اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون گردشگری فرهنگی:

ایجاد منطقه آزاد زیارت در کشور / مشهد، قم و شیراز منطقه آزاد زیارت می‌شوند

خبرگزاری فارس: معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: مشهد، قم و شیراز مناطق آزاد زیارت در کشور می‌شوند.

ایجاد منطقه آزاد زیارت در کشور / مشهد، قم و شیراز منطقه آزاد زیارت می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان منوچهر جهانیان در جمع خبرنگاران در همدان با اشاره به برقراری ارتباط خوب و نزدیک بین دستگاه‌های دولتی و خصوصی در امر گردشگری و خدمت‌رسانی به مسافران، اظهار داشت: امسال در همه استان‌ها فضای عرضه خدمات کمی و کیفی به مسافران در راستای ارتقای رضایتمندی آنان، رقابتی بود.

وی با اظهار امیدواری به استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های عرصه‌های مختلف گردشگری در کشور، عنوان کرد: این مهم در راستای توسعه گردشگری داخلی و ورود گردشگران خارجی و از همه مهمتر امر ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و توسعه مناطق مختلف با توجه به شعار محوری رهبری، بسیار مهم است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به شعار رهبری در سال 91، ابراز داشت: قطعاً یکی از مصادیق این شعار بحث گردشگری و توسعه صنعت گردشگری در عرصه داخلی و هم در عرصه بین‌المللی است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به هدفگذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در سال 91 اشاره کرد و گفت: هدف سازمان این است که در سال جاری ورود 7.5 میلیون گردشگر را در کشور شاهد باشیم.

جهانیان با اشاره به بحث لغو روادید با 60 کشور که در دستور کاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است، تصریح کرد: در حال حاضر وزیر امور خارجه کارهای نهایی این امر را پیگیری می‌کند.

وی با اشاره به لزوم تسریع در صدور روادید و بحث تشکیل منطقه آزاد زیارتی که در حال حاضر در دستور کاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است، اظهار داشت: اطلاعیه منطقه آزاد زیادتی به دولت فرستاده شده که بر این اساس امیدوار هستیم در هفته‌های آتی در دولت تصویب شود.

به گفته معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پس از تصویب نهایی طرح "منطقه آزاد زیارتی" در مجلس شورای اسلامی با عنوان " قانون منطقه آزاد زیارت" شهرهای مشهد، قم و شیراز به لحاظ وجود بارگاه ملکوتی امام رضا(ع)، حضرت فاطمه معصومه(س) و حضرت احمدبن موسی کاظم(ع) به عنوان مناطق آزاد زیارت خواهند شد و زائران از سراسر دنیا بدون نیاز به روادید می‌توانند از این شهرها بازدید داشته باشند.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه میزان موفقیت میراث فرهنگی استان همدان و معاونت گردشگری در جذب گردشگران را به همدان چگونه ارزیابی می‌کنید؟ با بیان اینکه خوشبختانه استان همدان به لحاظ میراث فرهنگی، آثار تاریخی و باستانی که دارد از بحث گردشگری طبیعی از توانمندی خاصی برخوردار است، تصریح کرد: من نیز قبول دارم که میراث فرهنگی استان از ظرفیت‌هایی که دارد آن گونه که باید استفاده نکرده و باید بهتر از این در جذب گردشگر تلاش کند که در این زمینه رسانه‌ها و مطبوعات نیز باید کمک‌رسان باشند.

جهانیان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در سال جاری، در بحث ورود مسافران نوروزی نسبت به مدت مشابه، آمار 20 درصد افزایش را نشان می‌دهد، عنوان کرد: در بحث اقامت مسافران نیز 15 درصد رشد داشتیم.

وی با بیان اینکه حجم مسافران ورودی به 31 استان نسبت به مدت مشابه آن در 11 فروردین از رشد 39.5 درصد برخوردار بوده خاطرنشان کرد: مسافرت‌ها با استفاده از خودروهای شخصی 33 درصد، حمل و نقل عمومی 10.5 درصد، ریلی 20.3 درصد، هوایی 69.5 درصد و دریایی 1511.9 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

به گفته معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بحث اقامت در مراکز اقامتی نیز در روز دهم فروردین 20.8 درصد در استان‌های کشور افزایش داشتیم، افزود: به ترتیب در روز دهم فروردین ماه استفاده از هتل 35.9 درصد، مهمانپذیر 10.7 درصد، هتل آپارتمان 18.7 درصد، منازل استیجاری 57.7 درصد، کمپ‌های موقت 59.1 درصد، استفاده از کلاس‌های مدارس منفی 22.8 درصد و استفاده از چادرهای مسافرتی 4.4 درصد رشد داشته است.

به گفته وی، میزان بازدید از جاذبه‌های شاخص فرهنگی در استان‌های کشور در نوروز امسال به نسبت مدت مشابه در سال گذشته نیز از رشد 34 درصدی برخوردار بوده است.

خبرنگار دیگری در ادامه ضمن انتقاد از تأخیر چهار ساعته برگزاری این جلسه، یکی از آفت‌هایی که گردشگری همدان با آن درگیر است را استفاده از راهنمایان افتخاری دانست که به صورت فصلی به کار گرفته می‌شوند و اطلاعات دقیقی از کار ندارند.

این خبرنگار ابراز داشت: میراث فرهنگی استان همیشه از نبود بودجه گله‌مند بوده و بیان می‌کند به دلیل کمبود و نبود بودجه نمی‌توانیم گردشگر زمستانی و جشنواره زمستانی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه کارهایی که باید یک میراث فرهنگی خوب در یک استانی با سابقه حداقل 3 هزار ساله داشته باشد در همدان واقعاً فرهنگ‌سازی نشده و ما فقط از غار علیصدر به عنوان جاذبه گردشگری همدان یاد می‌کنیم، متذکر شد: راهنمایان افتخاری در همدان نیز از جمله کسانی هستند که به تاریخ همدان خیانت می‌کنند چون با تاریخ آشنایی ندارند و حتی نمی‌توانند هگمتانه را که نماد یک شهر باستانی است را به خوبی معرفی کنند و ما همیشه از نبود بودجه در این استان ضربه می‌خوریم تا کی می‌خواهیم از کمبود بودجه و نبود آن، تاریخ‌مان را هزینه کنیم؟

جهانیان در پاسخ به این انتقادات، با بیان اینکه بحث راهنمایان تور نیاز به بودجه آنچنانی ندارد و ما امسال در کنار راهنمایان مجرب و تخصصی در کشور 5 هزار و 505 نفر راهنمای تور داریم، گفت: امسال برای نخستین بار در کنار این راهنمایان تور از ظرفیت دانشجویی استفاده کردیم و دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد که در دوره‌های آموزشی شرکت کردند به عنوان راهنمای گردشگران مورد استفاده قرار گرفتند.

وی افزود: میراث فرهنگی در استان می‌تواند در کنار راهنمایانی که وجود دارد از بلدهای محلی نیز استفاده کند که هم نسبت به جاذبه‌ها و آثار تاریخی از یک شناخت کافی برخوردار هستند و هم این تجارب را در اختیار دانشجویان قرار دهند که نیاز به هزینه آنچنانی ندارد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امر توجه دادن کشور به جاذبه‌های گردشگری استان را منوط به هنر مدیریتی مدیران در استان دانست و تأکید کرد: مسئولان استانی باید از این ظرفیت استفاده مطلوب و بهینه کنند.

در ادامه این بحث مسئول روابط عمومی میراث فرهنگی همدان انتقاد این خبرنگار را بحث بی‌ربط به محتوای جلسه خواند و به دفاع از میراث فرهنگی استان پرداخت که جهانیان در پاسخ یادآور شد: اتفاقاً سئوال مرتبط بود که با این وصف باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود و از راهنمایان مجرب، بلدهای محلی و کارشناسان استفاده شود.

خبرنگار دیگری نیز ضمن انتقاد از عملکرد میراث فرهنگی استان و کشور و صنعت گردشگری در زمینه معرفی نکردن میراث و جاذبه‌ها، گفت: سازمان میراث فرهنگی باید سیاستگذاری متوازنی داشته باشد چرا که همه ساله سیل گردشگران به سوی سه استان اصفهان، شیراز و مشهد بوده و به همدان و سایر استان‌ها ظلم شده است.

این خبرنگار تأکید کرد: در استان همدان امامزاده‌ای داریم که فرزند بلافصل امام و عموی امام زمان(عج) است اما میراث فرهنگی هیچ اقدامی برای معرفی آن در سطح کشور انجام نداده و هیچ گونه حمایتی از آن نکرده است در حالی که می‌توانست در منطقه آزاد زیارت همدان را نیز لحاظ کند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در پاسخ به این انتقاد تصریح کرد: امر معرفی جاذبه‌ها و ظرفیت‌ها، کار استان و رسانه‌های محلی و صدا و سیما است چون محدوده گردشگری امری فرابخشی و فرادستگاهی و فراسازمانی است و میراث فرهنگی به تنهایی به لحاظ بودجه و اعتبار نمی‌تواند در عرصه‌های مختلف ورود پیدا کند و همه جاذبه‌های استان‌ها را معرفی کند.

وی در پایان سخنانش تأکید کرد: تمام استان‌ها از طریق میراث فرهنگی در کشور معرفی می‌شوند اما خود استان‌ها نیز باید داشته‌های خود را معرفی و توانمند‌ی‌ها را بیان کنند نه اینکه مسئولان استانی صرفاً در نمایشگاه‌های کشوری حضور داشته باشند و شما باید این را از مسئولان بخواهید.

انتهای پیام/ی10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول