اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد/

برای رفع مشکل اعتیاد باید با آمار واقعی صحبت کرد

خبرگزاری فارس: مشکل اعتیاد یکی اصلی ترین معضل اجتماعی است که برای رفع آن باید با آمار واقعی صحبت کرد.

برای رفع مشکل اعتیاد باید با آمار واقعی صحبت کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان اعتیاد دامی است که امکان این وجود دارد هر روز جلوی پای جوان، نوجوان و حتی کودکان ما پهن شود و آنها از روی غفلت دچار این مصیبت خانمانسوز شوند.

چندی پیش فردی در یکی از روستاهای شهر گرگان به دلیل مصرف شیشه فرزندان و مادر خود را به قتل رساند، اخبار از این دست زیاد شنیده می‎شود اما این واقعه برای ما چون کمی نزدیک‎تر بود از افراد محل می‎شنیدم که پسر این مرد که ایلیا نام داشت سال گذشته نیز مورد اذیت پدرش قرار گرفته بود و این پدر معتاد با چاقو فرزند خود را راهی بیمارستان کرده بود که مدتی در زندان هم به‎سر برد اما با رضایت خانواده از زندان رها می‎شود و در کمتر از یک سال علاوه بر ایلیا فرزند دخترش را که تنها دو سال داشت و مادر پیرش را به طور وحشتناکی می‎کشد.

اخبار از این دست لرزه بر اندام انسان می‎اندازد و این مسئله را که زنگ خطر اعتیاد بیش از گذشته به صدا در آمده است برای ما یادآور می‎شود.

اما مسئله‎ای که وجود دارد در این خصوص چه باید کرد و چه راهکاری را باید در پیش گرفت تا شاید حداقل بتوانیم از پیشگیری آن جلوگیری کنیم.

بر همین اساس مصاحبه‎ای با کارشناس پیشگیری بهزیستی داشته‎ایم تا بدانیم اهم اقداماتی که در این خصوص در گلستان محقق شده است چیست.

عبدالحسین خوری اظهار داشت: در اداره‎ کل بهزیستی معاونتی به نام پیشگیری فعالیت دارد که پیشگیری اولیه، ثانویه و ثالث را در حوزه اعتیاد با همکاری مراکز و موسسات خود انجام می‎دهد.

وی افزود: پیشگیری اولیه در خصوص آگاه‎سازی و بالابردن سطح مردم در حوزه محلات، محیط کار، مدارس، حوزه دانشجویی و... است.

خوری فعالیت ثانویه را در خصوص افراد مبتلا به این مسئله دانست و خاطر نشان کرد: در این خصوص پیشگیری ثانویه و ثالث به نوعی ترکیبی دنبال می‎شود و مراکز ترک اعتیاد ما بر چند نوع است.

این کارشناس با بیان اینکه نخستین مرکز ما سرپایی است ابراز داشت: در این مرکز نیازی به اقامت فرد نیست و با مراجعه از داروهایی برای درمان و کنار گذاشتن مواد استفاده می‎کند.

وی"کمپ" یا مرکز اقامتی میان مدت را از دیگر مراکز ترک اعتیاد دانست و تاکید کرد: در این روش افراد نزدیک یک ماه اقامت دارند و تحت درمان قرار می‎گیرند که البته این مسئله کاملا اختیاری و به خواست خود شخص است چرا که اعتقاد بر این است که در مسئله ترک اعتیاد خود فرد باید به این نتیجه برسد که از این مسئله باید جدا شود و نظر و خواسته خودش در این خصوص بسیار مهم است.

خوری اذعان داشت: البته مرکز اقامتی بلندمدت نیز در گلستان وجود دارد که تنها در 13 استان کشور این مرکز فعالیت دارد که یکی از آنها گلستان است.

به گفته این کارشناس افراد برای مدت سه یا شش ماه در این مرکز تحت درمان قرار می‎گیرند و روش‎هایی انجام می‎شود تا نگرش فرد در خصوص اعتیاد تغییر کند چرا که بیش از هر چیزی باید در خصوص نگرش فرد معتاد کار شود.

وی در خصوص آمار افراد مبتلا به اعتیاد چیزی به ما نگفت و تنها در این حد اکتفا کرد که اصولا مراکز ما در حدی که گنجایش دارد افراد را در خود دارد و در مراکز اقامتی حداقل 30 نفر گنجایش دارد و مراکز سرپایی 50 نفر را پذیرا است که البته جدیدا این سقف در حال برداشته شدن است تا بتوانیم به افراد بیشتری ارائه خدمات داشته باشیم.

آمار درستی از اعتیاد وجود ندارد که بدانیم تا چه اندازه این مسئله در جامعه رشد داشته یا کنترل شده است و مسئولان از ارائه آمار در این خصوص خودداری می‎کنند اما هر چه که هست با تنوع موادمخدر افرادی که دچار این مسئله می‎شوند روزبه‎روز بیشتر است.

و جوانان ما از این دام ایمن نیستند و تنها می‎توان آنها را با آگاهی و اطلاع‎رسانی در این خصوص مسلح ساخت و شاهد این هستیم که هر ساله برنامه‎های زیادی از طریق صدا و سیما، گزارشات رسانه‎ها، مستندات، و ... به این خصوص می‎پردازند.

اعتیاد مسئله‎ای است که اگر کنترل نشود، نمی‎توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد و تحقق این مسئله تنها توسط مسئولان انجام نمی‎شود و خانواده‎ها در این موضوع نقش اساسی را بر عهده دارند.

یک انسان مریض تنها خودش را دچار آسیب می‌کند اما فرد معتاد تمام جامعه را دچار آسیب می‎کند.

ایلیا پسری که توسط پدر معتادش کشته شد تنها چهار سال داشت و می‎توانست روزهای قشنگی را در پیشرو داشته باشد، اما پدر او فرزندش را که از گوشت و خون خودش است با شال سبزی که همیشه به گردن داشت خفه می‎کند تا روزهای قشنگ آینده او با مرگ در چهار سالگی به پایان برسد، این حق او و خواهر دوساله‎اش نبود، این حق هیچ کودکی نیست اما متاسفانه اعتیاد با انسان چنان می‎کند که همه چیز را فراموش می‎کند حتی احساس زیبای پدری را.

========== 

هنگامه خاندوزی

==========

انتهای پیام/ی20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول