اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارشی از وضعیت فرهنگی دانشگاه‌های غیرانتفاعی مشهد

چه کسی مسئول نابسامانی فرهنگی است

خبرگزاری فارس: به فرموده رهبر کبیر انقلاب اسلامی اگر دانشگاه اصلاح شود مملکت اصلاح می‌شود، ‌به همین دلیل با انقلاب فرهنگی، تحول فرهنگی در دانشگاه‌ها ایجاد شد اما بعد از گذشت سال‌ها اکنون شاهد نابسامانی فرهنگی در دانشگاه‌ها هستیم.

چه کسی مسئول نابسامانی فرهنگی است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد در این 33 سال آن‌قدر این وضعیت فرهنگی نامطلوب شد که رهبر انقلاب بارها با دلی پر از دغدغه حرف از فرهنگ و دانشگاه زدند و همواره آحاد مسئولان و دانشگاهیان را به این امر دعوت کردند، اما آن چیزی که اکنون شاهد هستیم چیزی جز به درد آوردن دل دلسوزان انقلاب و دانشگاهیان ارزشی نیست.

به عنوان مشت نمونه‌ای از خروار از مسائل فرهنگی دانشگاه به بررسی مواردی از معضلات فرهنگی دانشگاه‌های غیرانتفاعی مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران می‌پردازیم و دنبال پاسخ این سؤالیم که آیا واقعا وضعیت فرهنگی دانشگاه‌های غیرانتفاعی و یا مؤسسات آموزش عالی مشهد در شأن و جایگاه پایتخت معنوی ایران است که برای آگاهی بیشتر از این موضوع در ادامه به گفت‌وگو با یکی از فعالان دانشجویی پرداخته شده است.

عدم انجام فعالیت فرهنگی هدفمند مذهبی در دانشگاه‌ها

این فعال دانشجویی یکی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی‌ مشهد در ارتباط با توجه مسئولان به حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها گفت: با توجه به اینکه در این سال‌ها دانشگاه‌های غیرانتفاعی به صورت قارچ‌گونه تأسیس شده‌اند و یا در حال تأسیس هستند به پیوست‌های فرهنگی آن‌گونه که باید پرداخته نشده است؟

جواد رحمانی با اشاره به تحصیل پیش از 30 هزار دانشجو در این دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ادامه داد: توجه نداشتن به مدیریت فرهنگی دانشگاه‌های غیرانتفاعی سبب چالشی‌ شدن مسائل فرهنگی این فضا می‌شود.

وی با اشاره به بعضی از مشکلات فرهنگی اجتماعی در این دانشگاه‌ها و مؤسسات که در مقابل چشمان مسئولان انجام می‌پذیرد، تصریح کرد: در بعضی دانشگاه‌های غیرانتفاعی هیچ‌گونه برنامه فرهنگی هدفمند و متناسب با فرهنگ دینی و ملی انجام نمی‌شود.

رحمانی با اظهار تأسف از این وضعیت افزود: در مقابل برنامه‌هایی اجرا می‌شود که نه تنها هیچ‌گونه تناسبی با اهداف فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی ندارد بلکه در تعارض با آن نیز است.

انجمن موسیقی در دانشگاه غیرمرتبط، با چه هدفی است؟

رحمانی با ذکر یک مثال تصریح کرد: به طور نمونه در یکی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی مدیریت فرهنگی دانشگاه از دانشجویان دعوت می‌کند که تمام کسانی که با هر گونه آلت موسیقی آشنایی دارند، برای تأسیس انجمن موسیقی مراجعه کنند و این در حالیست که این انجمن ربطی به مسائل آموزشی و فرهنگی ندارد و در تضاد با آنهاست.

رحمانی در بیان سایر معضلات فرهنگی عنوان کرد: برنامه‌های فرهنگی که برگزار می‌شود سطحی و جنبه سرگرمی صرف دارد، به طور نمونه برگزاری مسابقه آشپزی که به صورت مختلط تا ساعت‌های پایانی شب ادامه داشته است.

این فعال دانشجویی دانشگاه‌های غیرانتفاعی وضعیت حجاب و اخلاق در دانشگاه‌ها را تأسف برانگیز خواند و تصریح کرد: ما در این دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی شاهد هستیم که هیچ برخوردی با آرایش‌های زننده و لباس‌های نامتعارف نمی‌شود.

برخی اقدامات شهرداری در تأسیس مراکز تفریحی و رفاهی بدون پیوست فرهنگی است

رحمانی با انتقاد از برخی فعالیت‌های فرهنگی شهرداری ادامه داد: باید از مسئولان فرهنگی شهری به ‌ویژه شهرداری سؤال شود با چه هدفی در مجاورت دانشگاه کافی‌شاپ درست می‌کنند که پاتوق دختران و پسران دانشجو و محل تجمع مختلط آنها شده است.

وی با اشاره به اقدام شهرداری در اجاره دادن دوچرخه در اطراف برخی از مؤسسات آموزش عالی عنوان کرد: دانشجویان دختر و پسر با هم در ساعت‌های خالی دانشگاه، در خیابان دوچرخه‌سواری می‌کنند و این چهره بسیار زشتی از پایتخت معنوی ایران نشان می‌دهد.

این فعال دانشجویی درباره تعلل و بی‌توجهی مسئولان فرهنگی دانشگاه خاطرنشان کرد: رئیس یکی از مؤسسات آموزش عالی حتی به تشکل‌های دانشجویی وقت جلسه نمی‌دهد تا این موارد را به آنها منتقل کنند.

رحمانی وضعیت مشابهی را برای سایر دانشگاه‌ها برشمرد و افزود: به طور نمونه مدیریت فرهنگی یکی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی اصلاً در دانشگاه حضور ندارد و تنها یک نماینده دارد که دو روز در هفته به دانشگاه می‌آید. 

این فعال دانشگاهی تأکید کرد: برخلاف ادعای مسئولان با موارد انضباطی که مرتبط با اخلاق و فرهنگ است، همانند آرایش نامناسب، لباس نامتعارف و حتی مصرف دخانیات، هیچ‌گونه برخوردی صورت نمی‌گیرد. 

پایتخت معنوی ایران با قریب به 50 مرکز علمی کاربردی، غیرانتفاعی و مرکز فنی و جمعیت بیش از 70 هزار نفری فرصت فرهنگی در سطح دانشگاه دارد که با ادامه این وضعیت تبدیل به تهدید می‌شود.

انتهای پیام/آ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول