اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دامپزشکی شهربابک:

آنفلوآنزا طیور را جدی بگیریم

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک گفت: آنفلوآنزا و نیوکاسل طیور را باید جدی بگیریم.

آنفلوآنزا طیور را جدی بگیریم

مجید اسدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهربابک اظهار داشت: آنفلوآنزا و نیوکاسل دو بیماری ویروسی طیور هستند که هر ساله خسارات زیادی به صنعت طیور وارد می‌کنند.

وی بیان داشت: در پی شیوع این بیماری در منطقه جوزم شهربابک لازم است تا مرغداران شهرستان نکات بهداشتی لازم به منظور به حداقل رساندن امکان ابتلا و آلودگی به این دو بیماری خطرناک را رعایت کنند.

اسدی افزود: جلوگیری از بیماری‌های عفونی و همه‌گیر به راحتی منتقل می‌شوند و نیازمند یک عزم همگانی است و مساعدت تمام افراد درگیر با این صنعت حساس و آسیب‌پذیر را می‌طلبد.

وی تصریح کرد: ویروس آنفلوآنزا دو تحت واحد دارد که حدت آنها متفاوت است، تحت واحد H5N1 یا آنفلوآنزای فوق حاد ‌که جزو بیماری‌های مشترک محسوب می‌شود و تلفات بسیار گسترده و ناگهانی ایجاد می‌کند.

اسدی خاطرنشان کرد: آنفلوآنزای H9N2 به تنها تلفات کمتر و علائم خفیف‌تری نسبت به فرم فوق حاد دارد، اما با توجه شرایط نگهداری و استرس‌های دوره تولید در کشور ما تلفات این فرم گاهی به 100 درصد نیز می‌رسد.

وی گفت: تحت واحد تابع در این نوع N2 و N است و خطری برای انسان ایجاد نمی‌کند.

اسدی ابراز داشت: به منظور جلوگیری از ورود عوامل عفونی به مرغداری رعایت نکات مربوط به امنیت زیستی الزامی است.

وی عنوان کرد: از جمله این موارد می‌توان به کنترل و کاهش ترددها اعم از افراد‌، وسایل نقلیه‌، تجهیزات و نهادها، ضدعفونی دقیق تمام‌ مواد  وسایل ورودی‌، خروجی واحد‌، سالن‌های پرورش‌، تجهیزات‌، محوطه واحد و محیط پیرامونی، اعمال برنامه‌های واکسیناسیون مناسب با توجه به شرایط منطقه به ویژه در مورد بیماری های پر مخاطره، به کار‌گیری وسایل واکسیناسیون مختص هر واحد، حذف بهداشتی لاشه‌ها و تمام‌ ضایعات اشاره کرد.

اسدی گفت: همچنین عمل‌آوری‌، ضدعفونی و بسته‌بندی کود حین و پایان دوره، حذف امکان دسترسی پرندگان‌، جوندگان و سایر حیوانات وحشی و اهلی به سالن‌های تولید‌، انبار‌ها و حتی ضایعات و کود، عدم ذخیره و نگهداری بیش از حد دان‌، خوراک و سایر مواد مصرفی در واحد، گزارش فوری هر‌گونه علائم بیماری و تلفات به شبکه دامپزشکی شهرستان توسط مرغدار و یا دامپزشک فارم، تهیه بیمه‌نامه از صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای تمام پرندگان واحد باید مدنظر باشد.

انتهای پیام/ی20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول