اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی:

باغداران مبارزه پیش بهاره با بیماری‌های گیاهی را جدی بگیرند

خبرگزاری فارس: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: باغداران توجه کنند مبارزه پیش بهاره با آفات و بیماری‌های گیاهی یکی از راه‌های مناسب برای کنترل عوامل خسارت‌زای گیاهی است.

باغداران مبارزه پیش بهاره با بیماری‌های گیاهی را جدی بگیرند

محمود کیا امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: استفاده از سمپاشی درختان بعد از گذشتن اثر یخبندان و قبل از تورم جوانه‌ها تاثیر بسیار خوبی در کاهش آفات و بیماری‌های گیاهی داشته و نقش بسزایی در کاهش مصرف سموم نباتی و تولید محصول سالم دارد. 

وی با اشاره به اینکه مبارزه پیش بهاره با آفات و بیماری‌های گیاهی یکی از راه‌های مناسب برای کنترل عوامل خسارت‌زای گیاهی است، گفت: امیدوارم کشاورزان به اهمیت مبارزه پیش بهاره پی برده و همه تلاش خود را برای ممانعت از افزایش عوامل خسارت‌زای باغی معطوف سازند.

کیا با اشاره به اینکه در آذربایجان‌شرقی باغداران در تولید عمده محصولات باغی از جمله زردآلو، بادام، سیب، انگور، آلبالو، گیلاس، انار، انجیر، به، گلابی، هلو، شلیل، گوجه درختی و گردو فعالیت می‌کنند، افزود: مبارزه پیش بهاره کنترل جمعیت آفات و بیماری‌های گیاهی در سطح باغات میوه با استفاده از سمپاشی ترکیبات مس و روغن ولک انجام شده و عملیات سمپاشی در بقیه باغات ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه باغداران لازم است به اطلاعیه‌های فنی ارائه شده توسط امور باغبانی و واحد حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاه پزشکی که در شهرستان‌ها فعالیت می‌کنند، توجه کنند، افزود: شایسته است با‌غداران در فرصت مناسب نسبت به اجرای مبارزه پیش بهاره به صورت عمومی اقدام کنند تا محصول سالم با کمترین آثار خسارت آفات و بیماری‌ها و کاهش مصرف سموم نباتی تولید شود.

کیا با اشاره به اینکه با شکل گرفتن شبکه‌های پیش‌آگاهی و شبکه مراقبت محصولات کشاورزی در یک دهه اخیر مصرف سموم هدفمند شده است، افزود: در سال‌های اخیر با توجه به توصیه کمیته پیش‌آگاهی آفات و بیماری‌های استان استفاده از سایر روش‌های مبارزه همچون مبارزه زراعی، مکانیکی، بیولوژیکی، رعایت ضوابط قرنطینه‌ای و نهایتاً مبارزه شیمیایی علیه آفات درختان در قالب یک برنامه منظم و هدفمند (I.P.M) آخرین حربه مبارزه با آفات مبارزه شیمیایی بوده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه کارشناسان فنی سازمان، نوع سم و میزان مورد مصرف (دزهای توصیه شده) را در قالب اطلاعیه‌هایی تدوین و همراه با اطلاعات فنی دیگر در اختیار بهره‌برداران قرار می‌دهند افزود: استفاده از سموم کم‌خطر برای محیط زیست، توصیه به مصرف سموم از گروه‌های جدید I.G.R با دزهای توصیه شده حداقل، استفاده از سموم انتخابی و تناوب در مصرف سموم مشابه علیه آفات درختان (حشره‌کش‌ها، کنه‌کش‌ها ، ...) مورد تاکید کمیته پیش‌آگاهی است.

وی با بیان اینکه بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد باغدارانی که در زمان‌های اعلام شده از سوی کمیته پیش آگاهی بر اساس دستورالعمل‌های صادره اقدام به مبارزه کرده نتیجه قابل قبولی در کنترل آفات گرفته و محصول با کیفیت و کمیت بیشتر تولید کرده‌اند، ادامه داد: در مقابل باغدارانی که به توصیه‌های فنی کمیته پیش آگاهی و شبکه مراقبت توجه نکرده‌اند نه تنها نتیجه قابل قبولی در مبارزه نگرفته‌اند بلکه به علت تعدد دفعات سمپاشی علاوه بر تخریب محیط زیست هزینه تولید خود را بالا برده و در بسیاری از موارد به علت استفاده از سموم غیر مجاز، طغیان آفات را در باغ یا مزرعه خود بدنبال داشته‌اند.

انتهای پیام/س10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول