اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

براساس تحقیقات انجام شده در دنیا اثبات شد

کنترل وزن افزایش عمر را به همراه دارد

خبرگزاری فارس: محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در تحقیقات مختلف در دنیا اثبات شد، افرادی که به طور نسبی وزن خود را کنترل می‌کنند، بیش‌تر از کسانی که توجهی به افزایش وزنشان ندارند عمر می‌کنند.

کنترل وزن افزایش عمر را به همراه دارد

سوسن فدایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به مقاله خود در ارتباط با گذری بر تحقیقات جدید دوران سالمندی اظهار داشت: محققان علوم پزشکی می‌گویند، تحقیق روی بیش از 4 هزار و 400 آمریکایی نشان داد، میزان مرگ و میر 20 درصد افرادی که کم‌تر ورزش می‌کنند، دو برابر کسانی است که حداقل میزان تناسب اندام را دارند.

وی با اشاره به اینکه در این پژوهش‌ها اثبات شد که چاقی می‌تواند یک دلیل یا ترکیبی از چند عامل باشد، بیان داشت: استعداد ژنتیکی، ورزش کم و داشتن تحرک کم، بیماری‌هایی هم‌چون کم‌کاری تیروئید، ناهنجاری‌های خوردن از جمله پرخوری و فشارهای ذهنی در جوامع بی‌تحرک سبب چاقی می‌شوند. 

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: امروز افراد مقادیر زیادی غذاهای پرانرژی می‌خورند اما به نسبت غذایی که مصرف می‌کنند، بسیار کم فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اگر چه بسیاری افراد استعداد چاقی دارند، اما بیش‌تر به دلیل کاهش فعالیت فیزیکی و داشتن رژیم‌های غذایی پرکالری چاقی حالت همه‌گیر به خود گرفته است، افزود: در این حال تحقیقات نشان می‌دهد، سالانه 400 هزار نفر به دلیل پیروی از رژیم‌های غذایی غلط و بدون مواد مغذی و هم‌چنین به خاطر ورزش کم و نداشتن تحرک کافی جان خود را از دست می‌دهند.

فدایی با اظهار اینکه بیش‌ترین میزان چاقی را به ترتیب در کشور آمریکا، کانادا و پس از آن در بین مردمان قاره اروپا شاهد هستیم، ادامه داد: طبق مستندات علمی به تازگی شاهد افزایش چاقی در کشورهای مصر و مکزیک هستیم.

*‌ شکستگی‌های مهره‌های ستون فقرات سالمندان افزایش خطر مرگ به همراه دارد

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز با بیان اینکه محققان اعلام کردند زنان سالمندی که دچار شکستگی‌های متراکم مهره‌های ستون فقرات هستند و از این انحنای ستون فقرات رنج می‌برند، در سال‌های بعد زندگی با احتمال خطر مرگ بیش‌تری نسبت به سایرین رو به رو هستند، بیان داشت: شکستگی‌های مهره‌های ستوان فقرات در سالمندان با افزایش خطر مرگ در این افراد مرتبط است.

وی تصریح کرد: به هر صورت هنوز به طور کامل مشخص نشده که آیا انحنای رو به جلوی ستون فقرات که «هیپرکینوسیس» نام دارد، عامل خطرزا در این زمینه است یا خیر، اما محققان به منظور پاسخ به این پرسش اطلاعاتی از ‌610 زن ‌67 تا ‌93 ساله که از ‌چهار منطقه مختلف در آمریکا جمع‌آوری شده بود را آنالیز کردند.

فدایی بیان داشت: در این تحقیقات ابتدا مطالعه شکستگی مهره‌ها با اشعه ایکس مشخص و درجه انحنای ستون فقرات در چند سال بعد اندازه‌گیری شد و به طور کل زنان به مدت 13.5 سال به طور میانگین تحت نظر قرار گرفتند.

وی گفت: براساس این گزارش مشخص شد با افزایش درجه انحنای ستون فقرات در سالمندان، خطر مرگ در آنها نیز افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول