اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد محیط زیست دانشگاه تهران:

محیط زیست جهان توان اکولوژی محدودی برای استفاده انسان دارد

خبرگزاری فارس: استاد محیط زیست دانشگاه تهران گفت: واقعیت این است که محیط زیست طبیعی جهان توان اکولوژی محدودی برای استفاده انسان دارد.

محیط زیست جهان توان اکولوژی محدودی برای استفاده انسان دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مجید مخدوم صبح امروز در نخستین سخنرانی سالانه محیط زیستی که در محل جهاد دانشگاهی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: توسعه پایدار در یک محیط یا کشور با در نظر گرفتن توان اکولوژی، نیروی انسانی، تکنولوژی و منابع مالی متعلق به آن محیط یا کشور می‌تواند تحقق پیدا کند.

استاد و مدیر گروه برنامه‌ریزی و مدیریت محیط زیست دانشگاه تهران گفت: انجام چنین توسعه‌ای تنها در محیط یاد شده با هماهنگی چهار شاخص پایدار محقق می‌شود.

مخدوم اظهار داشت: آنچه که مسلم است توسعه پایدار چارچوب برنامه‌ریزی محیط زیست، آمایش سرزمین، طرح‌ریزی کالبدی و طرح جامع سرزمین برنامه‌ریزی منطقه‌ای است

این کارشناس محیط زیست ادامه داد: اهداف همه این برنامه‌ها ایجاد یکپارچگی هماهنگ و ساماندهی استفاده از سرزمین در سطح ملی و منطقه‌ای است.

وی تصریح کرد: موارد یاد شده گویای این واقعیت است که محیط زیست طبیعی جهان توان اکولوژی محدودی برای استفاده انسان از آن را دارد.

مخدوم افزود: در برخی از محیط‌های طبیعت با کم‌ترین خسارات آماده بالاترین توسعه است و در برخی دیگر کم‌ترین توسعه در آن منجر به نابودی محیط زیست می‌شود.

وی اظهار داشت: این معنا بیان‌کننده آن است که برای انجام توسعه در محیط زیست بیش از برنامه‌ریزی برای استفاده از آن باید به ارزیابی توان اکولوژی آن در چارچوب یک برنامه‌ریزی مناسب پرداخت.

استاد محیط زیست دانشگاه تهران ادامه داد: در این راستا و برای استفاده از آن باید به ارزیابی توان اکولوژی طبیعت در چارچوب یک برنامه‌ریزی منطقه‌ای پرداخت و نیازهای اقتصادی اجتماعی را با توان هماهنگ کرد.

مخدوم با اشاره به اینکه اگر چنین برنامه‌ای در سطح ملی منطقه‌ای برای تمام کشور به کار گرفته شود می‌توان اهداف میان مدت 10 ساله آن را در قالب دو برنامه میان مدت پنج ساله تنظیم کرد،گفت: هم‌چنین برنامه سوم را از برنامه‌ریزی بخشی دوره اول و برنامه‌ریزی بخشی منطقه‌ای دوره دوم به یکباره به برنامه‌ریزی منطقه‌ای سوق داد و از آن برای تببین برنامه سوم و چهارم استفاده کرد.

انتهای پیام/صا10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول