اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از جشنواره ونوشه در سرزمین طبرستان گزارش می‌دهد

اجرای نمادین عروسی محلی تا نوازش موسیقی مازندرانی

خبرگزاری فارس: جشنواره فرهنگی و هنری "ونوشه " با حضور مسئولان کشوری، استانی، شهرستان و مردم در روستای کوشکسرای نوشهر برگزار شد.

اجرای نمادین عروسی محلی تا نوازش موسیقی مازندرانی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان نوشهر، در این مراسم مردم از ساعات اولیه صبح جمعه در محوطه‌ای بسیار بزرگ اقدام به برپایی نمایشگاه و غرفه‌های متعدد فرهنگی هنری کردند که در کنار آن نیز ساخت تنورهای سنتی برای پخت نان و آش به چشم می‌خورد.

زنان و مادران روستایی در همان محل برپایی جشنواره "ونوشه" اقدام به پخت نان محلی و آش دوغ کردند که مورد توجه و استقبال مردم، مسافران و گردشگران قرار گرفت.

به نمایش درآمدن ابزار و آلات و نحوه زندگی گذشتگان بخش دیگری از جشنواره "ونوشه" را تشکیل می‌داد که زیبایی و معصومیت خاصی به فضای آن بخشیده بود.

در ادامه این جشن باشکوه، مراسم نمادین عروسی محلی در زمان‌های دور در روستاهای مازندران به اجرا درآمد که طی آن کاروان عروسی از خانه داماد و با حمل صندوقچه بر روی اسب و بردن هدایا همراه با نوای دلنشین طبل و سرنا به خانه عروس رفته و پس از دقایقی پایکوبی محلی، عروس را سوار بر اسب کرده و به طرف خانه داماد (محل برگزاری جشن ونوشه) حرکت کردند.

اجرای کشتی محلی، موسیقی مازندرانی و بازی‌های محلی از دیگر برنامه‌های جشنواره " ونوشه "در روستای کوشکسرای نوشهر بود.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام عباسعلی ابراهیمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: باید سعی کنیم دلدادگی و محبت به یکدیگر را رواج دهیم و نسبت به یکدیگر همواره مهر بورزیم چرا که ما در استانی زندگی می‌کنیم که برای نخستین بار پرچم علوی در آن برافراشته شد.

وی افزود: جهان غرب همواره فرهنگ ما را مورد حمله خود قرار می‌دهد و سعی بر آن دارد تا فرهنگ خود را بر جامعه و به ویژه جوانان ما تحمیل کند پس باید بسیار هوشیار باشیم.

وی ادامه داد: یکی از راه‌های مقابله با تهاجم فرهنگی و ایستادگی در برابر آن، توجه به فرهنگ غنی و اصیل خودمان است.

ابراهیمی اظهار داشت: اگر برای اوقات فراغت جوانان برنامه‌های متنوع و مناسبی فراهم شود آنها هرگز به سمت فرهنگ‌های دیگر گرایش پیدا نمی‌کنند بنابراین جشنواره‌ای همچون " ونوشه "می‌تواند در این راه بسیار مثمرثمر باشد.

محمدعلی قمی فرماندار نوشهر نیز طی سخنانی اظهار داشت: آنچه امروز باعث می‌شود ما حسرت زندگی گذشته را بخوریم کمرنگ شدن همدلی‌ها به‌واسطه زندگی ماشینی است.

وی افزود: انسان در گذشته بیشتر درد یکدیگر را درک می‌کرد و به یاری هم می‌شتافت.

قمی خاطرنشان کرد: برپایی جشن‌هایی مانند ونوشه که احیاکننده فرهنگ و آداب و سنن بومی و محلی روستایی است نقش بسیار مهمی در افزایش همدلی و مهر و محبت انسان به یکدیگر ایفا می‌کند چرا که فرهنگ‌ها و آیین‌های بومی و محلی ما سرشار از لطافت‌ها و مهربانی‌ها است.

*جشنواره "ونوشه" احیاکننده آداب پیشینیان است

فرهود جلالی مسئول مؤسسه فرهنگی هنری پارپیرار نیز گفت: زندگی دنیا ذاتا رنج‌آور است و انسان نیز نیازمند به نشاط و شادابی در اجتماع و زندگی خود است تا بتواند ادامه حیات دهد.

وی افزود: هدف از برگزاری جشنواره " ونوشه " احیای باورها و آداب و سنن گذشته است تا بر همگان نشان داده شود انسان در گذشته با وجود کمبود امکانات در زندگیش از آرامش و صفا لبریز بود.

جلالی افزود: بیش از 30 درصد عوامل اجرایی جشنواره " ونوشه " خود مردم هستند و با پخت آش و نان محلی و برپایی نمایشگاه، صنایع و هنرهای سنتی و دست‌ساز خودشان را به معرض دید عموم گذاشتند.

وی ادامه داد: نسل امروز و به ویژه جوانان باید باور داشته باشند که شادی کردن به همین آسانی است و برای شادبودن و شاد زیستن نیازی به برنامه سنگین و دست و پاگیر نیست بلکه می‌توان شادی را با کنار هم بودن خلق کرد.

وی با بیان اینکه برهنگی و شادی عروسی‌های امروز مصنوعی است، اظهار داشت: عروسی‌های امروز موسیقی مناسبی نداشته و هیجان ناشی از آن موسیقی با طبیعت انسان سازگار نیست پس می‌توان با احیای همین سنت‌های زیبای گذشتگان مستی و برهنگی در عروسی‌ها را از بین برد و جای آن را با شادی‌های واقعی پر کرد.

انتهای پیام/و۱۰/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول