اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه آزاد اسلامی قزوین:

شهدای خمینی پیروان شهدای حسینی هستند

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه آزاد اسلامی قزوین گفت: شهدای خمینی امتداد شهدای حسینی و مکتب کربلا هستند که امروز به برکت نامشان کاروان‌های راهیان نور برگزار می‌شود.

شهدای خمینی پیروان شهدای حسینی هستند

ابراهیم اکبری از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی قزوین است که در سفر راهیان نور با دانشجویان این دانشگاه همراه شده است، متن زیر گفت‌و‌گو وی با خبرنگار اعزامی فارس قزوین به مناطق عملیاتی جنوب کشور است.

 

* فارس: تأثیر شهدا بر روی جوان ایرانی به ویژه قشر دانشجو را بیان کنید؟

انسان آن‌گونه زندگی می‌کند که فکر می‌کند و آنگونه برانگیخته می‌شود که زندگی کرده است.

فکر انسانی که در این عالم زندگی می‌کند نباید آلوده باشد، منطقی و به دور از شتاب‌زدگی باشد که اگر فکر مبتنی بر احساس و ادراک باشد قطعا زندگی خوبی برایش رقم می‌خورد.

باید از این بیت از شعر سهراب سپهری که می‌گوید چشم‌ها را باید شست، به این بیت رسید که بگوییم فکرها را باید شست، جور دیگر باید زیست.

تمامی انبیا، اهل بیت پیامبر اکرم (ص)، بزرگان و صاحب نظران آمده‌اند تا از فکر انسان شروع کنند و فکر او را از آلودگی پاک سازند.

شهدایی که در این مناطق عملیاتی جنگیدند و شهید شدند ابتدا شهید در راه فکر بودند، یعنی فکرهایشان از ناپاکی‌ها شسته شده بود تا اینکه توانستند بدن ناقابل خود را تقدیم اسلام، قرآن و اهل بیت کنند.

یکی از عمده‌ترین فایده‌های شست و شوی فکری انسان از آلودگی‌ها این است که شهید وارد فکر انسان‌ها شود.

امروز در مقابل تهاجم بی‌امان استکبار جهانی از درون و برون مرزهای جمهوری اسلامی ایران باید خودمان را بیمه کنیم و راه حل نیز این است که انسان به این مناطق سفر کند.

این مکان مقدس می‌تواند انسان را از آلودگی‌ها بر طرف کند، زمان می‌تواند انسان را به سمت پاکی بکشاند، شعور و رشد انسان با تفکر شروع می‌شود و تا انسان نفهمد از کجاست، نخواهد فهمید که به کجاست.

پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) یک هزار و 400 سال پیش سه سئوال برای انسان چه در عصر پیامبر و چه انسان امروزی مطرح کرد که اگر انسان بتواند به این سه سئوال پاسخ درخور دهد زندگیش به خوبی رقم می‌خورد، ایشان می‌فرماید خداوند رحمت کند انسانی را که بداند از کجاست، در کجاست و به کجاست.

دومین فایده‌ای که شهدا برای انسان امروز در قرن انفجار اطلاعات یعنی قرن 20 و 21 دارند این است که می‌توانند پاسخ ما را به سئوالی که پیامبر خاتم در مورد اینکه از کجاییم، در کجاییم و به کجاییم، بدهند.

شهدا به انسان چگونه زیستن را آموختند و نیز چگونه رفتن را می‌آموزند، آنها کسانی بودند که در این خاک قدم گذاشتند ولی فکرشان خاکی نبود بلکه آسمانی بود، اگر اینگونه بود نمی‌توانستند افلاکی شوند.

علامه حسن‌زاده آملی در الهی‌نامه‌اش جمله جالبی را بیان کرده: الهی سر بر خاک نهادن آسان است، دل از خاک کندن مشکل است، شهدا به انسان می‌آموزند که چگونه باید دل از خاک کند و افلاکی شد.

ایام راهیان نور به زودی می‌گذرد و چیزی که مهم است تداوم ارتباط با شهداست و آنان چگونه زیستن را به ما می‌آموزند.

جمله زیبایی از مولایم علی‌ابن ابی طالب(ع) در وصف معاد است که می‌فرمایند: ای انسان‌ها بگذارید و بگذرید، ببینید و دل نبندید و چشم بیاندازید و دل نبازید که دیر یا زود باید گذاشت و گذشت، یکی از کسانی که به این جمله عرشی از امیرالمؤمنین(ع) عمل کردند و به ما دستور دادند تا عمل کنیم، شهدا بودند.

شهدا از جنس نور و از تبار انسانیت بودند، مردانی که مردانه ایستادند و در پس حدود 1300 سال از واقعه کربلا به ما درس ایستادگی را آموختند، شهدای خمینی امتداد شهدای حسینی در کربلا هستند فلذا عمده‌ترین تأثیراتی که شهدا می‌توانند در زندگی انسان‌ها داشته باشند، تأثیر در فکر انسان است، تا انسان فکرش پاک نشود زندگی اش پاک نمی‌شود.

 

* فارس: راهکار شما برای اینکه جوانان بعد از این که این مناطق عملیاتی را مورد بازدید قرار دادند با بازگشت به شهر خود بتوانند بر عهد خود با شهدا باقی بمانند چیست؟

قهرمان شدن مشکل است اما قهرمانی را نگه داشتن مشکل‌تر است، ساختن خانه سخت است ولی نگهداری از آن سخت‌تر است. اگر مواردی را در زندگی خود جاری کنیم، می‌توانیم روی عهدی که با شهدا بسته‌ایم، ثابت قدم بمانیم: ارتباط مداوم با این طور بحث‌ها، یعنی هرجا می‌بینیم بویی از شهید و یادی از شهید وجود دارد، خودمان را به آنجا برسانیم و با آنها هم‌نوا شویم.

خواندن آثار شهدا می‌تواند به ما کمک بسیاری داشته باشد، انسان با خواندن اثر شخصی می‌تواند رنگ صاحب اثر را در خودش نهادینه کند.

تشکیل جلسات گفتگو محور حول مسائل انسان، قیامت و شهدا و آثار آنان که می‌تواند ما را به سر منزل مقصود رهنمون سازد. هر روز پنج دقیقه با خودمان خلوت کنیم و به مشی شهدا عمیقا فکر کنیم.

 

* فارس: به نظر شما کاروان‌های راهیان نور نسبت به گذشته چه تغییری کرده است؟

بنده سال گذشته نیز توفیق همراهی با این کاروان را داشتم و یکی از چیزهایی که در کاروان‌های راهیان نور مهم است مسئله نظم است که نسبت به سال گذشته نظم بیشتری در این کاروان حاکم است.

مطلب بعدی که خیلی مهم‌تر از موضوع اول است بحث ارتباط‌گیری دانشجویان با راویان و روحانیان کاروان می‌باشد که این هم امسال بهتر از سال‌های گذشته است.

اکبری در خاتمه به بحث فرهنگی در راهیان نور اشاره کرد و یکی از عوامل آن را داشتن تعامل مبتنی بر صداقت، صراحت و صمیمت برشمرد.

===============

گفت‌وگو: سید مهدی تقوی

===============

انتهای پیام/س10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول