میرحسن موسوی دیزجی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: راهآهن آذربایجان با 100 سال قدمت بهعنوان نخستین راهآهن رسمی کشور پل ارتباطی، شبکه ریلی کشورمان را از طریق ترکیه به راهآهن اروپا و خاورمیانه و از طریق جمهوری خودمختار نخجوان به راهآهن کشورهای قفقاز و ماوراء قفقاز متصل کرده است.
وی گفت: از طرف دیگر امکان ارتباط راهآهن کشورهای مزبور را از طریق کریدورهای مستقیم و غیرمستقیم(کریدورهای مستقیم از طریق ریل، مریدورهای ترکیبی(ریل ـ دریا) و کریدورهای ترکیبی( ریل ـ جاده ـ ریل) به کشورهای آسیای میانه، بنادر دریای خزر، خلیج فارس، دریای آزاد و بالعکس میسر میسازد.
موسوی افزود: همچنین قطار بهعنوان یکی از بهترین وسایل نقلیه در سفر با توجه به مزایای ذاتی آن (ایمنی، آسایش، خانوادگی بودن، ارزانی بلیت در مقایسه با سایر وسایل نقلیه، آلودگی کمتر محیط زیست) همواره مورد توجه هموطنان بوده که این موضوع وظیفه ذاتی راهآهن را برای خدمترسانی مطلوب دو چندان کرده است.
وی، تعداد مسافر جابهجا شده به وسیله راهآهن در سال 1390 را 3 میلیون و 516 هزار و 50 نفر اعلام کرد و گفت: این تعداد نسبت به سال قبل سه درصد افزایش داشته است.
موسوی همچنین اظهار کرد: در این مدت همچنین یک میلیون 253 هزار و 493 تن بار توسط راهآهن آذربایجان حمل شده که این آمار نیز از افزایش دو درصدی برخوردار است.
مدیرکل راهآهن آذربایجان اضافه کرد: جابهجایی 229 هزار نفر مسافر در استان آذربایجانشرقی توسط راهآهن با 20 رام قطار در روز و 420 رام قطار در طول ایام پیک نوروزی متشکل از 4 هزار و 452 واگن مسافری از دیگر فعالیتهای راهآهن آذربایجان بوده است.
وی در بخش دیگری از این گفتوگو گفت: در سال گذشته جمع صندلیهای ایجاد شده در مسیر تبریز ـ تهران و تبریز ـ مشهد (داخلی) در ایام پیک نوروز ایجاد شد که نسبت به ایام عادی 60 درصد افزایش داشته است.
مدیرکل راهآهن آذربایجان ادامه داد: جمع صندلیهای ایجاد شده در قطارهای بینالمللی در ایام پیک نوروز نسبت به ایام عادی سه درصد با افزایش همراه بود.
انتهای پیام/ح20/چ3000