اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در بازدید از خبرگزاری فارس:

آذربایجان شرقی 5.8 میلیون شاخه گل بریده رز تولید کرد

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از 5 میلیون و 918 هزار گل شاخه بریده رز و ژرویرا در استان در سال گذشته تولید شد.

آذربایجان شرقی 5.8 میلیون شاخه گل بریده رز  تولید کرد

مسعود محمدیان ظهر امروز در بازدید از دفتر خبرگزاری فارس در تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: 13 واحد گلخانه تولید شاخه گل رز و ژروبرا به مساحت 41 هزار مترمربع مشغول تولید گل هستند.

وی همچنین از فعالیت  23 واحد  با مساحت 52 هزار مترمربع مشغول تولید درختچه‌های زینتی‌، گل‌های زینتی و گلدانی هستند، گفت: در سال گذشته در این واحدها 73 هزار و 730 گلدان گل تولید شد.

محمدیان شرایط اقلیمی آذربایجان شرقی را برای پرورش گل و گیاه به خصوص گل‌های شاخه بریده همچون گلایل، لیلیوم، مریم، رز، ژربرا، داودی و لاله و نیز پرورش و تکثیر پیاز آنها مناسب دانسته و با اشاره به اینکه هر ساله صدها هزار پیاز لاله از ایران به کشورهای آسیای میانه صادر می‌شود، گفت: این کار سبب اشتغالزایی صدها نفر شده و در صورت توسعه به طور قطع می‌تواند فرصت‌های شغلی زیادی ایجاد کند.

ایجاد پایانه صادرات گل

محمدیان با اشاره به اینکه برای صادرات گل و گیاه به ویژه گل لاله به خارج از کشور و افزایش رونق این بازار، آماده‌ایم از طریق سازمان جهادکشاورزی استان تسهیلات ویژه‌ای همچون زمین و وام در اختیار تولیدکنندگان قرار دهیم، افزود: لازم است برای گسترش صنعت تولید گل در استان‌، پایانه‌های صادرات گل و گیاه، مجتمع‌ها و دهکده‌های گل و گیاه ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ارزش افزوده تولیدات و امکان مدیریت صحیح و کم هزینه در تولید و در کنار آن قابلیت صادرات محصولات حاصله، سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی توسعه این بخش مهم کشاورزی را با جدیت و برنامه‌ریزی‌های انجام یافته و نظارت و مدیریت بروز در روند گسترش آن دنبال می‌کند

محمدیان با اشاره به اینکه آذربایجان‌شرقی از نظر سطح کشت نباتات علوفه‌ای با 11.42 درصد رتبه نخست در بین استان‌های کشور را دارد، افزود: 27 درصد از مساحت استان معادل 1.22 میلیون هکتار را اراضی کشاورزی قابل بهره‌برداری اعم از آبی و دیم تشکیل داده و 53 درصد آن را که معادل 2.473 میلیون هکتار است مراتع و 156 هزار هکتار مناطق جنگلی این استان با  دارا بودن گونه‌های متنوع و منحصربه‌فرد و دارای ارزش ژنتیکی خاص، جایگاه ویژه‌ای را از نظر جهانی و کشوری حائز شده است.

آذربایجان شرقی 9 میلیون واحد دامی دارد

وی، با اشاره به ظرفیت استان در تولید محصولات دامی گفت: مجموع جمعیت دامی استان، بیش از 9 میلیون واحد دامی بوده که هفت درصد از مجموع جمعیت دامی کشور را شامل می‌شود و به صورت متوسط سالانه بالای یک هزار و 200 تن محصولات دامی شامل گوشت قرمز، گوشت سفید، تخم‌مرغ و عسل در استان تولید و علاوه بر پوشش بازارهای داخلی استانی، به سایر استان‌های کشور و همچنین خارج از کشور صادر می‌شود.

محمدیان با اشاره به خودکفایی آذربایجان شرقی در تولید گوشت سفید، گوشت قرمز، تخم مرغ و شیر گفت: باید بگوییم که در 98 درصد از زیربخش های دام و طیور به مرز خودکفایی رسیده‌ایم.

محمدیان با بیان اینکه در اندیشه صادرات مازاد تولید محصولات کشاورزی و دامپروری هستیم ادامه داد: در حال حاضر به دنبال رفع موانع صادرات و بازاریابی برای محصولات کشاورزی بوده و در تلاش هستیم راه را برای تقویت و توانمندسازی تشکل ها و سهیم کردن مردم در امر تولید پایدار و صادرات تولید مازاد به خارج از کشور باز کنیم.

وی همچنین گفت: مرکز تحقیقات دارویی 20 تحقیق بر روی برخی گیاهان دارویی بومی استان نیز انجام داده و اکنون بر روی اهلی کردن گونه‌های وحشی کار می‌شود.

25 داروی گیاهی در آذربایجان شرقی قرار دارد

محمدیان با اشاره به ظرفیت‌های آذربایجان‌شرقی در تولید گیاهان دارویی نیز گفت: در حال حاضر سهم کشورمان از تجارت 100 میلیارد دلاری گیاهان دارویی در جهان تنها 100 میلیون دلار است که با توجه به وجود 2 هزار و 500 گونه گیاهی در کشورمان ناچیز است.

وی خاطرنشان کرد: از 100 میلیون دلار صادرات گیاهان دارویی 65 درصد آن به زعفران اختصاص دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان‌شرقی با برخورداری از 450 گونه گیاه دارویی که به شکل دارو، ادویه و عطرها مصرف می‌شوند، 25 درصد گیاهان دارویی کشور را در خود جا داده و ظرفیت مناسبی برای تولید این گونه‌ها در سطح کشت اهلی و فرآوری آن دارد.

انتهای پیام/ح10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول