اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار گچساران:

خودباوری ایرانیان با ملی ‌شدن صنعت نفت رقم خورد

خبرگزاری فارس: فرماندار گچساران گفت: استقلال و خودباوری ایرانیان با ملی ‌شدن صنعت نفت و کوتاه‌ شدن دست بیگانگان از تاراج منابع ملی ایران رقم خورد.

خودباوری ایرانیان با ملی ‌شدن صنعت نفت رقم خورد

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران سیداکبر علیزاده امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در گچساران با تبریک 29 اسفند سالروز ملی‌ شدن صنعت نفت و فرا رسیدن نوروز 91 اظهار کرد: ملی‌ شدن صنعت نفت محصول تلاش و رهبری الهی آیت‌الله کاشانی بود که مبارزات خود را از سال 1320 در بسیج توده‌ها علیه استعمار انگلیس آغاز کرد.

* غارت منابع نفتی ایران توسط انگلیس

فرماندار گچساران افزود: آیت‌الله کاشانی در طول دوران رهبری مردم ایران زندانی و تبعید شد و پس از تبعید و بازگشت از لبنان در اطلاعیه‌ای در 18 دی ماه نفت را تنها متعلق به ایران اعلام کرد.

علیزاده تصریح کرد: آیت‌الله کاشانی در اعلامیه 18 دی ماه خواستار قطع دست کشورهای بیگانه و انگلیس استعماری از صنعت نفت ایران شد.

وی ابراز داشت: با اعمال فشارهای سیاسی آیت‌الله کاشانی، مصدق به عنوان نخست‌ وزیر آن زمان ایران معرفی شد.

مقام عالی دولت در گچساران ادامه داد: با طرح ملی شدن صنعت نفت توسط نماینده قوچان در مجلس شانزدهم به پشتوانه مردم و استقامت و ظلم‌ستیزی آیت‌الله کاشانی سرانجام در سال 1329 صنعت نفت ایران ملی اعلام گردید.

علیزاده یادآور شد: در زمان ملی‌ شدن صنعت نفت، ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت خام در خاورمیانه بود و جزو چهار کشور بزرگ تولیدکننده نفت خام در جهان محسوب می‌شد.

وی با تشریح عملکرد استعماری انگلیس در جریان غارت منابع ملی ایران گفت: انگلیس و شرکت‌های خارجی تا قبل از ملی‌ شدن صنعت نفت، نفت ایران را با ارزان‌ترین قیمت به غارت می‌بردند.

علیزاده استفاده ارزان‌قیمت از نیروی انسانی و ظلم به کارگران نفت جنوب ایران را ظلم دیگر انگلیس و کشورهای استعماری در حق ملت ایران دانست.

* رفتار توهین‌آمیز انگلیس علیه درک و شعور ملت ایران

فرماندار گچساران یادآور شد: استفاده از نیروهای توانمند ایرانی در مشاغل غیر مرتبط و ابتدایی و استفاده از نیروهای خارجی در مشاغل حساس، مهم و حیاتی صنعت نفت نشان‌دهنده رفتار توهین‌آمیز و استعماری انگلیس و غرب علیه درک و شعور ملت ایران بود.

علیزاده مصادره این اتفاق تاریخی توسط روشنفکران غرب‌زده به نام مصدق را از مهم‌ترین رویدادها در جریان ملی‌ شدن صنعت نفت ایران دانست.

وی متذکر شد: مصدق کمترین نقش و دخالت را در ملی ‌شدن صنعت نفت ایفا کرد و ملی‌ شدن صنعت نفت در نتیجه رهبری آیت‌الله کاشانی و بسیج مردم در مقابله با استعمار انگلیس روی داد.

علیزاده افزود: انگلیس که منافع زیادی از منابع نفتی ایران داشت برای جلوگیری از این حرکت، با هدف به خطر انداختن ثبات سیاسی و اقتصادی ایران، نفت را تحریم کرد.

وی با اشاره به آغاز حرکت‌های بزرگ و مهم پس از ملی ‌شدن صنعت نفت خاطرنشان کرد: با ملی شدن صنعت نفت در ایران و کوتاه شدن دست توطئه‌گران و کشورهای سلطه‌گر از منابع طبیعی و زیرزمینی، حرکت‌های بزرگتری در کشور شکل گرفت.

انتهای پیام/ک10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول