اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد

وجود 53 گونه از گیاهان دارویی کشور در آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: از 90 گونه گیاه دارویی مورد استفاده در کشور، 53 گونه آن در استان آذربایجان‌شرقی موجود است.

وجود 53 گونه از گیاهان دارویی کشور در آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان در نشست با مسئولان جهاددانشگاهی استان با اشاره به ظرفیت‌های موجود در تولید گیاهان دارویی اظهار داشت: از 90 گونه گیاه دارویی مورد استفاده در کشور، 53 گونه آن در استان آذربایجان‌شرقی موجود بوده و بر اساس اطلاعات موجود 40 تا 50 گونه آن زیرکشت قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان‌شرقی با برخورداری از 450 گونه گیاه دارویی که به شکل دارو، ادویه و عطرها مصرف می‌شوند، 25 درصد گیاهان دارویی کشور را در خود جا داده و ظرفیت مناسبی برای تولید این گونه‌ها در سطح کشت اهلی و فرآوری آن دارد، افزود : تجاری‌سازی این بخش از کشاورزی استان نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف همچون جهاددانشگاهی است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه آذربایجان‌شرقی از نظر تنوع گیاهی، دومین استان بعد از کردستان است و 3 هزار هکتار از اراضی آن به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته است، اظهار داشت: باید تلاش کنیم از عرضه خام و فله‌ای گیاهان دارویی ممانعت کرده و آنها را پس از فرآوری و بسته‌بندی عرضه کنیم از این رو در این مسیر با تشکیل کمیته‌ای در مورد گیاهان دارویی به دنبال افزایش زمینه‌های صادراتی این‌گونه محصولات از استان هستیم.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون هفت مرکز از 72 شرکت فعال در عرصه گیاهان دارویی کشور در آذربایجان‌شرقی به تولید محصولات و گیاهان دارویی، صنعتی و بهداشتی مشغول هستند، ادامه داد: در زمینه توسعه صنعت گیاهان دارویی در ابتدای راه هستیم و با برنامه‌ریزی صحیح می‌توانیم بخش قابل‌توجهی از بازار جهانی را به ‌خود اختصاص دهیم.

محمدیان، به ایستگاه تحقیقاتی تیکمه‌داش با وسعت 300 هکتار برای کشت گیاهان دارویی اشاره کرده و افزود: تلاش بر این است با همکاری سایر مراکز پژوهشی، تحقیقاتی و سازمان‌های اجرایی در استان زمینه تولید انبوه گیاهان دارویی، صنعتی و بهداشتی را با توجه به ظرفیت‌های موجود فراهم ساخت.

وی با اشاره به اینکه ایجاد تحرک بیشتر در عرصه تحقیق و پژوهش راه را برای برنامه‌ریزی درست در زمینه توسعه این صنعت نوپا برای ورود به عرصه‌های جهانی عرضه تولیدات گیاهان دارویی هموار می‌سازد، گفت: گیاهان دارویی علاوه بر نیاز کارخانه‌های تولید دارویی، غذایی، لوازم آرایشی همچنین عطرسازی، از نظر اقتصادی ارزش افزوده در خور توجهی را برای تولیدکنندگان می‌تواند به همراه داشته باشد و در این مسیر کمک‌های علمی و موثر جهاددانشگاهی در کنار سایر پژوهشگران و محققان می‌تواند با هدایت به مسیر تولید همچنین مدیریت تولید گیاهان دارویی، اثربخشی تحقیقی و پژوهشی خود را به صورت عملی به تجربه نشسته و بخشی از مدیریت تولید را بر عهده بگیرند و این زمینه بسیار مناسبی برای اشتغال افراد متخصص در امر تولید بوده و ضریب اطمینان تولید را ارتقا می‌بخشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ضمن استقبال از امضای تفاهمنامه همکاری‌های مشترک جهاددانشگاهی و سازمان جهادکشاورزی تاکید کرد: این سازمان از هرگونه پیشنهاد همکاری در رابطه با انرژی‌های زمین گرمایی در بخش کشاورزی استقبال کرده و موسسات علمی که در زمینه بررسی کشت گونه‌های مقاوم در اراضی شور حاشیه دریاچه ارومیه بخش کشاورزی استان را یاری رسانند حمایت‌های مالی لازم را به عمل می‌آورد.

محمدیان در ادامه از آمادگی سازمان جهادکشاورزی استان در خصوص آموزش‌های تخصصی و برگزاری دوره‌های ویژه برای عطاران و بهره‌برداران گیاهان دارویی خبر داده و افزود: آماده‌ایم در این خصوص جهاددانشگاهی استان را یاری کنیم.

انتهای پیام/ح20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول