اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معرفی کلیسای وانک

کوچک‌ترین کتاب دنیا در معروف‌ترین کلیسای اصفهان

خبرگزاری فارس: کلیسای وانک یا آمنا پرکیج نام کلیسایی تاریخی در محله جلفای اصفهان است که کوچک‌ترین کتاب دنیا که یک انجیل است در موزه این کلیسا نگه‌داری می‌شود.

کوچک‌ترین کتاب دنیا در معروف‌ترین کلیسای اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان وانک که در زبان ارمنی به معنی کلیسای جامع است در زمان شاه عباس دوم از روی کلیسای سنت استپانوس در جلفای آذربایجان کپی‌برداری و ساخته شده ‌است.

ارامنه مردمی بودند که مذهب برایشان اهمیت بسیاری داشت، به همین سبب بعد از کوچ بزرگ ارامنه از جلفا به اصفهان که در سال 1605 به دستور شاه عباس دوم صفوی صورت گرفت، در وهله نخست کلیساها را بنا کردند و نخستین عبادتگاهی که ساختند کلیسای وانک بود.

این کلیسا که در زمین‌هایی با نام باغ زرشک بنا شد، نسبت به بنای کنونی وسعت کمی داشت، اما 50 سال بعد از ساخت اولیه آن به تشویق خلیفه وقت ارامنه (شخصی روحانی که امور ارامنه در دست اوست) این مکان ویران شده و جای آن بنایی با طراحی شکوهمند و عظیم برای تعلیم راهبان و سکونت خلیفه بنا شد که ساخت آن پس از 9 سال در زمان سلطنت شاه عباس دوم به اتمام رسید.

این بنا دو در ورودی دارد که ورودی اصلی آن در چوبی بزرگی است که مردم از آن رفت و آمد می‌کنند و سر در این ورودی با کاشی لاجوردی و خاکستری به منظره‌ای از داخل کلیسا مزین شده و بالای تصویر به خط ارمنی عبارت «دیر ناجی همگان، محلی برای راهبان» نوشته شده است.

در دالان ورودی دو اتاق وجود دارد که در گذشته محل رسیدگی به امور ارامنه بوده، اما در حال حاضر از یکی به عنوان مغازه‌ای کوچک و از دیگری به عنوان اتاق نگهبانی از آنها استفاده می‌شود.

نمازخانه اصلی کلیسا که به شکل متوازی‌الاضلاع است، شامل دو قسمت چهارگوش بوده که قسمت اول شبستان بنا و قسمت دوم که زیر گنبدخانه است، محل اجرای مراسم و سرودهای مذهبی است.

دیوارهای نمازخانه را کاشی‌های خشتی چند رنگ فراگرفته است و در قسمت‌های بالای لبه‌های دیوار تصاویر بسیار زیبایی نقاشی شده‌اند که از کتاب‌های مقدس الهام گرفته شده و تمامی سطح فضای گنبد را تزئین کرده است.

دور تا دور گنبد داستان خلقت آدم و حوا به وسیله نقاشان ارمنی ترسیم شده و بر محراب بسیار زیبای کلیسا نیز تصاویری از جمله تصویر حضرت مسیح(ع) نقاشی شده است.

نمای خارجی گنبد کلیسا بدون تزئینات کاشی‌کاری است و با آجر ساده پوشانده شده است.

در گوشه حیاط کلیسا برج ناقوس زیبا و بزرگی ساخته شده که بر چهار ستون سنگی استوار است و 38 سال بعد از بنای اصلی دیر ساخته شده که در زیر آن دو قبر یکی متعلق به سربازی ارمنی و دیگری متعلق به پیشوای ارمنی وجود دارد.

در سمت راست این برج ناقوس کتیبه‌ای بزرگ به رنگ آبی مشخص است و دور آن را سنگ‌های صلیبی احاطه کرده‌اند که این سنگ‌ها از کلیساهای ویران شده جلفا به این مکان آورده شده و در این دیوار نصب شده‌اند.

در قسمت سمت چپ برج ناقوس بنای یادبودی چشم بیننده را به طرف خود جلب می‌کند که یادبودی از قتل‌عام ارامنه ‌در سال 1915 به دست ترکان عثمانی است و هر ساله در این مکان در روز بیست و سه آوریل مراسمی برگزار و ارامنه اصفهان با روشن کردن شمع یاد شهدای ارمنی را گرامی می‌دارند.

هم‌اکنون در محوطه کلیسا علاوه بر معبد و محراب، مؤسسات و ساختمان‌های دیگری نیز از جمله موزه، چاپخانه، کتابخانه بزرگ و ساختمان خلیفه‌گری وجود دارد.

انتهای پیام/س30/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول