اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پژوهشی دانشکده مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی:

مهندسی هسته‌ای علم سخت‌ترین استانداردها و بالاترین سرعت‌ها است

خبرگزاری فارس: معاون پژوهشی دانشکده مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی گفت: مهندسی هسته‌ای علم سخت‌ترین استانداردها، بالاترین سرعت‌ها و اندازه‌گیری با بالاترین دقت‌ها است.

مهندسی هسته‌ای علم سخت‌ترین استانداردها و بالاترین سرعت‌ها است

به گزارش خبرگزاری فارس از گناباد، سیدامیرحسین فقهی صبح امروز در جشن بزرگ هسته‌ای که در سالن بهلول دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: مهندسی هسته‌ای جزو بنیادی‌ترین علومی است که در جهان وجود دارد و در واقع میعادگاه سایر علوم است.

وی افزود: مهندسی هسته‌ای علم سخت‌ترین استانداردها، بالاترین سرعت‌ها و اندازه‌گیری با بالاترین دقت‌ها است.

فقهی ادامه داد: علم فناوری هسته‌ای جزو فناوری‌های اقتدارآفرین محسوب می‌شود.

معاون پژوهشی دانشکده مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: دست‌یابی به این فناوری هزینه‌هایی دارد که بخشی از آن با ریخته شدن خون شهدای هسته‌ای آبیاری شد و جانی دوباره گرفت.

وی افزود: رشته مهندسی هسته‌ای در دانشگاه‌ها در 5 رشته راکتورهای هسته‌ای، پرتو پزشکی، چرخه سوخت، کاربرد پرتوها که به نوعی باید گفت پایه‌گذار آن مجید شهریاری بود و رشته گداخت وجود دارد که در تمام این حوزه‌ها کشور ایران پیشرفت‌هایی را داشته است.

فقهی با اشاره به برخی از کاربردهای هسته‌ای گفت: در حوزه پزشکی کاربردهای هسته‌ای به دو قسمت تشخیص و درمان تقسیم می‌شود و در تشخیص انواع سرطان‌ها و هم‌چنین در درمان غدد یا سرطان‌ها کاربرد دارد به گونه‌ای که با استفاده از انرژی هسته‌ای تا عمق بدن در زیر پوست انرژی منتقل شده و بافت سرطانی بدون ریختن کمترین خونی از بین می‌رود.

وی تصریح کرد: پزشکی در ایران فاصله چندانی با دنیا ندارد و در پزشکی هسته‌ای یکی از برترین قدرت‌های دنیا هستیم.

معاون پژوهشی دانشکده مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی افزود: در حوزه صنعت، انرژی هسته‌ای علاوه بر تولید الکتریسیته و برق، در صنعت نفت و گاز و در اکتشاف چاه‌های نفت و گاز بسیار کاربرد دارد و این در حالی است که کشوری که دارنده این فناوری است با سرعت و دقت بیشتری می‌تواند معادن سرزمین خود را کشف کند.

فقهی گفت: در حوزه تولید برق باید به جایی برسیم که نفت را برای تأمین مایحتاج خود نفروشیم، باید نفت را به محصولات دیگر تبدیل کرد و این در حالی است که در برخی از کشورهای دنیا چون فرانسه و برزیل نیروی برق از انرژی هسته‌ای تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه انرژی هسته‌ای در صنعت خودروسازی نیز کاربرد دارد، گفت: تکنیک‌های هسته‌ای به تشخیص مواد مخدر کمک بسیاری می‌کند که در کشور نیز در این مورد بسیار کار و تحقیق شده است.

معاون پژوهشی دانشکده مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: در مقوله سن‌یابی و تشخیص سن و قدمت یک اثر تاریخی، یک اثر نقاشی و حتی یک استخوان، انرژی هسته‌ای کاربرد دارد که در سازمان انرژی اتمی ایران وجود دارد و استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی نیز تکنیک‌های هسته‌ای کاربرد بسیار دارد، افزود: صنایع غذایی با ایجاد 9 درصد ارزش افزوده در بخش صنعت رتبه 4 را دارد و این در حالی است که تعداد زیادی از محصولات کشاورزی در کشور را به واسطه فسادپذیری زیاد نمی‌توان به خارج از کشور صادر کرد و استفاده از تکنیک‌های الکتروپرتودهی در این ارتباط بسیار می‌تواند مؤثر باشد.

معاون پژوهشی دانشکده مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: امروزه در 40 کشور جهان و 100 نوع مواد غذایی از پرتودهی استفاده زیاد می‌شود.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول