اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از بی‌توجهی مسئولان آموزش و پرورش

روستای گریچ ریگان مدرسه و معلم ندارد / دانش‌آموزان چوپانی می‌کنند

خبرگزاری فارس: تنها مدرسه روستای گریچ از توابع شهرستان ریگان سه سال تعطیل است و دانش‌آموزان چوپانی می‌کنند.

روستای گریچ ریگان مدرسه و معلم ندارد / دانش‌آموزان چوپانی می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، روستای گریچ در 40 کیلومتری مرکز شهرستان ریگان قرار دارد، ساکنان این روستا با مشکلات متعددی از جمله نداشتن آب آشامیدنی سالم، برق و راه مواجه هستند و سه سال است که مدرسه این روستا به روی دانش‌آموزان بسته شده است.

اهالی این روستا برای برقراری امکانات روستای خود به ادارات عشایری ریگان، بم و کرمان مراجعه کرده‌اند، اما کسی پاسخگوی آنها نشده است.

گریچ با داشتن 20 خانوار یکی از روستاهایی است که درختان نخل‌ منحصر به فرد رطب مضافتی دارد و اهالی آن از کشاورزی و دامپروری ارتزاق می‌‌کنند.

اما طی سه سال گذشته مدرسه عشایری این روستا توسط اداره آموزش و پرورش عشایری استان کرمان بسته شده و اکنون 15 دانش‌آموز این مدرسه از تحصیل بازمانده‌اند.

دانش‌آموزان برای کمک به خانواده‌های خود در کار کشاورزی و چرای دام‌ها تلاش می‌کنند و طی این سه سال درس و مدرسه آنها فراموش شده است.

موسی رشیدی‌مقدم یکی از این اهالی این روستا در گفت‌وگو با خبر‌نگار فارس گفت: با توجه به اینکه بارندگی در مناطق کوهستانی ریگان کاهش یافته، چشمه‌سارهای این منطقه خشک شده‌اند و باید مسیر 10 کیلومتری را در مناطق صعب‌العبور برای تهیه آب روزانه با موتور‌سیکلت و یا حیوانات طی کنیم.

وی افزود: سه سال است که اداره آموزش و پرورش عشایری مدرسه این روستا را بسته و علت آن را کمبود نیرو و تعداد دانش‌آموزان بیان می‌کند.

*دانش‌آموزان دختر چوپانی می‌کنند

مهدیه رشیدی یکی از دانش‌آموزانی که سال جاری باید به مدرسه برود به خبرنگار فارس گفت: هفت سال دارم و سال جاری باید به کلاس اول می‌رفتم، اما نه از معلم خبری است و نه از مدرسه و باید چوپانی کنم.

زینب طایفه‌رشیدی یکی دیگر از دانش‌آموزان روستای گریچ می‌گوید: هشت سال دارم، اما با بسته شدن مدرسه‌مان هنوز قادر به خواندن و نوشتن نیستم.

دُر‌بی‌بی عوضی‌راد یکی دیگر از اهالی این روستا به خبرنگار فارس گفت: برای ما ساخت و ساز صورت نگرفته، هنوز در کپر زندگی می‌کنیم، آب آشامیدنی ما شور و غیر ‌قابل مصرف است.

خاتون طالبی‌مقدم نیز به خبرنگار فارس گفت: روستای گریچ مدرسه ندارد، آب آشامیدنی ما شور و با استفاده آن دچار دل درد و ناراحتی معده می‌شویم.

وی افزود: با وجود پشه‌های ما‌لاریا چند نفر از اهالی روستا دچار بیماری‌هایی در این زمینه شده‌اند.

عیسی نزاری‌مقدم دهیار روستای گریچ در گفت‌وگو با خبرگار فارس اظهار داشت: این روستا تا خطوط انتقال برق 10 کیلومتر فاصله دارد.

وی افزود: جمعیت این روستا 20 خانوار است با توجه به اینکه قبلا ساکنان آن پراکنده بودند، مدرسه آنها تعطیل شد زیرا قبلا نیرو برای تدریس نداشتند، اکنون مکاتباتی با آموزش و پرورش انجام شده اما سال جاری کاری برای مدرسه آنها نشد.

نزاری‌مقدم عنوان کرد: با توجه به اینکه دو ماه از سال تحصیلی باقی نمانده است، سال آینده احتمال راه‌اندازی مدرسه وجود دارد.

*کمبود دانش‌آموز دلیل تعطیلی مدرسه

رضا خورشیدی رئیس اداره آموزش و پرورش عشایری شهرستان ریگان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: سه سال پیش مدرسه روستای گریچ با توجه به کمبود دانش‌آموز بسته شد.

وی بیان کرد: طی این مدت اهالی روستا تقاضایی در رابطه با افزایش دانش‌آموز به ما اعلام نکردند و با پیگیری‌های صورت گرفته مدرسه آنها راه‌اندازی می‌شود.

محسن ضیایی رئیس اداره عشایری شهرستان ریگان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس افزود: منطقه عشایری گریچ یکی از مناطقی است که دارای تمرکز 20 خانوار است.

وی تصریح کرد: روستاهایی که دارای تمرکز جمعیتی باشند به آن‌ها امکانات داده می‌شود به همین دلیل بنیاد مسکن کار پرونده‌سازی آنها را برای ساخت و ساز انجام داده و دو واحد در این منطقه ساخته شد و مابقی نیز به زودی احداث می‌شوند.

ضیایی خاطرنشان کرد: در این منطقه با توجه به خشکسالی و خشک شدن چشمه‌ها آب آشامیدنی قابل شرب نداریم به همین دلیل آب اهالی گریچ از روستایی در 10 کیلومتری آن توسط یک دستگاه تراکتور تأمین می‌شود.

رئیس اداره عشایری ریگان گفت: با توجه به اینکه قبلا دانش‌آموزان این روستا به حد نصاب نرسیده بودند، مدرسه آنها بسته شد و اکنون که به حد نصاب رسیده به زودی با مکاتباتی که با اداره آموزش و پرورش عشایری این شهرستان انجام می‌دهیم، مدرسه روستا گریچ بازگشایی می‌شود.

وی افزود: تا زمان بازگشایی مدرسه این امکان برای دانش‌آموزان گریچ فراهم می‌شود تا در روستای سرزه با فاصله 10 کیلومتری از روستای خود مشغول به تحصیل شوند.

----------------------------

گزارش از موسی ملائیان

----------------------------

انتهای پیام/آ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول