اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بنیاد مسکن ابرکوه مطرح کرد

تلاش مستمر بنیاد مسکن برای تحقق اهداف امام

خبرگزاری فارس: رئیس بنیاد مسکن ابرکوه با بیان اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم‌چنان در راستای تحقق اهداف امام راحل در خانه‌دار شدن اقشار ضعیف جامعه فعالیت می‌کند، گفت: محرومان دغدغه اصلی این نهاد و امام خمینی(ره) بوده و هستند.

تلاش مستمر بنیاد مسکن برای تحقق اهداف امام

به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره)، نخستین اقدام اساسی برای احقاق حقوق محرومان توسط ایشان برداشته شد و در 21 فروردین 1358، نخستین نهاد سازندگی برای رفع مشکل مسکن و تهیه سرپناه برای محرومان با صدور فرمان تاریخی ایشان پایه‌گذاری شد.

این بنیاد اکنون با عمری بیش از 30 سال در همه شهرهای کشور فعالیت دارد و علاوه بر شهرهای بزرگ و کوچک در روستاها و مناطق محروم نیز اقدامات بزرگی انجام داده است.

ابرکوه نیز از جمله مناطقی است که هم در بخش مسکن شهری و هم در بخش مسکن روستانی از خدمات این سازمان بهره‌مند شده است.

این گزارش حاصل گفت‌وگوی خبرنگار فارس با حمید‌رضا چاکرالحسینی، مسئول بنیاد مسکن ابرکوه در مورد فعالیت‌های بنیاد مسکن شهرستان ابرکوه است.

فارس : تهیه و اجرای طرح‌های هادی روستایی در ابرکوه چگونه پیش می‌رود؟

تهیه و اجرای طرح‌های هادی روستایی یکی از عمده فعالیت‌های بنیاد مسکن است و در این راستا بنیاد مسکن ابرکوه از ابتدای سال 1370 توانسته طرح هادی بیشتر روستاهای شهرستان شامل 25 طرح از 33 روستای موجود را تهیه کند که تاکنون نیز موفق به اجرای قسمتی از طرح هادی در روستاها شامل سنگ جدول، زیرسازی، آسفالت، پیاده‌روسازی، بازسازی و ... شده است.

اجرای 700 هزار مترمربع آسفالت، اجرای یک میلیون مترمربع زیرسازی و اجرای 100 هزار متر طول سنگ جدول برخی از این فعالیت‌هاست.

هم‌چنین 20 هزار مترمربع پیاده‌روسازی نیز در روستاها صورت گرفته است.

طرح هادی بقیه روستاهای شهرستان ابرکوه نیز در دست مطالعه و تهیه است.

فارس: در زمینه واگذاری زمین ارزان قیمت به روستاییان چه فعالیت‌هایی صورت شده است؟

این نهاد مقدس برای واگذاری زمین ارزان‌قیمت به روستاییان اقدام به تملک زمین و واگذاری آن با قیمت مناسب در روستاهای سطح شهرستان ابرکوه کرده است.

بنیاد مسکن ابرکوه از ابتدای فعالیت خود تاکنون مساحتی برابر 120 هکتار از اراضی را تملک و تفکیک کرده است که این اراضی به خانواده‌های روستایی واگذار شده است.

فارس: در زمینه واگذاری اراضی روستایی چه اقداماتی از سوی بنیاد مسکن و شهرسازی ابرکوه صورت گرفته است؟

با هدف ساماندهی به ساخت و ساز روستایی و در راستای کاهش خسارت ناشی از حوادث طبیعی و ارائه خدمات مناسب به منظور جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها تاکنون بالغ بر 620 قطعه زمین با کاربری مسکونی به متقاضیان واگذار کرده‌ایم.

هم‌چنین به منظور ایجاد انگیزه و رسمیت بخشیدن به مالکیت روستاییان، جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه آنان به شهر و تشویق آنها به سرمایه‌گذاری در روستاها، بهره‌گیری آسان‌تر آنان از اعتبارات و تسهیلات بانکی و دولتی و تثبیت مالکیت عرصه و اعیان به نام صاحبان آن، دولت جمهوری اسلامی ایران و بنا به پیشنهاد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و تصویب مجلس شورای اسلامی برای اجرا در روستاها، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان مأمور و مجری طرح سنددار کردن عرصه اماکن روستایی مشخص شد.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ابرکوه نیز با همکاری و حمایت اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان طی برنامه توسعه سوم و چهارم توسعه موفق به اخذ 3 هزار و 800 جلد سند در بیشتر روستاها شده است.

فارس: وام طرح ویژه به‌سازی مسکن روستایی به چه میزان پرداخت شده است؟

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از سال 84 و در راستای تحقق اهداف برنامه چهارم توسعه و براساس مصوبه هیئت وزیران به منظور کاهش اثرات بلایای طبیعی و ارتقای کیفی مسکن روستایی سالانه 200 هزار واحد مسکونی روستایی را در قالب طرح ویژه نوسازی و به‌سازی مسکن روستایی اجرا می‌کند.

در شهرستان ابرکوه نیز از سال 1384 تاکنون اقدام به پرداخت هزار و 500 فقره وام ساخت با بازپرداخت 15 ساله و کارمزد پنج درصد در سطح شهر و روستاها شده است که حدود 280 فقره از آن مربوط به سال 1390 است.

همه متقاضیان شهری و روستایی واجد شرایط می‌توانند با مراجعه به این بنیاد و تکمیل مدارک از مزایای این تسهیلات استفاده کنند.

فارس : چند فقره وام احداث حمام مسکن روستایی پرداخت شده است؟

بنیاد مسکن ابرکوه در این زمینه از سال 1384 تاکنون اقدام به پرداخت 400 فقره وام به خانواده‌های روستایی با معرفی نامه بخشداری مربوطه کرده است که حدود 60 فقره از آن مربوط به سال 1390 است.

فارس : چه میزان تسهیلات به عنوان ودیعه مسکن به مستأجران پرداخت شده است؟

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ابرکوه از سال 1387 تاکنون 157 فقره وام قرض‌الحسنه ودیعه مسکن در سطح شهر پرداخت کرده است تا از این طریق و به صورت مقطعی مشکلات اجاره مسکن درصدی از این خانوارها را رفع کند.

همچنین به منظور تأمین بخشی از اعتبار مورد نیاز روستاییان به صورت قرض‌الحسنه و از سال 1384 تاکنون 400 فقره وام به خانوارهای روستایی پرداخت شده است.

فارس: ‌تاکنون در شهرستان ابرکوه چه تعداد مسکن شهری ساخته توسط بنیاد مسکن و شهرسازی احداث شده است؟

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ابرکوه از ابتدای سال 1384 تا کنون نسبت به ساخت 103 واحد مسکونی در سطح شهر ابرکوه و مهردشت اقدام کرده و به متقاضیان واجد شرایط واگذار کرده است.

فارس : مسکن مهر شهر ابرکوه در چه وضعیتی است؟

عملیات ساخت و ساز مسکن مهر شهر ابرکوه توسط 9 تعاونی مسکن مهر با هزار و 201 عضو با نظارت عالیه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان ابرکوه و نظارت ناظران سازمان نظام مهندسی شهرستان و ناظران مقیم در زمینی به مساحت 71 هکتار در حال انجام است.

با توجه به تعهدات تعاونی‌ها و درصد پیشرفت کار، تا پایان نیمه اول سال جاری همه واحدهای مسکن مهر شهر ابرکوه آماده واگذاری به متقاضیان می‌شود.

این بنیاد در ابرکوه به صورت پیگیر و مجدانه در راستای تحقق اهداف طرح مذکور تمام تلاش خود را به کار بسته است و در تعامل فراگیر با بانک مسکن به عنوان بانک عامل پرداخت‌کننده تسهیلات بخش مسکن و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تلاش بسیاری برای خانه‌دار شدن سریع‌تر مردم شهرستان داشته است.

پروژه مسکن مهر مهردشت نیز در ابتدا به تعاونی‌های مسکن مهر برای اجرا واگذار شد که بنا به دلایلی از جمله عدم پیشرفت کافی و ... در اواخر سال 1389 مقرر شد زمین به صورت انفرادی به افراد واجد شرایط واگذار شود.

این بنیاد کلیه قطعات زمین مسکونی سایت مسکن مهر مهردشت را به متقاضیان واجد شرایط واگذار کرد و برای دریافت تسهیلات مسکن مهر آنان را به بانک مسکن معرفی کرده است.

با پیگیری‌های این بنیاد و همکاری بخشداری بهمن، شهرداری مهردشت و ادارات مربوطه، موانع این طرح برطرف شده و آب و برق بخشی از سایت مسکن مهر نیز تأمین شده است و افراد با اخذ پروانه ساختمانی عملیات ساخت را به صورت انفرادی آغاز کرده‌اند و این پروژه 156 واحدی مسکن مهر مهردشت با وجود اینکه به دلیل وجود مشکلاتی با تاخیر انجام شد، اما از پیشرفت فیزیکی بسیار خوبی برخوردار است.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول