اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

تحریم سیاسی مصر عملی شد

خبرگزاری فارس: خروج جمعی سفیران کشورهای عربی از مصر که آسوشیتد پرس آنرا یک «اکسدوس» نام نهاده در اجرای تصمیمات کنفرانس بغداد مبنی بر تحریم سیاسی و اقتصادی مصر که به صورت جداگامه با اسرائیل پیمان صلح امضا کرده است صورت می گیرد .

تحریم سیاسی مصر عملی شد

رخدادهای 14-11فروردین 1358

از 10فروردین رفراندوم برای تعیین نظام جدید ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شده است ، این انتخابات با حضور گسترده مردم امروز نیز ادامه داشت هر چند در برخی از نقاط کشور از جمله گنبد و کردستان ضد انقلاب با ایجاد آشوب اجازه حضور مردم سر صندوق های رای را نداد ولی شواهد و آمار نشان دهنده حضور میلیونی مردم در این انتخابات بود .

12فروردین و با مشخص شدن نتیجه قطعی انتخابات و رای 98درصدی مردم به جمهوری اسلامی رهبر انقلاب این پیروزی را به مردم تبریک گفته و روز 12فروردین را اولین روز حکومت الله می نامند که مردم باید آن را جشن گرفته و گرامی بدارند .

امام خمینی همچنین در یک پیام رادیویی و تلویزیونی با اشاره به جنایت های رژیم شاه و سکوت مدعیان حقوق بشر از آنها پرسیدند چرا و به چه علت امروز که این جنایتکاران اعدام شده اند اعتراض می کنید ؟

رهبر انقلاب با اشاره به نگرانی برخی از روشنفکران از قضاوت روزنامه های غربی فرمودند روزنامه های غربی با انصاف و عدالت بیگانه اند ، امام خمینی ادامه دادند : محاکمه مجرم معنایی ندارد ، این متهم است که باید محاکمه شود .

در حالی که دخالت چریک های فدایی خلق در حوادث گنبد محرز شده و نمایندگان تام الاختیار این سازمان چپ گرا در گنبد حضور دارند این سازمان دخالت خود در آشوب ها را تکذیب می کند ، همزمان مردم قم در یک راهپیمایی گسترده همکاری ساواک ، چریک های فدایی و کشورهایی از جمله آمریکا و انگلیس را در بحران گنبد محکوم می کنند .

حمله عراق به گمرک بهرام آباد نیز از دیگر حوادث مهم 13فروردین بود . عراق با این حمله تمایل و علاقه خود را برای تعدی به خاک جمهوری اسلامی نشان داد .

در روز14فروردین مصاحبه عرفات با اشپیگل در روزنامه های ایران منتشر شد ، عرفات در این مصاحبه با تاکید بر این که از حق ملت فلسطین صرف نظر نخواهد کرد گفت با کمک اعراب ،کشورهای جهان سوم ، مسلمانان و ایران فلسطین را آزاد خواهد کرد .

امام خمینی روز 13فروردین و در دیدار با اسقف هیلارین کاپوچی عضو افتخاری سازمان فتح و هانی الحسن نماینده سازمان آزادی بخش فلسطین درباره چرایی پیروزی ملت ایران و درسی که ملت فلسطین باید از این موضوع بگیرد فرمودند :«باید ملت عزیز «فلسطین ما» با وحدت کلمه و اتکال به خدای تبارک و تعالی، توجه به روحانیت، توجه به معنویت، توجه به خدای تبارک و تعالی کنند تا پیروز شوند.»

11فروردین 1358

کشف توطئه شبکه تروریستی بین المللی در تهران

یک توطئه بزرگ و خطرناک علیه انقلاب که قرار بود در روز برگزاری رفراندوم به مرحله اجرا درآید کشف و دو تن از عاملان توطئه بازداشت شدند .

این دو نفر در بازجویی های اولیه اعتراف کردند که عضو یک شبکه تروریستی بین المللی بودند که تصمیم داشتند در روز برگزاری رفراندوم در تهران و شهرستان ها دست به عملیات تخریبی وسیع و ترور چند تن از رهبران انقلاب بزنند .

بر اساس مدارک و اسنادی که از این دو تن کشف شده و اظهاراتی که در بازجویی های مقدماتی داشته اند بسیاری از اعضای شبکه و از جمله رهبر عملیاتی آنها به عنوان مزدور در خدمت ارتش آمریکا بوده اند و در عملیات سرکوبی جنبش های آزادیخواهانه از جمله جنگ ویتنام شرکت داشته اند .

رحیمیان رهبر گروه تروریستی در مورد چگونگی عملیات توطئه و تخریب در ایران و در روز اخذ رای گفت : ابتدا قرار بود با ایجاد تخریب و آشوب تهران را به دو بخش انقلابی و ضد انقلابی تبدیل کنیم و جنگ داخلی راه بیندازیم زیرا میدانستیم اغلب مردم بخصوص جوانان که احساسات برانگیخته ای دارند مسلح هستند ولی پس از مطالعات زیاد این کار را عملی ندیدیم و تصمیم گرفتیم طرح را در شهرستانها اجرا کنیم ، در بعضی از شهرستانها نیز موفق شدیم ولی وقتی مسئله رفراندوم جدی شد شبکه تصمیم گرفت در تهران و بعضی از شهرستانها روز دهم فروردین دست به تخریب و آشوب بزند و با این عمل در مردم ایجاد وحشت نماید تا هر چه کمتر در رفراندوم شرکت کنند . (1)

9تن از رهبران مذهبی ترکمنها اظهار داشتند اکثر ترکمنها مایل به دادن رای به جمهوری اسلامی هستند اما از ترس جان خود نمی توانند از خانه ها خارج شوند . همگام با بی بی سی رادیو عشق آباد ترکمنستان شوروی نیز مرتبا به زبان ترکمنی مردم را تحریک و در گفتارهای خود آنان را به پایداری و استقامت و جنگ دعوت میکند .
جنگ سنگر به سنگر در گنبد ادامه دارد

در ادامه تیراندازی شدیدی که طی 48ساعت گذشته در گنبدکاووس جنگ زده و ناآرام رخ داد تعداد کشته شدگان برخوردهای خونین این شهر به 40نفر رسید . همچنین در جریان تیراندازی ها 17نفر دیگر به شدت مجروح شدند .

گنبد وضع بسیار خطرناکی پیدا کرده است و مقامات محلی هشدار دادند چنانچه تا 24ساعت دیگر نیروی کمکی از ارتش نرسد جان مردم و پاسداران شدیدا به خطر می افتد .نبرد در گنبد سنگر به سنگر ادامه دارد . رحمانقلی سیدی نماینده سابق گنبد در مجلس شورای ملی در باغ مسکونی خود در مقابل شهربانی سنگر گرفته و به روی مردم آتش گشوده است .

9تن از رهبران مذهبی ترکمنها اظهار داشتند اکثر ترکمنها مایل به دادن رای به جمهوری اسلامی هستند اما از ترس جان خود نمی توانند از خانه ها خارج شوند .

همگام با بی بی سی رادیو عشق آباد ترکمنستان شوروی نیز مرتبا به زبان ترکمنی مردم را تحریک و در گفتارهای خود آنان را به پایداری و استقامت و جنگ دعوت میکند . (2)

سخنگوی آیت الله طالقانی بامداد امروز از تعویق سفر ایشان به گنبد کاووس خبر داد . وی گفت : معلوم نیست نمایندگان ترکمن صحرا چه کسانی هستند که با آنان باید مذاکرات انجام شود .

وی گفت : اوضاع منطقه گنبد نسبت به کردستان تا حدودی فرق دارد چون آنجا حداقل معلوم بود که چه کسانی بین اکراد دارای نفوذ هستند و با چه کسانی باید تماس گرفته شود ولی در منطقه ترکمن صحرا این عوامل نامعلوم بوده و مسافرت آیت الله طالقانی تا تعیین این افراد سودمند نخواهد بود . (3)

سازمان چریک های فدایی خلق نیز با اعزام یک هیئت تام الاختیار به گنبد در تلاش است در حوادث و رویدادهای این منطقه نقش ایفا کند . (4)

درگیری در اطراف پادگان مهاباد و کشته شدن دو نفر

بعد از ظهر امروز به مدت چند ساعت عده ای اطراف پادگان مهاباد را محاصره کرده و اقدام به تیراندازی متناوب نمودند . این عده مدعی شدند افراد مشکوکی اسلحه های پادگان مهاباد را تخلیه می کنند وتقاضای تحویل اسلحه ها را داشتند . با مداخله پاسدارها و سربازهای پادگان 2نفر کشته شدند و سرانجام تظاهرکنندگان متفرق شدند . (5)

حمله افراد ناشناس به صندوق ها در مهاباد

نیمی از حوزه های رای گیری سقز در حالی که مردم این شهر به دنبال درخواست روحانیون آماده رای دادن بودند توسط افراد ناشناس مورد حمله قرار گرفته و تعدادی از صندوق ها و ورقه های رای به سرقت رفت . (6)

اعتراض بازرگان به شکل محاکمه جنایتکاران رژیم سابق

نخست وزیر دولت موقت در مصاحبه ای با تلویزیون شماره یک فرانسه ضمن اعتراض به نحوه محاکمه جنایتکاران رژیم سابق گفت : من به این اعدام ها اعتراض کردم ولی منظورم مخالفت با محکومیت این افراد نبود .

بازرگان ادامه داد : من با طریق و شکل دادرسی ها مخالفم ، به عقیده من بایستی شکل عادلانه و منصفانه را باید محترم شمرد .امام خمینی نیز با وی در مورد رعایت حقوق متهمین موافق بوده اند .

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون فرانسه که پرسید میگویند حکومت ایران به شکل یک دیکتاتوری مذهبی در خواهد آمد گفت : اگر چنین بود آیت الله خمینی مرا به عنوان نخست وزیر انتخاب نمی کرد .بازرگان در مورد هویدا نیز گفت : هویدا به خاطر تمامی جریانهای 13ساله گنهکار است . (7)

وزیر جدید دفاع ملی : ارتش زیر نظر نخست وزیر فعالیت می کند

تیمسار مهندس تقی ریاحی وزیر جدید دفاع ملی امروز در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد : بزودی در وظایف ستاد کل ارتش تجدید نظر خواهد شد و تغییرات وسیعی در زمینه نحوه کار آن ایجاد می شود . 

وی ادامه داد : ستاد ارتش از این پس تابع وزارت دفاع خواهد بود و تمام اطلاعات ارتش از طریق این وزارت به اطلاع نخست وزیر خواهد رسید .

وزیر جدید دفاع امروز صبح در وزارت دفاع حضور یافت و مورد استقبال تیمسار دکتر احمد مدنی نخستین وزیر دفاع انقلاب و رئیس ستاد نیروی دریایی قرار گرفت . (8)

تیمسار مدنی در گفتگو با خبرنگاران درباره استعفای خود گفت : به دلیل این که نمی توانم در دو پست حساس ایفای وظیفه کنم استعفا دادم . (9)

12فروردین 1358

12فروردین اولین روز حکومت الله /ملت باید 12فروردین را جشن بگیرند

با رای قاطع و 98درصدی مردم به نظام جمهوری اسلامی رهبر انقلاب پیام تبریکی را خطاب به ملت ایران صادر کردند .

در پیام امام خمینی آمده است : «خداوند تعالی بر ما منت نهاد و رژیم استکبار را با دست توانای خود که قدرت مستضعفین است در هم پیچید و ملت عظیم ما را ائمه و پیشوای ملتهای مستضعف نمود، و با برقراری جمهوری اسلامی، وراثت حقه را بدانان ارزانی داشت. من در این روز مبارک، روز امامت امت و روز فتح و ظفر ملت، جمهوری اسلامی ایران را اعلام می‎کنم.»

در ادامه این پیام تاریخی می خوانیم : «صبحگاه 12 فروردین ـ که روز نخستین حکومت اللّه‎ است ـ از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست. ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند. روزی که کنگره‎های قصر 2500 سال حکومت طاغوتی فرو ریخت، و سلطۀ شیطانی برای همیشه رخت بربست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست.»(10)

محاکمه مجرم مخالف حقوق بشر است

رهبر انقلاب در یک پیام رادیویی با اشاره به بهانه گیری غربی ها با این عنوان که در نظام اسلامی حقوق انسانها رعایت نمی شود فرمودند : « ما دیدیم که، رئیس امریکا ـ رئیس جمهور امریکا ـ با این شاه بدبخت، با این شاه سابق ظالم بدبخت همراهی می‎کرد و پشتیبانی می‎کرد؛ پشتیبانی از دژخیمی که تمام هستی ما را به باد داد. و ندیدیم مدعیان جامعۀ حقوق بشر استنکار کنند بر رئیس جمهور امریکا. لکن حالا که این دژخیمان به دام ملت افتاده‎اند و ملت می‎خواهد از آنها انتقام بکشد، فریاد «وا بشرا»ی اینها بلند شده است! »

امام خمینی فرمودند : «حقوق بشر اقتضا می‎کند که ما آنها را همان روز اول کشته باشیم برای اینکه مجرمند، و معلوم است که اینها مجرم هستند. آنکه باید برای او وکیل گرفت، آنکه باید به ادعای او گوش کرد، او متهم است نه مجرم. اینها متهم نیستند، اینها مجرم هستند. اینها اشخاصی بودند که در خیابانها مردم را کشته‎اند، زجر دادند، و ذخایر ما را ـ همه را ـ با خیانتها از بین برده‎اند. آیا آنهایی که کشته شده‎اند در این خیابانهای شهرهای مختلف ایران، اینها بشر نبودند؟ اینها حقوق ندارند؟... مدعیان طرفداری از حقوق بشر نسبت به اینها که کشته شده[اند] چرا طرفداری نمی‎کنند؟ چرا به ما اشکال می‎کنند که شما چرا دژخیمان را می‎کشید؟»

نگرانی بعضی ها از مطبوعات غربی

رهبر انقلاب به غربزدگی بعضی از مسئولان(11) اشاره کرده و ادامه دادند : «لکن من متأسفم از اینکه باز غربزدگی در ماها هست، و ما ترس از این داریم که مبادا در روزنامه[های ]غرب چیزی بنویسند و مثلاً مجلات غرب یک کلمه‎ای بنویسند. آنها البته با عدل و انصاف مخالفند و آنها موافق به حقوق بشر نیستند. آنها حقوق اشخاصِ ابرقدرت را حفظ می‎کنند به اسم حقوق بشر!»

50هزار نفر از ساکنان غرب بیروت با برپایی تظاهرات وسیعی پیروزی جمهوری اسلامی را جشن گرفتند .تظاهرکنندگان خواستار برقراری یک جمهوری اسلامی در لبنان شدند . این تظاهرات به درخواست جنبش امل و گروهی به نام خمینیست ها که به تازگی در لبنان تشکیل شده است برگزار شد .
در جمهوری اسلامی همه امور باید متحول شود

امام خمینی در ادامه به ضرورت تحول در همه امور بعد از برقراری نظام اسلامی اشاره کرده و فرمودند :«در جمهوری اسلامی باید تمام مسائلی که در ایران است متحول بشود. در جمهوری اسلامی باید دانشگاهها متحول بشود؛ دانشگاههای پیوسته، به دانشگاههای مستقل متبدل بشود. فرهنگ ما باید متبدل بشود؛ فرهنگ استعماری، فرهنگ استقلالی بشود. دادگستری ما باید متحول بشود؛ دادگستری غربی به دادگستری اسلامی متبدل بشود. اقتصاد ما باید متحول بشود؛ اقتصاد وابسته به اقتصاد مستقل متبدل بشود. تمام چیزهایی که در حکومت طاغوت بود و به تَبَع اجانب در این مملکت ضعیف، در این مملکت زیردست، پیاده شده بود با استقرار حکومت اسلامی و حکومت جمهوری اسلامی تمام اینها باید زیرورو بشود. و باید مردم خودشان را اصلاح بکنند»(12)

چریک های فدایی دخالت خود در حوادث گنبد را تکذیب کردند

سخنگوی چریک های فدایی خلق در یک مصاحبه مطبوعاتی خبر دخالت این سازمان در حوادث گنبد و کردستان را تکذیب کرده و گفت : رژیم سابق در این وقایع دست داشت .

سخنگوی چریک ها ادامه داد : آنها می خواهند جنگ داخلی به راه انداخته و از این طریق پای امپریالیسم را در کشور باز کنند .

وی در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید اگر دخالت نداشتید چرا چندین چریک در حوادث گنبد دستگیر شده اند گفت : حضور ما در آنجا طبیعی بود ، آنها برای حل و فصل مسالمت آمیز حوادث در گنبد حضور داشتند (13)

آمریکا سفیر خود را از ایران فراخواند

ویلیام سالیوان سفیر آمریکا در ایران قرار است به زودی به کشورش بازگردد . سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن اعلام این خبر گفت : سالیوان برای پاره ای از مشورت ها به واشنگتن احضار شده است .

فراخوان سالیوان به معنای علاقه آمریکا برای ایجاد ارتباط عادی با ایران تلقی شده است چرا که وی تا چند ماه پیش از حامیان سفت و سخت شاه محسوب میشده است . (14)

13فروردین 1358

رمز پیروزی ما و درسی که فلسطینی ها باید بیاموزند

اسقف هیلارین کاپوچی (15)عضو افتخاری سازمان فتح به همراه هانی الحسن نماینده سازمان آزادی بخش فلسطین که اکنون سه روز است در تهران به سر می برند امروز پس از ملاقات با وزیر خارجه عازم قم شده و با امام خمینی دیدار کردند .

رهبر انقلاب در باره رمز پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران و راهی که به پیروزی فلسطین منجر خواهد شد فرمودند : «باید ملتهای دیگر، ملت فلسطین، وحدت کلمه پیدا بکنند و اتکال به خدای تبارک و تعالی. این رمز پیروزی در هر جا پیدا بشود، پیروز خواهند شد. باید ملت عزیز «فلسطین ما» با وحدت کلمه و اتکال به خدای تبارک و تعالی، توجه به روحانیت، توجه به معنویت، توجه به خدای تبارک و تعالی کنند تا پیروز شوند.»(16)

حمله عراق به گمرک بهرام آباد

نیروی هوایی عراق امروز به گمرک بهرام آباد (در مهران) حمله کرد . یک روز پس از اعلام برقراری جمهوری اسلامی ایران، نیروی هوایی عراق برای نخستین بار به گمرک بهرام آباد (در مهران) حمله کرد(17)

از تاریخ 13 فروردین 1358 لغایت 30 شهریور 1359، جمعاً 636 مورد تجاوز زمینی، هوایی و دریایی از جانب عراق به مرزهای جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت. گسترش این حملات در دوره‌های زمانی مختلف ما را به این نتیجه می‌رساند که عراق برنامه‌ریزی دقیقی برای حمله به ایران داشته است.

 

تظاهرات مردم قم علیه توطئه چریک های فدایی در گنبد

امروز هزاران نفر از مردم قم با راهپیمایی به سمت منزل امام خمینی تحرکات چریک های فدایی در گنبد را محکوم کردند .

مردم در شعارهای خود با اشاره به همکاری ساواک و چریک های فدایی در ایجاد آشوب گنبد اعلام کردند: در توطئه جنگ های خانگی گنبد چریک های فدایی خلق و کمونیست ها و ساواکی ها متحد شده و با کمک کشورهای ذینفع مانند انگلیس ، آمریکا و شوروی دست به توطئه می زنند . (18)

14فروردین 1358

عرفات : ما از حق ملت فلسطین صرف نظر نمی کنیم / فلسطین را آزاد می کنیم

یاسر عرفات در مصاحبه با اشپیگل گفت : ما آنقدر عاجز نخواهیم بود که از بدست آوردن حق خود صرف نظر کنیم ، آنقدر به مبارزه خود ادامه خواهیم داد تا با کمک اعراب و کشورهای عضو جهان سوم و دنیای اسلام و مردم ایران فلسطین را آزاد کنیم.

عرفات ادامه داد : آمریکا و اسرائیل نقش عمده ای را به شاه واگذار کرده بودند ، شاه به عنوان پلیس انجام وظیفه می کرد تا بدین وسیله بتواند دستورات کمپ دیوید را تا سر حد پیروزی برای اسرائیل و آمریکا به مرحله اجرا درآورد . بموجب آن دستورات ایران و مصر و اسرائیل میبایستی حلقه محاصره را بر فلسطین و سوریه تنگ می کردند تا پیروزی آمریکا و اسرائیل را مسجل سازند . (19)

تحریم سیاسی مصر عملی شد

به جز سفیران سودان و عمان تمامی سفیران کشورهای عربی پیش از آغاز دیدار رسمی مناخیم بگین از مصر قاهره را ترک گفتند .

خروج جمعی سفیران کشورهای عربی از مصر که آسوشیتد پرس آنرا یک «اکسدوس» نام نهاده در اجرای تصمیمات کنفرانس بغداد مبنی بر تحریم سیاسی و اقتصادی مصر که به صورت جداگامه با اسرائیل پیمان صلح امضا کرده است صورت می گیرد .

بگین نخست وزیر اسرائیل که اینک در مصر به سر می برد صلح مصر و اسرائیل را یک رویداد تاریخی توصیف کرد و سادات رئیس جمهوری مصر سفر بگین را نخستین سنگ بنای یک صلح پایدار در منطقه به حساب آورد .

فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا نیز با ارسال نامه ای طولانی به حافظ اسد رئیس جمهوری سوریه قرارداد صلح مصر و اسرائیل را به شدت محکوم کرد . (20)

جشن پیروزی جمهوری اسلامی در لبنان

50هزار نفر از ساکنان غرب بیروت با برپایی تظاهرات وسیعی پیروزی جمهوری اسلامی را جشن گرفتند .

تظاهرکنندگان خواستار برقراری یک جمهوری اسلامی در لبنان شدند . این تظاهرات به درخواست جنبش امل و گروهی به نام خمینیست ها که به تازگی در لبنان تشکیل شده است برگزار شد .

شیخ محمد مهدی شمس الدین نائب رئیس شورای عالی شیعیان لبنان در این تجمع ضمن سخنان کوتاهی پشتیبانی کامل خود را از انقلاب اسلامی ایران اعلام کرد . (21)

رهبر انقلاب در باره رمز پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران و راهی که به پیروزی فلسطین منجر خواهد شد فرمودند : «باید ملتهای دیگر، ملت فلسطین، وحدت کلمه پیدا بکنند و اتکال به خدای تبارک و تعالی. این رمز پیروزی در هر جا پیدا بشود، پیروز خواهند شد. باید ملت عزیز «فلسطین ما» با وحدت کلمه و اتکال به خدای تبارک و تعالی، توجه به روحانیت، توجه به معنویت، توجه به خدای تبارک و تعالی کنند تا پیروز شوند.»
سرگردانی شاه مخلوع ادامه دارد

رابرت آرمائو یک آمریکایی که مدعی است وسایل اقامت خانواده شاه سابق را در جزایر باهاما فراهم کرده است اظهار داشت که شاه سابق فقط یک هفته و یا ده روز در جزیره بهشت خواهد ماند .

رابرت آرمائو که در یک مصاحبه مطبوعاتی به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد افزود که هنوز شاه سابق برنامه ای برای آینده خود تنظیم نکرده است ، اما تا سه چهار روزدیگر تصمیم خود را اعلام خواهد کرد .

دولت باهاما تاکنون هیچگونه اعلامیه ای درباره اقامت شاه سابق و خانواده اش در این کشور صادر نکرده است . (22)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 11فروردین 1358، صفحه 2

2- اطلاعات ، 11فروردین 1358، صفحه 3

3- اطلاعات ، 11فروردین 1358، صفحه 3

4- اطلاعات ، 11فروردین 1358، صفحه 3

5- اطلاعات ، 14 فروردین 1358، صفحه 3

6- کیهان ، 11فروردین 1358، صفحه8

7- کیهان ، 11فروردین 1358، صفحه 8

8- کیهان ، 11فروردین 1358، صفحه 2

9- همان

10- صحیفه امام ، جلد 6، صفحه 452

11- اشارۀ امام خمینی ـ بخصوص ـ به مصاحبه‎های مهدی بازرگان بود که ضمن آنها بی‎اطلاعی و عدم موافقت تلویحی خویش را از اعدامهای انقلابی اعلام می‎داشت. مصاحبه اخیر وی با تلویزیون فرانسه از این جمله می باشد که ذکر آن در رویدادهای 11فروردین گذشت .

12- صحیفه امام ، جلد 6، صفحه 457

13- اطلاعات ، 14فروردین 1358، صفحه 8

14- کیهان ، 12اسفند 1358، صفحه 8

15- هیلارین کاپوچی، رئیس کلیسای ارتدوکس لبنان و از بنیانگذاران «الهیات آزادیبخش» بود. وی در طول زندگی خویش، همواره از آرمان فلسطین دفاع و اندیشۀ بین‎المللی شدن بیت‎المقدس را دنبال می‎کرد.

16- صحیفه امام ، جلد6، صفحه 466

17- از تاریخ 13 فروردین 1358 لغایت 30 شهریور 1359، جمعاً 636 مورد تجاوز زمینی، هوایی و دریایی از جانب عراق به مرزهای جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت. گسترش این حملات در دوره‌های زمانی مختلف ما را به این نتیجه می‌رساند که عراق برنامه‌ریزی دقیقی برای حمله به ایران داشته است.

18- اطلاعات ، 14فروردین 1358، صفحه 2

19- اطلاعات ، 14فروردین 1358، صفحه 5 ، عرفات در این مصاحبه در حالی از استیفای حق ملت مظلوم فلسطین و صرف نظر نکردن از این حق سخن گفت که سالها بعد با سران رژیم صهیونیستی پشت یک میز نشسته و با آنان بر سر حقوق حقه امت اسلام و فلسطین معامله کرد . در سال ۱۹۹۳ پس از شناسایی اسرائیل در نامه رسمی یاسر عرفات به اسحاق رابین نخست وزیر اسرائیل، رابین نیز در جواب ساف را به عنوان نماینده مردم فلسطین به رسمیت شناخت... مبارزات ملت فلسطین تاکنون سه مرحله را پشت سر گذاشته است ، مرحله دوم مربوط به مبارزات ملی گراها بود که بعد از تشکیل رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی به رهبری چند جوان فلسطینی از جمله یاسر عرفات شکل گرفت و تا سالهای دهه پنجاه به مدت سه دهه ادامه یافت. این بخش از مبارزات ضد صهیونیستی که تحت عنوان "سازمان آزادی بخش فلسطین" شکل گرفت هر چند به مزاحمی جدی برای صهیونیست‌ها تبدیل شد ولی به دلیل بی بهره بودن از تفکر دینی و تکیه محض بر ملی گرائی، دچار انحراف شد و سران آن از جمله شخص یاسر عرفات با صهیونیست‌ها سازش کردند و آرمان فلسطین را زیر پا گذاشتند. در این مرحله، رژیم مصر به سرکردگی "محمد انورالسادات" که بعد از جمال عبدالناصر، رئیس‌جمهور مصر شده بود با امضاء قرارداد ننگین "کمپ دیوید" با رژیم اشغالگر قدس، ضربه محکمی به آرمان فلسطین وارد کرد و زمینه ساز خیانت یاسر عرفات شد. این سازش، موجب پیدایش تفرقه در جهان عرب در مورد مسأله فلسطین گردید و مردم فلسطین بشدت احساس تنهائی و خیانت کردند. رک انتفاضه در موضع قدرت ، روزنامه جمهوری اسلامی ، 21آذر1389

20- اطلاعات ، 14فروردین 1358، صفحه 8

21- اطلاعات ، 14فروردین 1358، صفحه 8

22- اطلاعات ، 14فروردین 1358، صفحه 8

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول