اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از راه اصفهانی در آئینه 90

پایان راه اصفهان در سال 90 با یک خداحافظی دراماتیک شد

خبرگزاری فارس: راه و شهرسازی استان اصفهان روزهای پایانی سرد زمستان 1390 را با خداحافظی دراماتیک عشایری به عنوان مدیرکل سابق راه و ترابری این استان به پایان رساند.

پایان راه اصفهان در سال 90 با یک خداحافظی دراماتیک شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اداره‌کل راه و ترابری استان اصفهان که در واپسین روزهای سرد زمستانی جای خود را به اداره راه و شهرسازی داد از ادارات اقتصادی استان اصفهان بود که نقاط تاریک و روشن را به خوبی در کارنامه آن می‌توان مشاهده کرد.

این اداره‌کل از جمله سازمان‌هایی بود که با وجود ادغام وزارتخانه آن در تهران در همان ابتدای سال 1390 دیر تن به ادغام استانی داد، اما در نهایت با ادغام اداره مسکن و شهرسازی آن با راه و ترابری به جرگه راه و شهرسازی‌ها پیوست تا در سال‌های آتی با تغییراتی که در ساختار آن صورت می‌گیرد شاهد دستاوردهای بیشتری در حوزه راه و شهرسازی باشد.

در بخش مسکن استان اصفهان در همان ابتدای سال جهاد اقتصادی با حضور رحیمی معاون اول رئیس جمهور ربان بیش از 42 هزار واحد مسکونی مهر اصفهان چیده شد تا اصفهان نشان دهد در بخش مسکن آن هم از نوع ارزان قیمتش البته با کیفیتی که چندان هم مطلوب نیست، می‌خواهد پیشتاز حرکت کند.

در همین راستا محمود محمودزاده مدیرکل مسکن و شهرسازی استان اصفهان اظهار کرد: از مجموع واحدهای بهره‌برداری شده استان، 10 هزار و 26 واحد در شهرهای دارای جمعیت بالای 25 هزار نفر، 5 هزار و 147 واحد در شهرهای دارای جمعیت زیر 25 هزار نفر، 4 هزار و 613 واحد در شهرهای جدید و 7 هزار واحد در بافت فرسوده احداث شده است.

گر چه به ثمر رسیدن این تعداد پروژه مسکن در استان اصفهان چندان بدون دردسر و کش و قوس‌های این سازمان و آن سازمان خدمات‌رسان نبود، اما در بُعد کمیت از جمله پروژه‌هایی بود که در کشور بی‌نظیر شناخته شد.

به گفته محمودزاده هم‌اکنون بیش از 170 هزار واحد مسکونی در قالب همین طرح در استان اصفهان در دست ساخت است که از این تعداد حدود 24 هزار واحد روستایی و مابقی شهری با سرمایه‌گذاری 5 هزار میلیارد تومانی است که علاوه بر خانه‌دار شدن اقشار کم درآمد زمینه اشتغال‌زایی بیش از 510 هزار نفر را در استان اصفهان فراهم کرد.

با توجه به ابعاد وسیعی که طرح مسکن مهر در خود دارد به طور تقریبی بیشتر انرژی اداره مسکن و شهرسازی سابق استان اصفهان معطوف به این برنامه شده است و دیگر طرح‌های این اداره تحت‌الشعاع این پروژه عظیم ملی قرار گرفته است، البته جای انصاف است که خاطرنشان شود به ثمر نشستن این طرح تنها دستاورد این اداره‌کل نیست، بلکه مهم‌تر از ساخت آنها فراهم کردن خدماتی مانند آب و برق و گاز و تلفن برای این مجموعه‌های مسکونی است که این مهم از سوی سازمان‌های خدماتی ذی‌ربط استان محقق شده و بخشی از آن نیز هم‌چنان ناتمام باقی مانده است.

اما بخش دیگر این اداره تازه به هم پیچیده شده یعنی همان و راه و شهرسازی بخش راه‌سازی آن است که پیش از ادغام از سوی اداره‌کل راه و ترابری استان اصفهان با مدیریت مدیری جوان و کارآمد به نام هوشنگ عشایری به منظور راه‌سازی اصفهان در بخش روستایی و بین شهری را دچار پیشرفتی شگفت کرد.

عملکرد این اداره نیز در نوع خود در سال‌های اخیر قابل تقدیر است، گر چه انتقادی نیز در این اواخر به آن وارد است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

از جمله دستاوردهای بخش راه‌سازی استان اصفهان قیرگونی بیش از 600 کیلومتر از راه‌های اصفهان با استفاده از آسفالت پلیمری است که از 40 کارخانه تولید قیر در استان اصفهان تنها 5 مورد آن توانایی تولید این محصول با مزیت برای بخش راه‌سازی استان را دارند.

به گفته هوشنگ عشایری با توجه به قرار گرفتن استان اصفهان در مرکز کشور و میزان بالای تردد و ترافیک سنگین در محورهای مواصلاتی و کاهش عمر آسفالت‌های معمولی این اداره‌کل توانست برای نخستین بار در سطح وزارت راه و شهرسازی با تشویق پیمانکاران به احداث کارخانه تولید قیرهای پلیمری یا همان اصلاح شده به صورت پایلوت تولید این قیر را آغاز و در سطح جاده‌های استان اجرا کند.

از دیگر پروژه‌هایی که به علت مشکلات مالی از سال 1386 تا سال گذشته هنوز نتوانسته بود به پایان برسد، زیرگذر بهارستان در بخش جنوبی اصفهان بود که با همکاری شرکت عمران و شهرسازی بهارستان و اداره‌کل راه و ترابری استان اصفهان در با هزینه در مجموع 9 میلیارد تومان با طول 2 هزار و 350 متر در دو باند به بهره‌برداری رسید.

تأمین راه‌های روستایی بالای 50 خانوار در استان اصفهان از جمله شاخص‌های عملکردی در حوزه راه‌سازی استان اصفهان بود که در دهه فجر امسال تکمیل شد.

از دیگر بخش‌های مهم در حوزه راه‌سازی ساخت راه‌های روستایی و آسفالته کردن آنها است که در همین راستا در طول سال گذشته بیش از 150 کیلومتر راه روستایی در استان اصفهان به بهره‌برداری رسید که به گفته عشایری  با احداث این راه‌ها ، مناطق روستایی  شهرستان‌های اصفهان، شهرضا، اردستان، نائین و خور و بیابانک از راه‌های ارتباطی آسفالته بهره‌مند شدند که 110 میلیارد ریال اعتبار استانی و 70 میلیارد ریال اعتبار ملی هزینه مورد نیاز برای این میزان راه روستایی برآورد شد.

استان اصفهان رتبه نخست کیفی و کمی راه‏های استان در سطح کشور را به دست آورد و در سال گذشته با داشتن 25 درصد از آزادراه‏ها، 23 درصد از بزرگراه‏ها و 11 درصد از راه‏های اصلی کشور در محدوده استان توانست جای خود را در این شاخص ثابت نگه دارد.

البته هدفمندی یارانه‌ها پروژه‌های راه‌سازی اصفهان را بی‌نصیب نگذاشت و به دلیل افزایش نرخ قیر، آسفالته کردن بسیاری از راه‌های استان اصفهان با چالش رو به رو شد.

از دیگر سنگ‌هایی که بر راه اصفهان در این حوزه قرار گرفت، بدهی اداره راه و ترابری استان اصفهان به برخی از پیمانکاران پروژه‌ها بود که به طور دقیق به همین دلیل پروژه احداث باند دوم اردستان به اصفهان متوقف شد.

از دیگر دلایلی که سبب کاهش کمیت ساخت و ساز راه‌های استان شد کاهش اعتبارات استانی و منابع ملی در حوزه راه بود که کمبود منابع ملی و کاهش شدید اعتبارات استانی موجب شده تا این اداره به پیمانکار پروژه احداث باند دوم اردستان به اصفهان بیش از 60 میلیارد ریال بدهکار شود.

اواخر سال 1390 بود که این اداره دست‌خوش تغییر ادغام شد و پیوند راه و شهرسازی با مسکن و شهرسازی میسر شد و قرعه کار بین این دو مدیر که باید بر مسند اداره جدید راه و شهرسازی می‌نشست، به نام محمود محمودزاده افتاد و عشایری با راه اصفهان خداحافظی کرد، خداحافظی که اشک تمامی کارکنان این اداره را در روز تودیع و معارفه درآورد و رفتنی به یاد ماندنی در ذهن تمامی افرادی که با عشایری سال‌ها همراه بودند به جا گذاشت.

به هر حال شاید تلخ‌ترین خبر راهی اصفهان در سال جهاد اقتصادی همین رفتن عشایری از اصفهان بود چرا که بیشتر اهالی رسانه اصفهان و هم‌چنین مدیران ارشد استان وی را به عنوان مدیری لایق و در عین حال جوان شناخته بودند.

............................................

گزارش از مریم‌السادات کراری

............................................

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول