اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی آذربایجان‌شرقی:

مهم‌ترین کوه آتشفشانی خاموش ایران ثبت ملی می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی گفت: پرونده کوه سهند، به‌عنوان مهم‌ترین کوه آتشفشانی خاموش ایران در حال تهیه و تکمیل برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور قرار دارد.

مهم‌ترین کوه آتشفشانی خاموش ایران ثبت ملی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، تراب محمدی اظهار کرد: با انجام اقدامات مطالعاتی و پژوهشی، در تلاش هستیم تا پرونده این اثر طبیعی را برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور آماده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این کوه با ارتفاع 3 هزار و 707 متر یکی از بلندترین کوه‌های آذربایجان‌شرقی است که ارتفاع قابل ملاحظه آن مولود تراکم خاکسترهای مواد آتشفشانی است.

وی دامنه‌های سهند را در طول سال پوشیده از گل و ریحان و لاله واژگون عنوان کرد و گفت: سهند به‌دلیل انبوهی گیاه و چمن و گل و مرتع در بهار گلزاری بی‌بدیل پوشیده از گل و سبزه است.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان یادآور شد: رشته کوه سهند در جنوب شهر تبریز، شمال مراغه و غرب هشترود واقع و از غرب به شرق کشیده شده که در اکثر مواقع سال پوشیده از برف است.

محمدی با بیان اینکه سهند دارای 17 قله با ارتفاع بالای 3 هزار متر است، گفت: بلندترین قله این کوه به نام قوچ گلی داغی 3 هزار و 707 متر ارتفاع دارد و جام، سهند، سلطان، دمیرلی، آغ داغ، موتال داغی، شیر داغی، حرم داغی، گیرو داغی، آتاشان، درویش و کمال دیگر قلل مشهور آن محسوب می‌شوند.

وی تصریح کرد: با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد طبیعی و ارتباط مستقیم این کوه با زندگی اهالی بومی، کوه سهند در اولویت آثار ثبتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی قرار گرفته است.

محمدی یادآور شد: ثبت میراث طبیعی آذربایجان‌شرقی روندی است که از چند سال گذشته به منظور ارزش نهادن و حفاظت بیشتر این آثار آغاز شده و همه ساله تعداد زیادی از این جاذبه‌های منحصربه‌فرد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت می‌رسند.

انتهای پیام/ح30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول