اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از دانشگاه تبریز

نخستین دانشجوی دکترای بیماری‌شناسی گیاهی فارغ‌التحصیل شد

خبرگزاری فارس: نخستین دانشجوی دکترای دانشگاه تبریز در رشته بیماری‌شناسی گیاهی با دفاع از پایان‌نامه خود فارغ‌التحصیل شد.

نخستین دانشجوی دکترای بیماری‌شناسی گیاهی فارغ‌التحصیل شد

 به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، محمد حاجی‌زاده با دفاع از پایان‌نامه خود با عنوان "ردیابی و بررسی تنوع ژنتیکی ویروئیدهای آلوده‌کننده مو از شمال‌غرب کشور و بررسی آلودگی‌های مخلوط آنها با نپوویروس‌ها" با راهنمایی دکتر نعمت سخندان بشیر دانشیار دانشکده کشاورزی این دانشگاه موفق به اخذ مدرک دکترا شد.

وی بخشی از تحقیقات این رساله را تحت عنوان فرصت مطالعاتی در مرکز ویروس‌شناسی گیاهی CNR در کشور ایتالیا، واحد باری به انجام رسانده است.

از این رساله، تاکنون یک گزارش بیماری در مجله Journal of Plant Pathology، دو خلاصه مقاله در همایش‌های خارجی و یک مقاله با عنوان “Development and validation of a multiplex RT-PCR method for the simultaneousdetection of five grapevine viroids” در مجله معتبر Journal of VirologicalMethods به چاپ رسیده است.

وی در این پایان‌نامه حضور عوامل بیماری‌زای ویروئیدی و ویروسی برگ بادبزنی مو در تاکستان‌های شمال‌غرب کشور استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و اردبیل را بررسی و آلودگی مخلوط بین ویروئیدهای آلوده‌کننده مو همچنین بین ویروئیدهای عامل لکه زردی مو و ویروس برگ بادبزنی مو را گزارش کرده است.

حضور این عوامل بیماری‌زا از دلایل اصلی کاهش تولید انگور در تاکستان‌های شمال‌غرب کشور به شمار می‌آید که از مناطق مهم تولید این محصول در کشور است.

محمد حاجی‌زاده متولد 1358 در شهرستان سردشت استان آذربایجان‌غربی بوده که دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را به ترتیب در رشته گیاه‌پزشکی در دانشگاه ارومیه و رشته بیماری‌شناسی گیاهی در دانشگاه تبریز طی کرده است.

دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز پس از دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران از لحاظ قدمت دومین مرکز آموزش عالی در زمینه کشاورزی است که با 61 نفر دانشجو فعالیت آموزشی خود را آغاز کرده است.

این دانشکده در حال حاضر دارای 10 گروه آموزشی بوده و پذیرش در مقطع دکترا در دو رشته زراعت و مهندسی آب در آن از سال 1375 آغاز شده است.

اکنون به جز در گروه‌های آموزشی فضای سبز و اقتصاد کشاورزی، در بقیه گروه‌های آموزشی مقطع دکترا دایر است.

گروه گیاه‌پزشکی این دانشکده نیز ابتدا فعالیت علمی خود را بین سال‌های 50-1349 در سطح آموزش کارشناسی در رشته گیاه‌پزشکی و سپس پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد را در دو گرایش حشره‌شناسی کشاورزی و بیماری‌شناسی گیاهی آغاز کرد و در سال 1379 موفق به پذیرش دانشجوی دکترا در حشره‌شناسی کشاورزی شد و در نیم‌سال دوم 1386، نخستین دانشجو را در بیماری‌شناسی گیاهی در مقطع دکترا پذیرش کرد.

انتهای پیام/ح30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول