اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی 3 ماه پایان سال جاری صورت گرفت

اهداء سند، مجلد و عکس تاریخی به مدیریت اسناد ملی غرب کشور

خبرگزاری فارس: مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور در همدان از اهداء 30 برگ سند، 9 مجلد و 532 قطعه عکس تاریخی به مدیریت اسناد ملی منطقه غرب کشور خبر داد.

اهداء سند، مجلد و عکس تاریخی به مدیریت اسناد ملی غرب کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان به نقل از روابط عمومی اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور، سیدقاسم بلوری اظهار کرد: به همت فرهنگ‌دوستان همدانی و طی سه ماه پایانی سال جاری، 30 برگ سند قدیمی، 9 جلد کتاب و 532 قطعه عکس قدیمی به مدیریت اسناد ملی منطقه غرب کشور اهدا شده است.

وی افزود: قدیمی‌ترین سند در بین اسناد مذکور مصالحه‌نامه‌ای مربوط به سال 1281 قمری (1243 شمسی) و توسط  علی زارعی به این مدیریت اهدا شده است.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور در همدان ادامه داد: عکس‌های اهدایی نیز مربوط به سال‌های 1300 تا 1358 شمسی و با موضوع تاریخ اجتماعی مردم همدان، تاریخ ورزش دوچرخه‌سواری در همدان، سال‌های انقلاب و دفاع مقدس، هیئت‌های عزاداری و وقایع مهم تاریخ در همدان است.

وی ضمن قدردانی از اهداگران سندهای مذکور به اسناد ملی کشور افزود: نگهداری اسناد و تصاویر تاریخی و کتب خطی و چاپ سنگی در منازل و صندوقچه‌ها آسیب‌های جبران‌ناپذیری را برای این آثار تاریخی که بخشی از تاریخ پرافتخار ایران اسلامی است به دنبال خواهد داشت و در بیشتر موارد موجب نابودی آنها خواهد شد.

بلوری با درخواست از هم‌استانی‌ها برای همکاری بیشتر با سازمان اسناد و کتابخانه ملی اضافه کرد: شرایط لازم برای نگهداری اصولی از اسناد تاریخی در منازل و یا سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها وجود ندارد و برای حفاظت از این آثار و میراث تاریخی ارزشمند ایران لازم است از تخصص و امکانات آرشیوی سازمان اسناد ملی استفاده شود که یاری و همکاری بیشتر مردم فرهنگ‌دوست همدان را می‌طلبد.

وی با اشاره به اینکه آثار اهدایی مردم به اسناد ملی با ذکر نام صاحب اسناد و رعایت امانتداری مادی و معنوی به نمایش گذاشته شده و در اختیار محققان و پژوهشگران قرار داده خواهد شد، افزود: این مدیریت برای هرچه غنی‌تر شدن آرشیو ملی ایران اسلامی و همچنین شناسایی و مستندسازی اسناد و تصاویر موجود در آرشیو خود به کمک محققان و پژوهشگران و به ویژه افراد با تجربه استان احتیاج دارد که امید است بیش از پیش ما را یاری کنند.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور در همدان حضور فعال در مناسبت‌های ملی و مذهبی به ویژه برنامه‌های دهه فجر و یوم‌الله 22 بهمن در همدان و تهران را از اقدامات اخیر این مدیریت برشمرد و برگزاری نمایشگاه عکس خیابانی، نمایشگاه عکس مشترک با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری و میراث فرهنگی در همدان و با همکاری سپاه انصارالحسین استان در جریان راهپیمایی 22 بهمن در تهران، پخش تصاویر انقلابی از تلویزیون‌های شهری در دهه فجر با همکاری شهرداری، همکاری با صدا و سیمای مرکز همدان برای پخش برنامه روزهای انقلاب و برگزاری نمایشگاه عکس و سند در استان لرستان را از جمله برنامه‌های این مدیریت در سه ماه گذشته برشمرد.

وی افزود: محمدهادی زرین‌قلم، علی زارعی، رضا رفیعی، سعید قوامی، سید محمد مساجدیان، علی‌اصغر حمدیه، شعبان صفری، حسین حکمتیان، جواد قلی‌زاده، محمدحسین افتخاریان و حاج حسین شریفی آثار ارزشمند مذکور را به مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور به مرکزیت همدان اهدا کرده‌اند که بدینوسیله از ایشان قدردانی می‌شود.

مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور با زیر پوشش قرار دادن استان‌های لرستان، کردستان، ایلام، کرمانشاه و همدان از سال 1371 فعالیت خود را به مرکزیت همدان آغاز کرده و تاکنون بیش از 2 میلیون و 500 هزار سند دارای ارزش تاریخی را شناسایی و به آرشیو پرافتخار ملی ایران اسلامی منتقل کرده است.

انتهای پیام/خ۳۰/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول