این واحد تولیدی سعی می‌کنیم خاکستر تولید شده را نیز برای استفاده در کارخانه سیمان به این مجموعه انتقال دهیم تا از این منبع با عنوان آر‌دی‌اف برای تامین سوخت کارخانه سیمان استفاده شده و بهره‌برداری لازم انجام شود.

این مسئول یکی از تهدیدهای جدی جوامع بشری را در عصر معاصر دفن غیربهداشتی زباله‌ها و خطرات ناشی از این امر اعلام کرد و گفت: توجه به مقوله محیط زیست و پاکیزه نگه داشتن زمین آن چنان اهمیتی در زندگی دارد که غفلت از آن می‌تواند آسیب‌های جدی را وارد کند.

بیگدلو اظهار داشت: براساس اصل پنجاهم قانون اساسی بر حفاظت و حراست از محیط زیست و زمین پاک تاکید شده است و در همین راستا دوم اردیبهشت ماه به عنوان روز زمین پاک در اهمیت این موضوع نامگذاری شده تا همه بر اهمیت و قابلیت این موضوع واقف باشند.

معاون استاندار اردبیل در ادامه موضوع صیانت و پاکیزه نگه داشتن آب، خاک، هوا و جانداران را به عنوان چهار منبع طبیعی برای تامین نیاز بشر ضروری اعلام کرد و گفت:‌ اگر امروز شاهد آلودگی زمین با پسماندهای مختلف، آتش‌سوزی در جنگل‌ها، ورود سموم به آب‌ها و تهدید خاک و موجودات دیگر هستیم که همه نشان از بی‌تدبیری بشر در اهمیت قائل نشدن به حفاظت و صیانت از محیط زیست است به طوری که امروز معضلات و مشکلات متعددی را به وجود آورده است.

وی افزود: در استان اردبیل تولید پسماندهای شهروندان صنعتی و بیمارستانی از مهم‌ترین چالش‌ها در این حوزه است که مدیریت صحیح در این حوزه نیازمند یک نگاه و توجه ویژه است تا مبادا زندگی بشر به خطر بیفتد.

بیگدلو در ادامه ابراز داشت: تشویق صاحبان صنایع در تولید محصولات سازگار با محیط زیست و دفن بهداشتی زباله‌های تولیدی و توجه به بهره‌وری بیشتر در منابع و مواهب خدادادی و مبارزه با هرگونه تخریب جنگل، کویر زدایی و از بین بردن مزارع و کشتزارهای مختلف راهکاری است که می‌تواند در تحقق اهداف در این حوزه مؤثر باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، معاون استاندار اردبیل در پایان سخنان خود از تمام نهادها و دستگاه‌های اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی خواست با اقدام خود به گونه‌ای رفتار کنند تا صیانت از زمین پاک در حد شعار باقی نماند.

انتهای پیام/صا10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول