اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در موزه آستان قدس رضوی

"دارالسیاده" شاهکار هنری دوره ایلخانان در گنجینه تاریخ مشهد قرار گرفت

خبرگزاری فارس: درب دارالسیاده شاهکار هنری دوره ایلخانان مغول به عنوان قدیمی‌ترین درچوبی حرم مطهر امام رضا(ع) با هفت قرن قدمت در گنجینه تاریخ مشهد موزه آستان قدس رضوی در معرض نمایش عموم قرار دارد.

"دارالسیاده" شاهکار هنری دوره ایلخانان در گنجینه تاریخ مشهد قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس رضوی، رئیس اداره پژوهش و معرفی آثار فرهنگی این سازمان اظهار داشت: در منبت‌کاری شده "دارالسیاده" به عنوان قدیمی‌ترین در چوبی موجود در حرم مطهر در سال 735 هجری قمری در دوره ایلخانان مغول توسط استاد علی نجارنیشابوری و به سفارش یکی از امرای وقت ساخته شده است.

حشمت کفیلی خاطرنشان کرد: هر لنگه این در به ارتفاع 294، عرض 99 و به ضخامت 30 سانتی‌متر می‌باشد و تزئینات زیبا و خیره‌کننده بر روی در، این اثر هنری را از دوره‌های قبل و بعد متمایز می‌سازد.

وی با بیان اینکه استاد علی نجارنیشابوری برای تزیین این در از گره‌های هندسی با تلفیق نقوش گیاهی منبت‌کاری شده بهره‌ برده است و استفاده از رنگ‌های لاجوردی، زنگار و ترنج در دوره‌های بعد به نقش و نگار روح‌نواز این اثر هنری افزوده است، تصریح کرد: چارچوب در دارالسیاده دارای سه حاشیه تزیینی با نقش گیاهی طرح لوتوس (نیلوفر آبی) و نقش گره پنج و شش منبت‌کاری شده و طرح تزیینی لوتوس به عنوان یک نقش کلیدی و شاخص در هنرهای قرون هفتم و هشتم هجری قمری مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

مسئول گنجینه تاریخ مشهد گفت: محل نصب قبلی این در، شمال دارالسیاده (ورودی دارالسیاده از سمت ایوان طلای صحن عتیق) بوده که پس از تعمیر و تغییرات ایجاد شده در رواق‌های حرم مطهر حضرت رضا(ع) به موزه آستان‌ قدس رضوی منتقل شده است.

مجید مهردوست خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد 182 اثر تاریخی فرهنگی، هنری و معنوی در گنجینه تاریخ مشهد موزه آستان قدس رضوی در معرض نمایش قرار دارد.

وی با بیان اینکه قدیمی‌ترین شیء موجود در گنجینه تاریخ مشهد سنگ مقام شریف امام رضا(ع) است و قدمت آن به سال 516 هجری قمری می‌رسد، افزود: آنچه که این گنجینه را با ارزش کرده، وجود اشیائی است که به نحوی در ارتباط با حرم حضرت رضا(ع) است.

انتهای پیام/س30/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول