اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با برپایی آیین‌های مختلف

فارس به استقبال نوروز می‌رود

خبرگزاری فارس: با برپایی آیین‌ها و سنت‌های مختلف در شهرستان‌های فارس، این استان با شور و نشاطی بیش از پیش به استقبال نوروز می‌رود.

فارس به استقبال نوروز می‌رود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، مراسم سبزه‌آرایی و روز جشن مهماندوستی با حضور والدین، کودکان و نونهالان در شهرستان بوانات برگزار شد.

در این مراسم بزرگان و روحانیون در مورد اهمیت صله ارحام و سیره نبوی پیامبر عظیم‌الشأن (ص) و نحوه استقبال از مهمانان نوروزی و همچنین آماده کردن امکانات لازم برای پذیرایی از آنان به سخنرانی پرداختند.

این مراسم با همکاری مهد کودک دنیای کودک و با حضور خانواده‌ها و تعداد کثیری از کودکان و نونهالان برگزار شد.

به گزارش فارس، سبزه‌آرایی یکی از سنت‌های قدیمی در شهرستان بوانات است که هر خانواده بر اساس محصول زراعی خود سبزه‌ای را کاشته و در سفره هفت سین طبق‌های گوناگونی از سبزه‌های مختلف روی یکدیگر قرار می‌گیرد، به طوری که یک طبق گندم، یک طبق عدس، یک طبق ماش و... گذاشته می‌شود.

بواناتی‌ها نیز با مراسم سبزه‌آرایی به استقبال نوروز رفتند.

همچنین دومین جشنواره سفره هفت سین در سروستان برگزار شد.

در این مراسم 50 سفره هفت‌سین از آثار دستی هنرمندان سروستانی در پارک آزادی سروستان گسترده و در معرض دید عموم و داوری قرار گرفت و در نهایت به شرکت‌کنندگان دارای هفت‌سین برتر، هدایایی به رسم یادبود اهدا شد.

همچنین همزمان با افتتاح نخستین باغ خانواده شیراز جشنواره سفره هفت‌سین، غذاها و شیرینی نوروز توسط شهرداری این شهر برپا شد.

در این جشنواره که توسط حوزه معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز برگزار شد بانوان هنرمند شیرازی سفره هفت‌سین پهن کرده و به طبخ غذاهای سنتی و رنگین شب عید پرداختند.

با افتتاح نخستین باغ خانواده شیراز نیز از این پس خانواده‌ها در فضایی آرام می‌توانند به تفریح بپردازند.

از ویژگی‌های بارز این باغ که در کوچه 10 بلوار امیرکبیر است می‌توان به دارا بودن زمین ورزشی، پارک بازی کودکان، پارکینگ مجزا و فرهنگ‌سرا اشاره کرد.

این بوستان با همکاری شهرداری منطقه چهار، سازمان پارک‌ها و فضای سبز و مدیریت زیباسازی شهرداری شیراز توسط حوزه معاونت فرهنگ اجتماعی شهرداری شیراز به بهره‌برداری رسید.

 

*باغ خانواده عیدی به شهروندان شیرازی

در این مراسم، شهردار شیراز ضمن تبریک پیشاپیش سال نو اظهار داشت: باغ خانواده عیدی دیگر برای شهروندان است و به عنوان نخستین باغ خانواده این کلان‌شهر به شمار می‌رود.

علیرضا پاک‌فطرت تصریح کرد: تمام امکانات لازم برای آرامش خانواده‌ها در این بوستان در نظر گرفته شده و امیدواریم محیط آرام‌بخشی برای خانواده‌ها باشد.

پاک‌فطرت ابراز داشت: جشنواره سفره‌های هفت‌سین نیز با ابتکار معاونت فرهنگی و همکاری شورای اسلامی شهر شیراز برگزار که با استقبال خوبی مواجه شد.

وی ادامه داد: طبق وعده قبلی نخستین باغ خانواده این شهر در اختیار شهروندان قرار گرفت.

شهردار شیراز گفت: در حال حاضر بیش از 300 هکتار از باغ‌های شهر را خریداری کرده و آماده راه‌اندازی باغ‌های دیگر خانواده هستیم.

وی افزود: البته تسریع در راه‌اندازی بیشتر باغ‌های خانواده به هنر و همت مدیران شهری نیاز دارد که باید این مهم را مورد توجه قرار داده و باغ‌های بیشتری را برای تفریح در اختیار شهروندان قرار دهند.

شهردار شیراز با بیان اینکه در راه‌اندازی باغ‌های خانوادگی به هیچ عنوان مشکل اعتباری و ملکی نداریم ابراز داشت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در نخستین باغ خانواده آموزش کشت گیاهان دارویی و گل‌های آپارتمانی نیز به شهروندان ارائه می‌شود.

 

*بوستان خانواده با ممنوعیت ورود مجردها

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز نیز گفت:  بوستان خانواده با ممنوعیت ورود مجردها ساخته شده است.

محمد فرخ‌زاده در نشست مشترک اظهار داشت: این بوستان برای نخستین بار در فضایی به مساحت 8 هزار و 800 مترمربع با رویکرد آموزش تخصصی خانواده ویژه خانواده‌ها ایجاد شده است.

فرخ‌زاده با بیان اینکه ورود مجردها در این بوستان ممنوع است افزود: امیدواریم در آینده‌ای نزدیک چند بوستان خانواده دیگر را در مناطق مختلف شهری افتتاح و در اختیار شهروندان قرار دهیم.

معاون شهردار شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به اعتبارات معاونت فرهنگی اجتماعی اشاره و ابراز داشت: بودجه امسال این معاونت 6.2 میلیارد تومان بود که در سال آینده رشد 15 درصدی داریم.

وی ادامه داد: در زمینه اعتبارات عمرانی معاونت فرهنگی اجتماعی در سال آینده از عدد 12 میلیارد تومانی طرح‌های عمرانی به 25 میلیارد تومانی می‌رسیم.

فرخ‌زاده بیان داشت: امسال نیز برای نخستین بار بودجه چهار درصد را به عنوان مبنا قرار داده و به نوعی حوزه فرهنگی اجتماعی را دارای هویت مستقل کردیم که یک اقدام فاخر در شهرداری به شمار می‌رود.

معاون فرهنگی شهردار شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت‌های این معاونت اشاره و از مهمترین آن را راه‌اندازی نخستین بازار کتاب شیراز، پایان مرمت و بازسازی امارت باغ دلگشا در اسفند ماه امسال و انجام تبلیغات شهری با رویکرد فرهنگی عنوان کرد.

همچنین دانش‌آموزان مهد کودک بیتای صفاشهر به اتفاق مربیان خود در فرمانداری خرم‌بید حضور پیدا کردند و با پهن کردن سفره هفت‌سین خود در این مکان به استقبال نوروز رفتند.

فرماندار خرم‌بید با تقدیر از حضور با صفای نونهالان این مهد کودک گفت: جشن نوروز از برجسته‌ترین و با شکوه‌ترین یادگاری‌های ایرانیان است که سال‌های بسیاری را پشت سر گذاشته و یکی از جشن‌های بسیار کهن جهان به شمار می‌رود.

داود ایوبی به فرمایش مولا علی (ع) اشاره کرد و افزود: مولای متقیان حضرت علی (ع) فرمودند که «روز عید روزی است که عبادات انسان مورد پذیرش پروردگار قرار گیرد، بخشایش خداوندی نصیب آدمی شود و انسان از گناه و آلودگی به دور باشد».

وی ادامه داد: شما بچه‌ها به عنوان آینه‌های پاک معرفت و عرفان، انسان‌های معصوم و مستجاب‌الدعوه در موقع تحویل سال دست بر دعا بردارید و برای فرج امام زمان (عج) و سلامتی مقام معظم رهبری و تمام خدمتگزاران نظام جمهوری اسلامی دعا کنید.

ایوبی حضور با صفای نوگلان بوستان علم و ادب در فرمانداری را باعث برکت خواند و اظهار داشت: در آستانه سال جدید حضور این عزیزان در این مکان موجب قوت گرفتن و شادمانی برای تمام پرسنل فرمانداری شده است و امیدواریم با نفس‌های گیرا و دعاهای این عزیزان سال جدید سالی توأم با موفقیت و بهروزی برای مدیریت ارشد شهرستان خرم‌بید باشد.

در پایان فرماندار خرم‌بید با اهدای هدایایی دانش‌آموزان مهد کودک بیتا را بدرقه کرد.

انتهای پیام/ی10/گ2000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول