اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون میراث فرهنگی خبر داد

تبریز، میزبان همایش ملی بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

خبرگزاری فارس: معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از برگزاری همایش بزرگداشت روز جهانی محوطه‌های تاریخی در اواخر فروردین‌ماه امسال خبر داد.

تبریز، میزبان همایش ملی بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

مسعود علویان‌صدر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز گفت: با توجه به نامگذاری سال 2012 از سوی سازمان یونسکو به‌عنوان سال میراث جهانی و همچنین بزرگداشت چهلمین سالگرد تصویب کنوانسیون میراث جهانی، در 30 فروردین‌ماه‌ همایشی دو روزه برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: این همایش 30 و 31 فروردین‌ماه با حضور بیش از 200 نفر از مسئولان، متخصصان و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهر تبریز برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: هدف از برگزاری همایش بزرگداشت روز جهانی محوطه‌های تاریخی، بررسی راهکارهای عملی در هدایت و توفیق بیشتر این مجموعه‌ها و همچنین برگزاری کارگاه آموزشی برای کارشناسان حوزه معاونت میراث فرهنگی است.

علویان‌صدر افزود: سخنرانی، ارائه مقالات، کارگاه آموزشی و تبادل تجربیات اهالی فن از برنامه‌های عمومی این همایش تخصصی و علمی خواهد بود.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی نیز ضمن اعلام آمادگی استان برای برگزاری این همایش ملی اظهار داشت: این روز خاص فرصت بالا بردن آگاهی عمومی در مورد تنوع میراث جهانی و کوشش‌های مورد نیاز برای حمایت و حفاظت از آنها را فراهم آورده و توجه عمومی را نسبت به آسیب پذیری بناها و محوطه های تاریخی جلب می‌کند.

تراب محمدی با اشاره به تاریخچه این روز خاطرنشان کرد: سازمان یونسکو در سال 1982 پیشنهاد ایکوموس را مبنی بر نامگذاری روز 18 آوریل به نام روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی مورد تایید قرار داد که همه ساله ایکوموس موضوعی را به این مناسبت اعلام می‌کند.

وی با تاکید بر لزوم بالا بردن آگاهی عمومی در موضوعات مرتبط با میراث فرهنگی و تاریخی کشور گفت: برگزاری فعالیت‌هایی مانند کنفرانس‌ها، همایش‌ها، گردهمایی‌ها و فعالیت‌هایی از این دست

می‌تواند در ارتقای دانش مردم در این زمینه بسیار موثر باشد.

محمدی تصریح کرد: افزایش حساسیت عمومی و اطلاع رسانی در این زمینه نقش بسزایی در حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی، جلوگیری از حفاری‌های غیرمجاز و تخریب آثار تاریخی و در نتیجه رشد صنعت توریسم دارد.

وی حفاظت از عرصه‌های میراث‌فرهنگی، توسعه فرهنگ گردشگری و احیا و معرفی هنرهای‌سنتی و صنایع‌دستی را از وظایف اصلی متولیان میراث فرهنگی با مشارکت مردم عنوان کرد و گفت: آذربایجان شرقی با دارا بودن بیش از یک هزار و 800 اثر ثبتی تاریخی و فرهنگی یکی از قطب‌های کشور در زمینه پرداخت به بعد فرهنگی حفظ و احیای آثار تاریخی و میزبان شایسته‌ای برای برگزاری این همایش  به شمار می رود.

وی یادآور شد: همایش بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و به میزبانی این استان روز 30و 31  فروردین در تبریز برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ح10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول