اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دنبال بررسی از 60 زوج اصفهانی

زوجین مذهبی در ارتباط زناشویی موفق‏تر هستند

خبرگزاری فارس: عضو گروه مشاوره واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان گفت: به دنبال بررسی روی 60 زوج داوطلب اصفهانی مشخص شد که زوجین مذهبی در ارتباط زناشویی موفق‏تر هستند.

زوجین مذهبی در ارتباط زناشویی موفق‏تر هستند

فرزانه منجزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به مقاله خود که به بررسی اثر ارتباط اسلامی و نگرش‏های مذهبی بر بهبود رضایت زناشویی پرداخته بود، اظهار داشت: نتایج حاصل از پژوهش، بیانگر این است که اثر ارتباط اسلامی و نگرش‏های مذهبی بر بهبود رضایت زناشویی زوجین شهر اصفهان مؤثر بود و با سطح معنی‏داری تأیید شد.

وی بیان داشت: یکی از اقدامات اولیه بهداشت روانی، رضایت زناشویی و مساعدسازی محیط خانوادگی است، از این‌رو به عنوان هدف پژوهش لحاظ شد.

عضو گروه مشاوره واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان تصریح کرد: در این بررسی، 60 زوج شهر اصفهان به منظور رفع مشکلاتشان در این طرح داوطلب شدند.

وی ادامه داد: اثر ارتباط اسلامی و نگرش‏های مذهبی بر رضایت زناشویی زوج‏ها در پس آزمون و پیگیری مؤثر بوده است.

منجزی افزود: با توجه به یافته‏های پژوهش پیشنهاد می‏شود که در مشاوره زناشویی از سبک ارتباط اسلامی و نگرش‏های مذهبی برای افزایش رضایت زناشویی استفاده کنند.

وی گفت: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر ارتباط اسلامی و‏ نگرش‏های مذهبی بر بهبود رضایت زناشویی زوجین شهر اصفهان انجام شد.

عضو گروه مشاوره واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان با اشاره به تحقیقی که بر زوجین اسپانیایی انجام شد، اضافه کرد: در این پژوهش به این نتیجه رسیدند که آموزش مهار‏ت‏های ارتباطی سبب افزایش هماهنگی زوجین و نیز اجتناب از درگیری و تعارض می‏شود.

وی تأکید کرد: طی هشت جلسه مهارت‏های مدیریتی خشم، هم‌دلی، مسئولیت‏پذیری و خودشناسی را به زوجین آموزش دادند و به این نتیجه رسیدند که این آموز‏ش‏ها اثر مثبتی بر میزان‏ سازگاری زناشویی داشته است و به تغییرات رفتاری درازمدت در زوجین منجر می‏شود.

منجزی ادامه داد: زوجینی که ارتباطات کلامی بیشتری با هم داشتند و بحث‏های داخلی خانواده برای آنها در اولویت بوده نسبت به زوجینی که ارتباطات کلامی کمتر و یا به موضوعات غیرشخصی پرداختند، از سطح رضایت زناشویی بیشتری برخوردارند، توافقات بیشتری با هم دارند و علاقه‌مند به بازسازی روابط خود هستند و زوجین مذهبی در ارتباط زناشویی موفق‏تر بودند.

وی بیان داشت: زوجینی که اوقات فراغت بیشتری را با هم می‏گذرانند و سرگرمی‏های مشترکی‏ دارند، ارتباطات کلامی و عاطفی بیشتری با یکدیگر دارند به گونه‏ای که در سلامت جسمی و روحی آنها مؤثر است و در نهایت رضایت از زندگی زناشویی با یکدیگر دارند.

عضو گروه مشاوره واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان گفت: به دنبال بررسی نقش دین و تجانس مذهبی در بین زوجین، به این نتیجه رسیدند که مذهب نقش مهمی در رضایت زناشویی دارد به این ترتیب که عقاید و اعمال مذهبی از لحاظ درون فردی، فرد را قادر می‏سازد که از لحاظ فیزیولوژیکی، شناختی و عاطفی خشم خود را کنترل کند و به او کمک می‏کند که مسئولیت اعمال خود را در تعارض‏ها بپذیرد.

وی اظهار داشت: از لحاظ بین فردی، اعمال مذهبی شرایطی ایجاد می‏کند که فرد در هنگام خشم به خدا توجه کند و حمایتی برای هر دو زوج ایجاد می‏کند که از تعارض با یکدیگر اجتناب کنند.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول