اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مکارم شیرازی:

اجاره بخشی از مسجد به عنوان کسب درآمد اشکال دارد / عدم حضور افراد شخصی به عنوان امام جماعت

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید قم گفت: برخی به عنوان کسب درآمد برای مسجد، بخشی از مسجد را به دیگران اجاره می‌دهند که این کار بسیار اشکال دارد.

اجاره بخشی از مسجد به عنوان کسب درآمد اشکال دارد / عدم حضور افراد شخصی به عنوان امام جماعت

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی امشب در دیدار رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اظهار داشت: مساجد در صدر اسلام با مساجد امروزه بسیار متفاوت بوده و در آن زمان مساجد، کانون همه مسایل سیاسی، اجتماعی و نظامی بود.

وی با بیان اینکه مساجد امروزه نقش محوری خود در نظام اسلامی را از دست داده و به ویژه پیش از انقلاب اسلامی به مکانی برای عبادت افراد مسن تبدیل شده بود، خاطرنشان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی مساجد بار دیگر در عرصه اجتماع حضور جدی داشتند، اما همچنان برای رسیدن به سطح مطلوب راه طولانی را در پیش رو داریم.

این مرجع تقلید مساجد را کانون‌های بسیار مهم و مقدس و عامل پیروزی مومنان و شکست مستکبران عنوان کرد و گفت: مساجد باید به صورت کاملا خودجوش و مردمی اداره شوند و هیچ کس نباید احساس کند که اداره مساجد حکومتی است و این مسئله‌ای است که در مورد حوزه‌های علمیه نیز بیان می‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: مساجد باید به مراکز و کانون‌های فرهنگی برای همه اقشار و سنین جامعه تبدیل شده و برنامه‌های مشخصی داشته باشند و همه کارهای فرهنگی در مساجد انجام شود تا مردم هرچه بیشتر به آثار و برکات مساجد آگاه باشند.

آیت‌الله مکارم شیرازی خواستار ارائه طرح‌ها و ابتکارات برای جذب مردم به ویژه جوانان و نوجوانان به مساجد شد و گفت: ائمه جماعات باید کاملا با مسایل فرهنگی و عقیدتی و مهارت‌های ارتباط با مردم آشنا باشند تا جوانان در عمل با آموزه‌های دینی انس بگیرند.

وی بر ضرورت جذابیت مساجد برای مردم تاکید کرد و گفت: مسئولان مساجد باید به شدت نسبت به نظافت و پاکیزگی مساجد توجه و دقت نظر داشته باشند تا مساجد از هر نظر کاملا پاکیزه و آراسته باشد و مردم به هنگام حضور در مساجد اذیت نشوند.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه به هیچ عنوان نباید به مساجد دست‌اندازی شود، خاطرنشان کرد: برخی به عنوان کسب درآمد برای مسجد، بخشی از مسجد را به دیگران اجاره می‌دهند که این کار بسیار اشکال داشته و مردم را از اداره مساجد دور خواهد ساخت.

وی با بیان اینکه مساجد نباید فقط هنگام اقامه نماز باز باشد، اظهار داشت: مساجد باید در بیشتر اوقات برای اقامه نماز مردم و کسانی که موفق به نماز اول وقت نشده‌اند باز باشد تا هرچه بیشتر از رکود خارج شده و در عرصه اجتماع فعال باشد.

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه افزود: مساجد باید قطعا هیئت امنا داشته باشند، اما اعضای هیئت امنا باید از سوی مومنین و مردم محل انتخاب شوند تا مورد پذیرش باشند، ضمن اینکه هیئت امنا باید کاملا مسئولیت پذیر بوده و در تصمیم گیری‌های خود با ائمه جماعات مشارکت داشته باشند.

وی در پایان تصریح کرد: اخیرا شنیده شده برخی افراد شخصی در مساجد به عنوان امام جماعت حضور می‌یابند که این مسئله جدای از اینکه ایشان افراد عادل و موجهی هستند، نباید وجود داشته باشد، زیرا دشمنان به دنبال جدا کردن روحانیت و مرجعیت از مردم و از میان برداشتن مکتب عاشورا از جامعه هستند تا به نظام اسلامی ضربه وارد کنند.

انتهای پیام/‌ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول