اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/پژوهش در توسعه سلامت/

گیاه دارویی خار مریم از آسیب‌های کبدی جلوگیری می‌کند

خبرگزاری فارس: عضو مرکز تحقیقات آترواسکلروز دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: گیاه دارویی خار مریم نه تنها برای جلوگیری از آسیب‌های کبدی مفید است بلکه عوارض بیماری‌ها نظیر دیابت، قلب و عروق را کاهش می‌دهد.

گیاه دارویی خار مریم از آسیب‌های کبدی جلوگیری می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، اصغر زربان عصر امروز طی سخنانی در همایش ملی پژوهش در توسعه سلامت در بیرجند با ارائه مقاله‌ای با عنوان بررسی خواص آنتی‌اکسیدانی سیلی مارین و توانایی آن در خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد اظهار داشت: گیاه دارویی خار مریم در طب سنتی به طور گسترده‌ای در درمان اختلالات کبدی و صفراوی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: عصاره بذر این گیاه دارویی که به نام سیلی مارین معروف است کبد را در برابر انواع مسمومیت‌ها محافظت می‌کند.

دانشیار گروه بیوشیمی و عضو مرکز تحقیقات آترواسکلروز و عروق کرونر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به تحقیقات خویش گفت: در این مطالعه به ارزیابی خواص آنتی اکسیدانی و توانایی عصاره این گیاه در خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد پرداخته شده و نتایج با عصاره چای سبز مقایسه شد.

زربان اضافه کرد: به منظور اندازه‌گیری ظرفیت تام آنتی اکسیدانی از روش FRAP استفاده شد و توانایی عصاره سیلی مارین در خنثی‌سازی رادیکال‌های DPPH  و همچنین تاثیر آن بر میزان مهار همولیز در گلبول‌های قرمز ناشی از تهاجم رادیکال‌های پروکسیل حاصل از ترکیب AAPH مورد بررسی قرار گرفت و قدرت آن در محافظت از پلاسما در برابر رادیکال‌های آزاد ایجاد شده در محیط حاوی یون‌های مس ارزیابی و سطح ترکیبات فنولیک موجود در سیلی مارین نیز با روش فولین سیو کالتو تعیین شد.

وی افزود: ظرفیت تام آنتی اکسیدانی سیلی مارین و توانایی عصاره این گیاه در خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد در غلظت‌های 0.1 تا یک میلی‌گرم در میلی‌لیتر با یک روند افزایشی وابسته به غلظت مشاهده شد.

عضو مرکز تحقیقات آترواسکلروز دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: سطح ترکیبات فنولیک موجود در سیلی مارین 0.484 میلی‌گرم معادل اسید گالیک و در چای سبز 0.313 میلی‌گرم معادل اسید گالیک به دست آمد.

زربان افزود: ارتباط معنی‌داری بین ظرفیت تام آنتی اکسیدانی سیلی مارین و توانایی عصاره این گیاه در خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد و سطح ترکیبات فنولیک مشاهده شد.

وی در نتیجه‌گیری تحقیق خود یادآور شد: با توجه به ظرفیت بالای آنتی اکسیدانی سیلی مارین و توانایی موثر عصاره این گیاه در خنثی‌سازی رادیکال‌های DPPH  و جلوگیری از آسیب به پلاسما و گلبول‌های قرمز، سیلی مارین را به عنوان یک ترکیب گیاهی قدرتمند معرفی می‌کند که نه تنها برای جلوگیری از آسیب‌های کبدی، بلکه برای کاهش عوارض ناشی از تهاجم رادیکای آزاد در بسیاری از بیماری‌ها نظیر دیابت، بیماری‌های قلب و عروق می‌تواند کاربرد داشته باشد.

انتهای پیام/آ30/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول