اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

یکی از بنیانگذاران جنبش کفایه مصر در گفت‌وگو با فارس:

نحوه تشکیل مجلس موسسان تجاوز آشکار به حقوق ملت مصر است

خبرگزاری فارس: یکی از بنیانگذاران جنبش کفایه مصر تاکید کرد، نحوه تشکیل مجلس موسسان جهت تدوین قانون اساسی جدید مصر تجاوز آشکار به حق و حقوق ملت مصر است.

نحوه تشکیل مجلس موسسان تجاوز آشکار به حقوق ملت مصر است

"عصام الإسلامبولی"، یکی از بنیانگذاران جنبش کفایه مصر در گفتگو با خبرنگار فارس در قاهره، تاکید کرد که توافق صورت گرفته میان اخوان المسلمون و سلفی‌ها در دو مجلس ملت و شورا در نحوه انتخاب اعضای مجلس موسسان تجاوز آشکار به حق و حقوق ملت مصر به شمار می‌آید.

وی در ادامه توضیح داد که به اعتقاد من دو مجلس ملت و شورا نمی توانند در انتخاب مجلس موسسان دخالت داشته باشند، چراکه مجلس اجازه تدوین قانون اساسی کشور را ندارد، چون این دو مجلس بر اساس قانون اساسی مصر اجازه شکل‌گیری پیدا می‌کنند و قدرت تماما در دست مردم است و این مردم هستند که باید قانون اساسی را تدوین کنند.

اسلامبولی درباره فرار متهمان آمریکایی پرونده فعالیت سازمان‌های خارجی در مصر و حمایت مالی آنها از نهادی مدنی مصری تاکید کرد که مسئولیت این اقدام بی‌تردید متوجه شورای عالی نظامی حاکم بر مصر و قاضی "عبد المعز ابراهیم" است.

آنچه در زیر می‌آید مشروح این گفت‌وگوست:

فارس: نظر شما درباره پافشاری اخوان المسلمون و سلفی‌ها مبنی بر اینکه مجلس موسسان تدوین قانون اساسی مصر حتما باید متشکل از 50 درصد نمایندگان مجلس شورا و ملت و 50 درصد از خارج پارلمان باشد، چیست؟

- به اعتقاد من این اقدام تجاوزی آشکار به حق و حقوق ملت مصر جهت تدوین قانون اساسی مد نظر خویش است و در این‌باره مجلس شورا و ملت می‌بایست اعضای مجلس موسسان را نه از میان نمایندگان بلکه تماما از خارج پارلمان و از بین مردم انتخاب می‌کردند، چون این پارلمان نیست که قانون اساسی را تدوین می‌کند، بلکه به موجب قانون اساسی است که پارلمان و دیگر دستگاه‌های دولتی تشکیل می‌شوند و سرانجام اینکه این ملت هستند که دارای قدرت مطلق در کشور هستند و باید قانون اساسی را تدوین کنند و به همین دلیل ما 27 مارس جاری درصدد شکایت از این اقدام در دادگاه اداری جهت بررسی این موضوع هستیم.

فارس: آیا به نظر شما در این‌باره میان اخوان المسلمون و سلفی‌ها توافق نظر حاصل شده است؟

- بله در این تردید نیست که میان اخوان المسلمون و سلفی‌ها در این‌باره توافق نظر حاصل شده و بر این اساس است که آنها برسر انتخاب 50 درصد از اعضای مجلس موسسان از نمایندگان دو مجلس شورا و ملت به توافق رسیدند و این بدین معناست که آنها صرفا در اندیشه تامین منافع خویش هستند.

فارس: نظر شما درباره عدم حمایت بسیاری از اخوانی‌ها از نامزدی ابو الفتوح در انتخابات ریاست جمهوری مصر چیست؟

- به نظر من این موضوع بیانگر وجود شکاف عمیق داخل جماعت اخوان المسلمون است و افراد و رهبرانی در جماعت وجود دارند که با جوانانی که عملا دست به انقلاب مصر زدند و دکتر ابو الفتوح در این‌باره با آنها همراه و همگام بود، مخالف بوده و به این طریق خواهان انتقام‌گیری از آنها هستند، چون موضع‌گیری ابو الفتوح در قبال انقلاب مصر و جدایی وی از این جماعت موجب بروز بحران واقعی در داخل صفوف جماعت شده است.

فارس: مسئولیت فرار متهمان آمریکایی از مصر در قضیه فعالیت سازمان‌های خارجی در مصر و حمایت مالی آنها از نهادی مدنی مصری را متوجه چه کسانی می‌دانید؟

- بی‌تردید مسئولیت مستقیم فرار این متهمان آمریکایی برعهده شورای عالی نظامی مصر و همچنین قاضی "عبد المعز ابراهیم"،‌ رئیس دادگاه تجدید نظر قاهره است و ابراهیم مسئول این قضیه است.

فارس: به نظر شما آیا دستگاه قضایی مصر مستقل است؟

- دستگاه قضایی مصر دستگاه مستقلی است،‌ اما برخی از قضات این دستگاه مستقل عمل نکرده و در تصمیم‌گیری‌ها وابسته عمل می‌کنند.

فارس: هم اکنون خواسته مردم مصر در برابر فرار متهمان آمریکایی چیست؟

- آنچه مد نظر است، محاکمه عادلانه متهمان این پرونده و بازگرداندن آنها از آمریکا و حضور آنها در برابر دادگاه و محاکمه آنها است.

فارس: آیا تصور می‌کنید که متهمان آمریکایی در دادگاه 10 آوریل حضور پیدا کنند؟

- عملا خیر و داشتن چنین تصوری بیهوده است.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول