اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رایزن اقتصاد ایران در عراق:

حجم مبادلات تجاری بین عراق و ایران به 12 میلیارد دلار افزایش می‌یابد

خبرگزاری فارس: رایزن اقتصاد ایران در عراق گفت: حجم مبادلات تجاری و همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور عراق و ایران در سال جاری باید به 12 میلیارد دلار افزایش یابد.

حجم مبادلات تجاری بین عراق و ایران به 12 میلیارد دلار افزایش می‌یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حسن کاظمی‌قمی ظهر امروز در نشست تجار ایرانی و عراقی که در سالن استانداری قزوین برگزار شد، با بیان اینکه امسال به نام تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی توسط رهبر فرزانه انقلاب نامگذاری شده است، گفت: باید از ابتدای سال جاری همه مسئولان اهتمام جدی برای تحقق این شعار داشته باشند تا اهداف این شعار در جامعه احیا شود.

* افزایش مبادلات تجاری به 12 میلیارد دلار

قمی با اشاره به اینکه حجم مبادلات تجاری و همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور در سال گذشته 9 میلیارد و 700 میلیون دلار بوده است، افزود: باید امسال حجم مبادلات تجاری و همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور به 12 میلیارد دلار افزایش یابد که با توجه به اینکه همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور بسیار خوب است، امیدواریم در سال جاری این هدف بیش از این تحقق یابد.

وی با اظهار اینکه استان قزوین قطب صنعتی، اقتصادی و تولیدی کشور است، بیان کرد: این استان سهم بسزایی در صادرات به کشورهای همسایه از جمله عراق دارد که مطمئنا امسال نیز این استان صادرات خود را به کشورهای همسایه افزایش می‌دهد.

قمی با بیان اینکه عراق کشوری غنی است و حاکمیت امروز عراق مبنی بر سازندگی کشورش است، عنوان کرد: ایران با توجه به تجربه‌هایی که بعد از جنگ تحمیلی و رابطه دوستی محکمی که با عراق دارد، می‌تواند در سازندگی این کشور نقش مهمی داشته باشد و بر این اساس در بازار عراق به خوبی با سایر کالاها رقابت کند.

وی چگونگی حضور تجار ایرانی در بازار عراق، چگونگی رقابت در بازار عراق و شناسایی بازار عراق به تجار ایرانی را از اهداف برگزاری این همایش عنوان و بیان کرد: تجار ایرانی علاوه بر توجه به افزایش صادرات و توجه به استانداردهای کالا برای صادرات به بازار عراق باید به سرمایه‌گذاری و سرمایه مشترک با تجار عراقی و احداث کارخانه در عراق که می‌تواند تولیدات چند سال عراق را تامین کند نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند تا بتواند در رقابت در بازار عراق ماندگارتر باشد.

قمی اظهار کرد: عراق آمادگی احداث مجتمع‌های کشت و صنعت را دارد و استان قزوین در این باره تجربه‌های مفیدی دارد و می‌تواند با احداث این مجتمع در بازار عراق رقابت کند. 

قمی چگونگی حضور در بازار عراق را از شاخص‌های مهم برای ماندگاری در بازار عراق عنوان و بیان کرد: عراق و ایران علاقمند به گسترش همکاری‌های اقتصادی دارند و ایران با توجه به همکاری خوبی که با عراق دارد به راحتی می‌تواند برای ماندگاری در بازار عراق با تجار ایرانی تعامل کند.

وی با اظهار اینکه موانع مشترک برای حضور در بازار عراق بین استان‌ها وجود دارد، افزود: امسال اهتمام جدی داریم موانع تجاری را برطرف کنیم تا تجار ایرانی بتوانند به راحتی در بازار عراق بمانند.

* تحول بزرگ در حمل و نقل کالا و مسافر بین عراق و ایران

قمی بیان کرد: توافقنامه‌ حمل و نقل یکسره کالا و مسافر بین ایران و عراق در سال گذشته منعقد شده که به زودی در سال جاری اجرا می‌شود که با اجرای این امر امنیت و استاندارد کالا حفظ، هزینه و زمان کاهش و حمل و نقل کالا و مسافر بین دو کشور روان می‌شود.

وی افزود: بیش از 30 درصد مشکلات زائرین برای سفر به عراق در مرزهاست که با اجرایی شدن این توافقنامه بسیاری از مشکلات زائرین برطرف می‌شود که با تحقق این امر یک تحول بزرگ در حمل و نقل زائران برای سفر به عراق رخ می‌دهد.

* راه‌اندازی مسیر ترانزیت

قمی افزود: با توجه به اینکه عراق نقطه خوبی برای شکل‌گیری منطقه‌ای ایران، سوریه و لبنان دارد توافقنامه راه‌اندازی مسیر ترانزیت بین ایران و عراق منعقد شده تا زمینه‌های همکاری در بسیاری از مسایل از جمله انتقال گاز، برق و نفت به عراق راحت‌تر شود.

وی با بیان اینکه نقش صادرات نقش اساسی و عنصر اصلی و کلیدی تولید ملی است، تأکید کرد: برای افزایش تولید ملی باید صادرات را ارتقا دهیم و با توجه به تحولات اسلامی که در منطقه رخ داده است علاوه بر کشور عراق سایر کشورهای همسایه از جمله تونس، مصر و لیبی آمادگی کامل برای مبادله تجاری با ایران را دارند که باید از این فرصت برای افزایش صادرات استفاده کنیم.

قمی افزود: تحولات سوریه فرصت اقتصادی مناسبی برای ایران است و ایران می‌تواند مبادلات تجاری و همکاری‌های اقتصادی را با سوریه به راحتی ارتقا دهد.

وی گفت: با ایجاد امنیت و ثبات اقتصادی در عراق رقابت در بازار به اوج می‌رسد و این مهم از ویژگی‌های بازار عراق است، بر این اساس برای ماندگاری در بازار عراق باید هدف‌گذاری مناسبی انجام دهیم تا بتوانیم در بازار عراق رقابت کنیم.

وی افزود: تلاش می‌کنیم تا نرم‌افزار مشترک بین ایران و عراق راه‌اندازی شود تا هزینه‌ها کاهش یابد.

* راه‌اندازی خط مونتاژ تولید در عراق

وی گفت: راه‌اندازی خط مونتاژ تولید صنعت در عراق از اهمیت والایی برخوردار است، افزود: راه‌اندازی خطوط مونتاژ در عراق از ویژگی‌های منحصر به فرد از جمله خرید مردم عراق از کالای داخلی کشورشان برخوردار است و با تحقق این هدف تجار ایرانی با راه‌اندازی خطوط مونتاژ می‌توانند در بازار عراق ماندگارتر باشند و در بازار عراق براحتی رقابت کنند.

قمی با اظهار اینکه عراق به دانش و فن ایران نیازمند است، پیش‌بینی کرد: در سال جاری 15 کارخانه در عراق احداث می‌شود تا تجار ایرانی در بازار رقابت کنند.

وی با بیان اینکه شراکت تجار ایرانی با تجار عراقی از مزایای ویژه‌ای از جمله دریافت وام از بانک‌های خارجی برخوردار می‌شوند، تصریح کرد: تجار ایرانی با انتخاب تجار عراقی مطمئن امنیت سرمایه خود را ارتقا می‌دهند و براحتی می‌توانند در بازار رقابت کنند.

قمی با اشاره به اینکه سال گذشته بانک پارسیان و کارآفرین در عراق ایجاد شده است، افزود: امسال تلاش می‌کنیم برای حل مشکلات حمل و نقل پول و ارز حداقل 10 بانک دیگر در عراق ایجاد کنیم.

وی در خاتمه با اشاره به روابط ایران و کردستان گفت: با اطمینان می‌گویم روابط تجاری ایران و کردستان به اوج خواهد رسید و ایران تصمیم گرفته این روابط را گسترش دهد و تجاران ایران می‌توانند بازار کردستان را فرصتی برای سرمایه‌گذاری بدانند.

انتهای پیام/آ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول