اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرزمین طبرستان در انتظار نوروز- 76

نوروزخوانی کارناوالی که جشن و سرور به راه می‌اندازد

خبرگزاری فارس: تنها یک روز دیگر به تحویل سال باقی مانده و از هم‌اکنون با توجه به سردی و برف و باران در شمال، بوی شادی و شادمان عید نمایان است و در این میان، بازارگرمی نوروزخوانان در هر شهر و دیار به شادی این جشن افزوده است.

نوروزخوانی کارناوالی که جشن و سرور به راه می‌اندازد

به گزارش خبرگزاری فارس از نکا، نوروزخوانی که به بهارخوانی نیز مشهور است، از آیین‌های کهن ایرانی است که تا چند دهه پیش به شکل گسترده‌تری در بسیاری از نواحی ایران و به‌ویژه البرز شمالی و جنوبی، مازندران، گیلان و... رواج داشته و امروز به شکل خیلی پراکنده در مناطق مختلف این مناطق دیده می‌شود.

شهرستان نکا نیز از جمله شهرهای مازندران و یکی از مهدهای نوروزخوانی مازندران است که با دارا بودن گروه نوروزخوانی ونوشه با سرپرستی محمدصادق اسحاقی‌گرجی این روزها با شتاب به سوی بهار پیش می‌رود.

براساس نظر کارشناسان این سنت کهن ایرانی، مضمون این آیین در قبل از اسلام علاوه بر توصیف طبیعت و بشارت بهار، در ستایش اهورامزدا، مدح شاهان، امیران، بزرگان و مردم گشاده‌دست و خوش‌رو بوده است.

محمدصادق اسحاقی‌گرجی، سرپرست نوروزخوانان ونوشه خانه هنر نکا در این رابطه به خبرنگار فارس در نکا گفت: نوروز از سنت‌های دیرینه و اسطوره فرهنگ و ادب ایرانیان است که نه تنها با گذر زمان به فراموشی سپرده نشده بلکه با احیای بسیاری از آیین‌های نوروز همچون نوروزخوانی، بر اعتبار و ارزش آن افزوده‌ایم.

وی ادامه داد: نوروزخوانی با شادی و شعف خود در آستانه سال نو، سرآغاز و سرچشمه حیات فرهنگی است تا بهار، فرصت نوجویی و ظلم‌ستیزی و آزادگی ایرانیان باشد.

اسحاقی‌گرجی گفت: نوروزخوانی، نشانه‌هایی از مراسم شادی ایام نوروز است که برای ما به یادگار مانده است، چنان‌که از چند هفته پیش از نوروز دسته‌هایی در شهر‌ها راه می‌افتند، ساز و دهل و سرنا می‌زنند و لباس رنگ به رنگ می‌پوشند و در مدح افراد، ائمه اطهار (ع) و... آواز خوش سر می‌دهند تا با آوای خود، شادی‌آفرین خانه و محله و بازار باشند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نکا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نکا، از حرکت کارناوال نوروزخوانی در نکا خبر داد و گفت: این کارناوال شادی در یک ابتکار کم نظیر در سطح شهر راه افتاده و برای مردم نوروزخوانی می‌کنند.

رسول هادی‌زاده ادامه داد: این کارناوال شادی و نوروزخوانی تا روز 29 اسفندماه در سطح شهر به نوروزخوانی می‌پردازند.

وی بیان داشت: نوروزخوانی از آیین‌های سنتی مازندران است که همه ساله با نزدیک شدن عید نوروز برای پیام‌رسانی نوروز انجام می‌شود.

هادی‌زاده ادامه داد: نوروزخوانی نکا با همکاری اداره ارشاد و گروه نوروزخوانی ونوشه خانه هنر نکا با سرپرستی محمدصادق اسحاقی‌گرجی به مدت پنج روز در نکا در حال برگزاری است.

این مسئول اذعان داشت: همچنان که جشن نوروز از دیرباز برای ما باقی مانده و نخستین روز سال ایرانی و بزرگ‌ترین جشن و عید ملی است، نغمه‌ ویژه آن هم هنوز در خاطر ما مانده و هرگز فراموش نمی‌شود و این نشانه‌ دلبستگی مردم دیار ما به جشن و شادی بوده است.

انتهای پیام/ن۲۰/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول