اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/یاداشت/

نقش رسانه‌های مجازی در روند گسترش علم

خبرگزاری فارس: با توجه به گسترش روزافزون استفاده از اینترنت در دهه اخیر، سایت‌های اینترنتی، خبرگزاری‌ها و سامانه‌های اطلاع رسانی در دنیای مجازی نقش ویژه و غیرقابل انکاری را در عرصه اطلاع‌رسانی بر عهده گرفته و توانسته‌اند جایگاه خود را در بین سایر رسانه‌های سنتی به راحتی باز کنند.

نقش رسانه‌های مجازی در روند گسترش علم

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، امروزه با بالا رفتن آمار کاربران اینترنتی و به ویژه استفاده مدام پژوهشگران از اینترنت، روز به روز شاهد افزایش کمی و کیفی سامانه‌های اطلاع‌رسانی علمی فرهنگی و اجتماعی در دنیای مجازی هستیم.

با رسوخ سریع اینترنت در میان جوامع بشری و نقش همه‌گیرى آن در بین پژوهشگران، این وسایل ارتباطى جدید با گستردگى بالا و محدودیت های بسیار پایین توانسته است نقش مهمى در نهضت تولید علم ایفا کرده و عملکرد بسیار مناسبی را از خود به نمایش بگذارد.

بدون تردید یکى از عمده‌ترین نقش رسانه‌ها تاثیری است که بر فرهنگ مردم و به ویژه نسل جوان گذاشته و در این میان رسانه‌های مجازی وابسته به اینترنت با ویژگی استفاده همگانی می‌توانند به عنوان یکی از پارامترهای اصلی حرکت در راستای روند تولید علم گام‌های مثمرثمری بردارند.

تا پیش از همه‌گیر شدن ارتباطات از طریق رسانه‌هاى دنیای مجازی، رسانه‌های مکتوب عمومى‌ترین وسیله اطلاع از دانش بشرى به شمار مى‌آمدند، اما اکنون رسانه‌هاى مجازی به دلیل تنوع زیاد و در برگرفتن اقشار تحصیل‌کرده و خاص جامعه به رسانه‌های حرفه‌ای و تخصصی برای تولید علم و تحقیق و پژوهش تبدیل شده‌اند.

در سال‌های اخیر با توسعه اینترنت در مراکز علمی و تحقیقاتی و بالارفتن پهنای باند مصرفی در این مراکز علمی، پژوهشگران و محققین توانسته‌اند به راحتی و با چند کلیک ساده  به هم متصل شده و از آخرین اخبار و اطلاعات موجود در زمینه مسایل علمی با استفاده از یک رایانه کوچک شخصی با خبر شوند.

در واقع در دنیای جدید پیش روی محققین و پژوهشگران که با پیشرفت‌های سریع علوم مختلف توام شده است رسانه‌های مجازی دارای ارزش و اعتبار خاصی بوده و دارای کارکرد های منحصر بفردی برای خود هستند.

با استفاده از این رسانه‌های فراگیر بسیارى از سلسله مراتب و فاصله‌ها از میان برداشته شده و دسترسى به منابع اصلى بسیار آسان‌تر شده است که این اصل یکی از مهم‌ترین خصلت رسانه‌هاست که البته با ارائه راهکارهای استفاده صحیح اجرایی خواهد شد.

امروزه میزان تولید اطلاعات، به ویژه اطلاعات علمى آنقدر توسط رسانه‌های وابسته به دنیای مجازی زیاد شده است که متخصصان اطلاع‌رسانى از واژه هایى همچون چون انفجار اطلاعاتى سخن به میان می‌آورند.

اما به نظر می‌رسد یکی از مسایلی که این روزها محققین و پِژوهشگران ما باید بصورت ویژه در استفاده از رسانه‌های مجازی به آن توجه نمایند، جلوگیری از درز اطلاعات محرمانه شان توسط سیستم اینترنت است.

متاسفانه این روزها بیشترین صدمات اطلاعاتی از طریق سیستم‌های رایانه‌ای صورت می‌پذیرد که به خوبی در مقابل حملات سایبری دشمنان واکسینه نشده‌اند.

در این حملات  با ورود به سایتی خاص و احیاناً دانلود کردن نرم افزاری بسیار کم حجم امکان جاسوسی از رایانه شخصی افراد فراهم شده و به راحتی اطلاعات ارزشمند ما بدست نااهلان می‌افتد.

شایسته است که مراکز علمی پژوهشی ما در کنار پرداختن به مسایل علمی در دنیای مجازی به این نکته مهم و اساسی هم توجه ویژه‌ای داشته باشند.

یاداشت از بابک قنبری

انتهای پیام/غ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول