اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مکارم شیرازی:

مجالس سوگواری حضرت زهرا(س) باشکوه برگزار شود

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید قم با بیان اینکه باید مجالس سوگواری زهرا(س) مجالس پند، موعظه، نصیحت، علم، عرفان، آگاهی و ایمان باشد،‌ گفت: عزاداری‌های ایام فاطمه باید شایسته و خالی از غلو و مسائل وهن آمیز دنبال شود.

مجالس سوگواری حضرت زهرا(س) باشکوه برگزار شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی امروز در جلسه درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به در پیش بودن ایام فاطمیه اظهار کرد: در این ایام مجالس عزاداری برپا است و ان‌شاءالله مردم در این مراسم‌ها شرکت خواهند کرد.

وی با اشاره به حدیثی درباره حضرت زهرا(س) گفت: روزی سلمان به سمت نبی مکرم اسلام آمده و خود را به روی پای پیامبر انداخت و شروع به بوسیدن پای ایشان کرد و نبی مکرم اسلام او را از این کار منع کرد.

این مرجع تقلید افزود: سپس پیامبر خطاب به سلمان فرمود «کاری که عجم‌ها با پادشاهان خود می‌کنند نسبت به من انجام نده» و این نشان دهنده عظمت شخصیت پیامبر گرامی اسلام است و ایشان فرمودند «من بنده‌ای از بندگان خدا هستم و غذایم غذای بردگان است» که این مقدمه حدیث خود یک درس بزرگ است.

وی ادامه داد: سپس در ادامه سلمان از مقامات حضرت زهرا(س) در قیامت از پیامبر سئوال کرد که این سئوال موجب خشنودی پیامبر شد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به شرایط حضور حضرت زهرا(س) در روز قیامت بر اساس حدیث پیامبر گرامی اسلام بیان داشت: روز قیامت حضرت فاطمه زهرا بر ناقه‌ای سوار می‌شود، جبرئیل در سمت راست و میکاییل در طرف چپ ایشان قرار داشته و علی(ع) در جلو ناقه حرکت کرده و حسن(ع) و حسین(ع) در کنار ایشان حرکت می‌کنند.

وی افزود: اینها به سرعت از پل صراط گذشته و وارد بهشت می‌شوند و وقتی که وارد بهشت شدند، خداوند خطاب به حضرت زهرا(س) می‌فرماید «بخواه از من هر چه می‌خواهی» و حضرت زهرا(س) در اینجا می‌گوید «خداوندا تو تمام و مافوق خواسته من هستی و من وقتی تو را دارم، همه چیز دارم»، بعد ایشان تنها تقاضایی که می‌کند این است که دوستان او و دوستان عترتش در آتش دوزخ عذاب نشوند و خداوند به عزت و جلال خود قسم خورده که محبین فاطمه و محبین عترت فاطمه را عذاب نمی‌کند.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه محبین به سه دسته تقسیم می‌شوند، گفت: دسته اول محبین از روی ریا هستند و دسته دوم محبین عوام بوده و این دسته از مکتب و وظیفه‌ای که در برابر این مکتب به عهده‌ دارند، بی‌اطلاع هستند، البته اینها خوب است ولی محبت به علاقه قلبی و زیارت محدود نمی‌شود.

وی بیان کرد: دسته سوم محبین واقعی بوده و به تمام معنا محب هستند و در حدیثی از امیرالمومنین(ع) ویژگی‌های محبین واقعی تبیین شده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: کمترین درجه محبین این است که اطاعت و عبادت خدا برای او آسان باشد و دوری از گناه در نظرشان خیلی مهم است.

وی با اشاره به اینکه مبلغان باید معنی محبین واقعی را برای مردم به خوبی تفسیر کنند، گفت: رشوه، ربا، دزدی، کم‌فروشی و... در سلک محبین اهل بیت جایی ندارد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید مجالس سوگواری زهرا(س) مجالس پند، موعظه، نصیحت، علم، عرفان، آگاهی و ایمان باشد،‌ تاکید کرد: عزاداری‌های ایام فاطمه باید شایسته و خالی از غلو و مسائل وهن آمیز دنبال شود و امیدواریم ما نیز در سلک کسانی که در این حدیث به آنها اشاره شد، قرار بگیریم.

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول