اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سال گذشته در فارس صورت گرفت

صادرات یک‌میلیون کیلوگرم گیاه دارویی

خبرگزاری فارس: رئیس اداره بهره‌برداری منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: سال گذشته حدود یک‌میلیون و 250 هزار کیلوگرم گیاه دارویی از رویشگاه‌های بالقوه این استان به کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر کشورها صادر شده است.

صادرات یک‌میلیون کیلوگرم گیاه دارویی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس قیمت اقلام و انواع گیاهان دارویی در فارس با نرخ جدید اعلام شد.

سید محمدصالح مصطفوی در جلسه تعیین نرخ این فرآورده‌ها که با حضور نمایندگان برخی از دستگاه‌های اجرایی این استان از جمله سازمان جهاد کشاورزی فارس، اداره‌کل محیط زیست، سازمان امور اقتصادی و دارایی استان و دادسرای شیراز برگزار شد با اشاره به اعلام افزایش نرخ تورم از سوی بانک مرکزی و نیز افزایش چشم‌گیر نرخ بذرهای مرتعی و جنگلی در سال جاری افزود: بر این اساس قیمت برخی اقلام و فرآورده‌های گیاهی و دارویی از 10 تا 40 درصد افزایش یافته است.

به گفته وی نرخ اقلامی از جمله بذرهای یونجه، آویشن، آنغوزه، قیچ، باریجه، وشا، گون و کاج و سرو کوهی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

رئیس اداره بهره‌برداری منابع طبیعی فارس با بیان اینکه بر اساس ماده 68 قانون مقررات مالی دولت افزایش قیمت اقلام مربوطه هر سه سال یک‌بار انجام می‌شود ابراز داشت: تعرفه صمغ (شیره نباتی) اقلامی از جمله کتیرا، وشا، آنغوزه، باریجه، زغال و هیزم در مقایسه با سال گذشته هیچ تغییری نکرده است.

مصطفوی با تاکید بر رعایت ضوابط قانونی از سوی فروشندگان و خریداران این محصولات اظهار داشت: خرید و فروش فرآورده‌های جنگلی مرتعی براساس نرخ جدید لازم‌الاجرا بوده و هرگونه اقدامی خارج از این ضوابط تخلف محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر بیش از یک‌هزار گونه گیاه دارویی در این استان وجود دارد که نزدیک به 10 درصد گیاهان دارویی کشور را شامل می‌شود.

رئیس اداره بهره‌برداری سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تصریح کرد: در سال گذشته حدود یک‌میلیون و 250 هزار کیلوگرم گیاه دارویی از رویشگاه‌های بالقوه این استان در سطح 3.5 میلیون هکتار به کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر کشورها از جمله آلمان، ایتالیا، هندوستان، فرانسه، بلژیک و استرالیا صادر شده است.

مصطفوی با بیان اینکه استان فارس از نظر شرایط اقلیمی و نیز موقعیت چهار فصل بودن آب و هوایی برای اقلام گیاهان دارویی از مزیت بسیار مناسبی برخوردار است خاطرنشان کرد: با استفاده درست و اصولی از این مزیت نه تنها برای مصرف داخلی بلکه در زمینه صادرات نیز می‌توان به پیشرفت‌هایی رسید که این امر می‌تواند خود کمکی برای سودآوری صنعت دارویی کشور باشد.

وی با بیان اینکه استان فارس به لحاظ بهره‌برداری و صادرات گیاهان دارویی در جایگاه نخست کشور قرار دارد تصریح کرد: در صورت حمایت و پشتیبانی مسؤلان ارشد این استان از روند توسعه صنعت گیاهان دارویی، فارس می‌تواند بهترین فرآوری‌ها را در داخل کشور از طریق اقلام مختلف گیاهان دارویی و صنعتی داشته باشد.

انتهای پیام/غ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول