اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تا پایان برنامه پنجم توسعه صورت می‎گیرد

تولید 60 میلیون تن محصولات پتروشیمی در استان بوشهر

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: با تجمیع ظرفیت‎های موجود و بهره‌برداری از طرح‌های در دست اجرا تا پایان برنامه شاهد تولید 60 میلیون تن محصولات پتروشیمی در استان بوشهر خواهیم بود.

تولید 60 میلیون تن محصولات پتروشیمی در استان بوشهر

 به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر عبدالحسین بیات در نشست شورای اداری استان بوشهر اظهار داشت: بیش از 10 واحد تولیدی صنایع پتروشیمی در استان بوشهر فعال است که این واحدها سال گذشته 18 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی تولید کردند.

وی تصریح کرد: از این میزان 10.5 میلیون تن به عنوان مصنوعات پتروشیمی ایران به حداقل 60 کشور جهان صادر شده است.

بیات ادامه داد: 8.5 میلیارد دلار ارز حاصل صادرات این میزان مصنوعات پتروشیمی از استان بوشهر بوده است.

وی با بیان اینکه استان بوشهر پایتخت انرژی کشور محسوب می‎شود افزود: برنامه‎های توسعه‎ای گسترده‎ای در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی در دست اجرا است.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اضافه کرد: تاکنون 10 میلیارد دلار در این حوزه سرمایه‎گذاری شده است و 32 طرح و پروژه برای برنامه پنجم توسعه در دستور کار قرار گرفته شده که این پروژه‎ها در دست اجرا هستند.

بیات خاطر نشان کرد: برای اجرا و بهره‎برداری از این تعداد پروژه 25 میلیارد دلار سرمایه‎گذاری لازم است و با بهره‎برداری از این پروژه‎ها در کنار ظرفیت‎های موجود در استان بوشهر تا پایان برنامه پنجم توسعه شاهد تولید 60 میلیون تن تولید محصولات پتروشیمی در این استان خواهیم بود.

وی اظهار داشت: میزان محصولات پتروشیمی که در استان بوشهر تولید می‌شود در بسیاری از کشورهای دنیا تولید نمی‎شود و استان بوشهر در این حوزه ظرفیتی برابر با چند کشور مطرح دنیا را دارد.

معاون وزیر نفت یادآور شد: اگر بتوانیم منابع مالی لازم برای تولید 60 میلیون تن محصولات پتروشیمی در استان بوشهر فراهم کنیم این استان به قطبی اساسی و مؤثر در این زمینه تبدیل می‎شود.

بیات تاکید کرد: برخی از طرح‏ها تا 56 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و برخی طرح‎ها در قالب طرح مهر ماندگار برای افتتاح در آینده‎ای نزدیک معرفی شده‎اند.

وی اضافه کرد: در بحث اشتغال هم‌اکنون 12 هزار نفر به طور مستقیم در استان بوشهر در حوزه پتروشیمی فعالیت می‎کنند ضمن اینکه بین 10 تا 15 برابر این تعداد به طور غیرمستقیم در این حوزه اشتغال دارند.

بیات گفت: در صورت افزایش ظرفیت تولید استان بوشهر به 60 میلیون تن اشتغال مستقیم در این حوزه به 25 هزار نفر و غیر مستقیم به 10 برابر این میزان خواهد رسید.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بیان کرد: در بخش صنایع تکمیلی پتروشیمی کمی عقب هستیم و آرزوی ما این است ایجاد و توسعه صنایع مکمل پتروشیمی و تبدیل تولیدات به محصولات نهایی و بعد صدور آنها به دنیا است و این شایسته نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

وی افزود: در گذشته وزارت نفت در این عرصه وارد نشده بود و در دولت دهم رئیس جمهوری از وزارت نفت خواست که در این عرصه اقدام کند و هم‌اکنون وزارت نفت، وزارت کشور و صنعت، معدن و تجارت مامور شده‎اند در این زمینه اقدام کنند.

بیات ادامه داد: در همین راستا در استان بوشهر مطالعاتی انجام و در صنایع پایین دستی اقداماتی نیز انجام شده است.

معاون وزیر نفت گفت: امروز پتروشیمی دولتی نداریم و چند واحد دولتی باقی مانده نیز به زودی به بخش خصوصی واگذار می‎شود و این در راستای تحقق اصل 44 قانون است.

بیات اظهار داشت: نیاز کشور، ثروت ملی، توزیع ثروت و ایجاد اشتغال از مزایای مهم صنایع پایین دستی پتروشیمی است.

وی اضافه کرد: استان بوشهر قطب اول صنعت پتروشیمی در کشور است و افتخار بزرگی محسوب می‏شود و آینده بسیار درخشان و برجسته‎ای دارد.

انتهای پیام/صا10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول